Korzár logo Korzár Prešov

Érsek skontroloval výstavbu diaľnice pri Prešove. Tunel začnú raziť v júli

Práce zatiaľ prebiehajú bez meškania.

Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spoločne s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jánom Ďurišinom skontrolovali v utorok posun vo výstavbe úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh.

Má tvoriť západný obchvat Prešova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úsek s medzinárodným významom

Ide o takmer osemkilometrový úsek, ktorý je súčasťou prepojenia trasy medzi Bratislavou a Košicami.

V križovatke Prešov, juh sa napojí na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pozrite si stavbu obchvatu Prešova. O pár dní začnú raziť tunel Čítajte 

Zároveň má tento úsek aj medzinárodný význam, keďže je zaradený do medzinárodnej cestnej siete Bratislava – Žilina – Košice - Užhorod (Ukrajina).

Na túto trasu je napojená aj ďalšia medzinárodná cesta, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky.

Pre samotných Prešovčanov má však osobitý význam, keďže má pomôcť odbremeniť dopravu, ktorá prechádza cez mesto.

Zmluva na vybudovanie úseku bola podpísaná ešte v apríli minulého roka so združením spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.

Dokončiť sa má v roku 2021.

Napriek zdržaniu budú pokračovať podľa plánu

Prípravne práce na výstavbe sa začali počas minulého roka najmä v lokalitách, pri ktorých sa nepredpokladal žiadny zásadný dopad na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

SkryťVypnúť reklamu

Potrebné bolo ešte aktualizovať proces EIA, dôsledkom čoho boli pozastavené práce v 99,000 až 102,650 kilometri diaľnice.

„V procese neboli zapracované napríklad monzúnové dažde, takže to bolo treba obnoviť. Je to ostro sledovaná stavba Európskej únie, keď nemáme dobrú EIA, nemôžeme jednoducho robiť nič,“ povedal Érsek.

Napriek tomu všetky práce pokračujú podľa plánu a zatiaľ nie je evidované žiadne zdržanie.

S ukončením prác sa počíta o tri roky.

„Okolo Prešova sa teraz stavia. Severný obchvat sa tendruje, takže postupnosť tam je. Myslím si, že nám nemôžu nič zlého vyčítať, robíme, čo môžeme. Teší ma hlavne to, že nie je avizované meškanie,“ povedal minister.

Tunel začnú raziť čoskoro

Na diaľnici momentálne pracujú na násypoch, mostných pilieroch, prístupových cestách a dokončuje sa archeologický prieskum.

SkryťVypnúť reklamu

Ukončený je výrub drevín a pyrotechnický prieskum.

V polovici júla sa začne raziť 2,2 km dlhý tunel Prešov z východnej strany od Košíc a pripravuje sa aj spustenie razenia na západnom portáli.

„Zhotoviteľ nám avizoval na tomto pracovnom stretnutí začatie razenia tunela zo západného portálu 9. júla a východný portál by sa mal začať raziť 15. júla,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Denne by mali vyhĺbiť maximálne 25 - 30 metrov tunela.

Kedy sa stretnú, to sa nedá vopred určiť. Závisieť to bude od geologických podmienok, avšak zatiaľ nepredpokladajú väčšie problémy.

Cena sa ešte upravuje

Cena výstavby 7,8-kilometrového úseku D1 bola vysúťažená vo výške 356 milióna eur.

Minister však, ako povedal, vyjednal s dodávateľmi zľavu 15,2 milióna eur.

Okamžitá zľava od zhotoviteľa bola vo výške 5 miliónov eur a ďalšie milióny sa majú hľadať počas výstavby.

Podľa tlačovej správy sa však zatiaľ počíta s investíciou 350 miliónov eur, na čo prispejú 85 percentami fondy EÚ a zvyšok poputuje zo štátneho rozpočtu.

Suma môže ešte kolísať vzhľadom na neočakávané práce navyše.

„Zhotoviteľ dal zľavu a v tejto fáze zatiaľ rokujeme. Tak ako na každej stavbe, zhotoviteľ určite predloží nejaké práce navyše, ktoré bude evidovať, a posúdi ich externý stavebný dozor.
V prípade, ak budú oprávnené, tak podľa slovenskej legislatívy ich priznáme,“ povedal na kontrolnom dni Jiří Hájek, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

V tejto chvíli však postupujú podľa zmluvy a zľavy, ktorú dohodol minister so zhotoviteľom.

Predložené už boli aj požiadavky, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje objednávateľ a stavebný dozor.

„Sú veci, ktoré keď sú v odchýlke pôvodného projektu, tak má zhotoviteľ na ne nárok. Dnes to nie sú nejaké zásadné veci,“ povedal Róbert Šinály, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Načítavam video...

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 869
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 559
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 646
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 529
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 252
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu