Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Dopravný podnik bojuje s nedostatkom zamestnancov

Peter Janus: Trolejbusy možno v budúcnosti nahradia elektrobusy.

Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus.Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Peter Janus.(Zdroj: Jana Pisarčíková)

PREŠOV. V súvislosti s dopravnou otázkou na území Prešova sa často skloňuje mestská autobusová hromadná doprava.

Jedno z riešení, ako odťažiť neprestajne upchaté miestne komunikácie, vidí vedenie aj v tom, že by sa vodiči z áut presunuli do „mapiek“.

Článok pokračuje pod video reklamou

Klíma ako samozrejmosť

O situácii v prešovskom dopravnom podniku porozprával Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov.

Prečítajte si tiež: Integrovaná doprava je podľa Majerského otázka blízkej budúcnosti Čítajte 

„Dopravný podnik mesta Prešov ročne prepraví cez 30 miliónov cestujúcich. Tvorí nosný systém dopravy. Zabezpečuje 50 percent výkonov. Podarilo sa nám zaobstarať nové trolejbusy vďaka eurofondom. Výkony, ktoré robíme, chceme naďalej zabezpečovať klimatizovanými autobusmi,“ povedal na margo služieb.

Problém je však obrat v pomere cestujúcich autobusom a autami.

„Mesto Prešov je momentálne vyťažované, stoja autá v kolónach, zápchach, nevieme zariadiť tú kvalitnú prepravu. Kedysi až 70 percent ľudí cestovalo verejnou dopravou. Teraz sa to obracia a viac ľudí cestuje svojimi autami,“ konštatuje Janus.

Postupné budovanie tratí

Otázne je, čo bude v budúcnosti, vozový park sa možno úplne obmení.

„Čo sa týka trolejbusovej dopravy, tá je náročnejšia oproti autobusovej. Táto infraštruktúra má svoju životnosť. Postupne sme budovali ďalšie trate. Životnosť je zhruba 40-50 rokov. Trolejbusová trakcia dáva predpoklad na rozširovanie trakcie pomocou elektrobusov. Možno v budúcnosti elektrobusy nahradia trolejbusy a tak budeme naďalej poskytovať mestu ekologickú dopravu.“

Načítavám video...

Problémy so zamestnancami

Peter Janus, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov, však opisuje problémy, s ktorými sa musia boriť tiež. Ide o otázku personálnu.

Bojujú s nedostatkom zamestnancov.

„Každý rok máme približne 20 žiakov z odbornej školy. Prijali sme 5 absolventov, z toho traja už u nás nerobia. Problém je asi v tom, že v spoločnosti to nie je atraktívne povolanie, každý chce byť manažér. A u nás je problém vodičov, zrušili sa bývalé autoškoly, zvyšuje sa hranica získania vodičského oprávnenia, s tým bojujeme. Otázka povolania technikov nie je zaujímavá a lukratívna. Dostávame sa do situácie, keď poslední absolventi, ktorí boli z nášho učilišťa, sú vo veku 50 rokov a viac. Budeme mať problém v budúcnosti. Aj pri mechanikoch. Človek sa zašpiní a je to práca, ktorá nie je atraktívna. Predstavuje sa aj spôsob duálneho vzdelávania a my sa snažíme nájsť cestu, ako motivovať žiakov, aby sme ich dostali do našich radov.“

Časovo musí byť verejná doprava zaujímavejšia

Ako dostať ľudí z áut do trolejbusov? Riaditeľ dopravného podniku Peter Janus vie, čo je základný bod pre úspech.

„Človek, aby mal pocit, že doprava je pre neho z časového hľadiska výhodnejšia. Ak sa sto ľudí natlačí do auta, je to 25 osobných áut. Vezmime si, aký úsek cesty tieto autá v porovnaní s autobusom zaberajú.“

Karol Martinček, člen predstavenstva ZSSK, na margo pomeru v doprave zdôraznil jeden fakt.

„Ja by som doplnil na základe skúseností, aké my máme, ten pomer automobilovej a verejnej autobusovej dopravy.Vo Viedni majú pomer 22 % automobilová a zvyšok verejná doprava. Dá sa to, treba ale pripraviť projekt tak, aby to bolo výhodné.“

Článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny, číslo 8, v predaji od 27. 2. do 5. 3.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  4. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  5. Viac ako vzdelanie
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 12 896
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 289
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 232
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 817
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 560
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 489
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 966
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 033
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 442
  10. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 442

Téma: Milan Majerský


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Milan Majerský  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Polícia rieši trestné oznámenie na košického župana

Trnka to považuje za diskreditáciu. Reaguje trestným oznámením za ohováranie.

Trnka si ako jediný so županov po dvoch rokoch nezrušil transparetný účet. Čelí obvineniu, že financovanie jeho kampane nebolo v poriadku.

Za zásahom NAKA vo Vysokých Tatrách by mohla byť kritika aktivistu

Exposlanec poukázal na obstarávanie spracovania kalamity dreva i ďalšie veci.

Mestský úrad v Starom Smokovci.

Plánovaný protest chatára Petrasa vedenie rezortu prekvapil

Ministerstvo pripomína výhody, ktoré má nájomca Rainerovej chaty.

Peter Petras starší (vpravo) a Peter Petras mladší.
Primátorka a jej dnes už nový vedúci kancelárie mali dobrú náladu na jej volebnom štábe v sobotu 10. novembra 2018.

Hlavné správy zo Sme.sk

Expremiér Robert Fico.

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko
Píše Ivan Mikloš

Prečo Smer nie je politická strana (píše Ivan Mikloš)

Robert Fico si zaslúži iný druh štátnej ochrany.

Peter Pellegrini.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop