PREŠOV. V súvislosti s dopravnou otázkou na území Prešova sa často skloňuje mestská autobusová hromadná doprava.
Jedno z riešení, ako odťažiť neprestajne upchaté miestne komunikácie, vidí vedenie aj v tom, že by sa vodiči z áut presunuli do „mapiek“.
Klíma ako samozrejmosť
O situácii v prešovskom dopravnom podniku porozprával Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov.

„Dopravný podnik mesta Prešov ročne prepraví cez 30 miliónov cestujúcich. Tvorí nosný systém dopravy. Zabezpečuje 50 percent výkonov. Podarilo sa nám zaobstarať nové trolejbusy vďaka eurofondom. Výkony, ktoré robíme, chceme naďalej zabezpečovať klimatizovanými autobusmi,“ povedal na margo služieb.
Problém je však obrat v pomere cestujúcich autobusom a autami.
„Mesto Prešov je momentálne vyťažované, stoja autá v kolónach, zápchach, nevieme zariadiť tú kvalitnú prepravu. Kedysi až 70 percent ľudí cestovalo verejnou dopravou. Teraz sa to obracia a viac ľudí cestuje svojimi autami,“ konštatuje Janus.
Postupné budovanie tratí
Otázne je, čo bude v budúcnosti, vozový park sa možno úplne obmení.
„Čo sa týka trolejbusovej dopravy, tá je náročnejšia oproti autobusovej. Táto infraštruktúra má svoju životnosť. Postupne sme budovali ďalšie trate. Životnosť je zhruba 40-50 rokov. Trolejbusová trakcia dáva predpoklad na rozširovanie trakcie pomocou elektrobusov. Možno v budúcnosti elektrobusy nahradia trolejbusy a tak budeme naďalej poskytovať mestu ekologickú dopravu.“
Problémy so zamestnancami
Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov, však opisuje problémy, s ktorými sa musia boriť tiež. Ide o otázku personálnu.
Bojujú s nedostatkom zamestnancov.
„Každý rok máme približne 20 žiakov z odbornej školy. Prijali sme 5 absolventov, z toho traja už u nás nerobia. Problém je asi v tom, že v spoločnosti to nie je atraktívne povolanie, každý chce byť manažér. A u nás je problém vodičov, zrušili sa bývalé autoškoly, zvyšuje sa hranica získania vodičského oprávnenia, s tým bojujeme. Otázka povolania technikov nie je zaujímavá a lukratívna. Dostávame sa do situácie, keď poslední absolventi, ktorí boli z nášho učilišťa, sú vo veku 50 rokov a viac. Budeme mať problém v budúcnosti. Aj pri mechanikoch. Človek sa zašpiní a je to práca, ktorá nie je atraktívna. Predstavuje sa aj spôsob duálneho vzdelávania a my sa snažíme nájsť cestu, ako motivovať žiakov, aby sme ich dostali do našich radov.“
Časovo musí byť verejná doprava zaujímavejšia
Ako dostať ľudí z áut do trolejbusov? Riaditeľ dopravného podniku Peter Janus vie, čo je základný bod pre úspech.
„Človek, aby mal pocit, že doprava je pre neho z časového hľadiska výhodnejšia. Ak sa sto ľudí natlačí do auta, je to 25 osobných áut. Vezmime si, aký úsek cesty tieto autá v porovnaní s autobusom zaberajú.“
Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK, na margo pomeru v doprave zdôraznil jeden fakt.
„Ja by som doplnil na základe skúseností, aké my máme, ten pomer automobilovej a verejnej autobusovej dopravy.Vo Viedni majú pomer 22 % automobilová a zvyšok verejná doprava. Dá sa to, treba ale pripraviť projekt tak, aby to bolo výhodné.“
Článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári