Korzár logo Korzár Prešov

Dopravný podnik bojuje s nedostatkom zamestnancov

Peter Janus: Trolejbusy možno v budúcnosti nahradia elektrobusy.

Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus.Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. V súvislosti s dopravnou otázkou na území Prešova sa často skloňuje mestská autobusová hromadná doprava.

Jedno z riešení, ako odťažiť neprestajne upchaté miestne komunikácie, vidí vedenie aj v tom, že by sa vodiči z áut presunuli do „mapiek“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klíma ako samozrejmosť

O situácii v prešovskom dopravnom podniku porozprával Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov.

Prečítajte si tiež: Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti Čítajte 

„Dopravný podnik mesta Prešov ročne prepraví cez 30 miliónov cestujúcich. Tvorí nosný systém dopravy. Zabezpečuje 50 percent výkonov. Podarilo sa nám zaobstarať nové trolejbusy vďaka eurofondom. Výkony, ktoré robíme, chceme naďalej zabezpečovať klimatizovanými autobusmi,“ povedal na margo služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Problém je však obrat v pomere cestujúcich autobusom a autami.

„Mesto Prešov je momentálne vyťažované, stoja autá v kolónach, zápchach, nevieme zariadiť tú kvalitnú prepravu. Kedysi až 70 percent ľudí cestovalo verejnou dopravou. Teraz sa to obracia a viac ľudí cestuje svojimi autami,“ konštatuje Janus.

Postupné budovanie tratí

Otázne je, čo bude v budúcnosti, vozový park sa možno úplne obmení.

„Čo sa týka trolejbusovej dopravy, tá je náročnejšia oproti autobusovej. Táto infraštruktúra má svoju životnosť. Postupne sme budovali ďalšie trate. Životnosť je zhruba 40-50 rokov. Trolejbusová trakcia dáva predpoklad na rozširovanie trakcie pomocou elektrobusov. Možno v budúcnosti elektrobusy nahradia trolejbusy a tak budeme naďalej poskytovať mestu ekologickú dopravu.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Problémy so zamestnancami

Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov, však opisuje problémy, s ktorými sa musia boriť tiež. Ide o otázku personálnu.

Bojujú s nedostatkom zamestnancov.

„Každý rok máme približne 20 žiakov z odbornej školy. Prijali sme 5 absolventov, z toho traja už u nás nerobia. Problém je asi v tom, že v spoločnosti to nie je atraktívne povolanie, každý chce byť manažér. A u nás je problém vodičov, zrušili sa bývalé autoškoly, zvyšuje sa hranica získania vodičského oprávnenia, s tým bojujeme. Otázka povolania technikov nie je zaujímavá a lukratívna. Dostávame sa do situácie, keď poslední absolventi, ktorí boli z nášho učilišťa, sú vo veku 50 rokov a viac. Budeme mať problém v budúcnosti. Aj pri mechanikoch. Človek sa zašpiní a je to práca, ktorá nie je atraktívna. Predstavuje sa aj spôsob duálneho vzdelávania a my sa snažíme nájsť cestu, ako motivovať žiakov, aby sme ich dostali do našich radov.“

SkryťVypnúť reklamu

Časovo musí byť verejná doprava zaujímavejšia

Ako dostať ľudí z áut do trolejbusov? Riaditeľ dopravného podniku Peter Janus vie, čo je základný bod pre úspech.

„Človek, aby mal pocit, že doprava je pre neho z časového hľadiska výhodnejšia. Ak sa sto ľudí natlačí do auta, je to 25 osobných áut. Vezmime si, aký úsek cesty tieto autá v porovnaní s autobusom zaberajú.“

Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK, na margo pomeru v doprave zdôraznil jeden fakt.

„Ja by som doplnil na základe skúseností, aké my máme, ten pomer automobilovej a verejnej autobusovej dopravy.Vo Viedni majú pomer 22 % automobilová a zvyšok verejná doprava. Dá sa to, treba ale pripraviť projekt tak, aby to bolo výhodné.“

Článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 451
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 879
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 576
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 661
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 482
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu