Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel
Nájdete nás na webe

Érsek skontroloval výstavbu diaľnice pri Prešove. Tunel začnú raziť v júli

Práce zatiaľ prebiehajú bez meškania.

Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spoločne s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jánom Ďurišinom skontrolovali v utorok posun vo výstavbe úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh.

Má tvoriť západný obchvat Prešova.

Úsek s medzinárodným významom

Ide o takmer osemkilometrový úsek, ktorý je súčasťou prepojenia trasy medzi Bratislavou a Košicami.

V križovatke Prešov, juh sa napojí na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.

Prečítajte si tiež: Pozrite si stavbu obchvatu Prešova. O pár dní začnú raziť tunel

Zároveň má tento úsek aj medzinárodný význam, keďže je zaradený do medzinárodnej cestnej siete Bratislava – Žilina – Košice - Užhorod (Ukrajina).

Na túto trasu je napojená aj ďalšia medzinárodná cesta, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky.

Pre samotných Prešovčanov má však osobitý význam, keďže má pomôcť odbremeniť dopravu, ktorá prechádza cez mesto.

Zmluva na vybudovanie úseku bola podpísaná ešte v apríli minulého roka so združením spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.

Dokončiť sa má v roku 2021.

Napriek zdržaniu budú pokračovať podľa plánu

Prípravne práce na výstavbe sa začali počas minulého roka najmä v lokalitách, pri ktorých sa nepredpokladal žiadny zásadný dopad na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Potrebné bolo ešte aktualizovať proces EIA, dôsledkom čoho boli pozastavené práce v 99,000 až 102,650 kilometri diaľnice.

„V procese neboli zapracované napríklad monzúnové dažde, takže to bolo treba obnoviť. Je to ostro sledovaná stavba Európskej únie, keď nemáme dobrú EIA, nemôžeme jednoducho robiť nič,“ povedal Érsek.

Napriek tomu všetky práce pokračujú podľa plánu a zatiaľ nie je evidované žiadne zdržanie.

S ukončením prác sa počíta o tri roky.

„Okolo Prešova sa teraz stavia. Severný obchvat sa tendruje, takže postupnosť tam je. Myslím si, že nám nemôžu nič zlého vyčítať, robíme, čo môžeme. Teší ma hlavne to, že nie je avizované meškanie,“ povedal minister.

Tunel začnú raziť čoskoro

Na diaľnici momentálne pracujú na násypoch, mostných pilieroch, prístupových cestách a dokončuje sa archeologický prieskum.

Ukončený je výrub drevín a pyrotechnický prieskum.

V polovici júla sa začne raziť 2,2 km dlhý tunel Prešov z východnej strany od Košíc a pripravuje sa aj spustenie razenia na západnom portáli.

„Zhotoviteľ nám avizoval na tomto pracovnom stretnutí začatie razenia tunela zo západného portálu 9. júla a východný portál by sa mal začať raziť 15. júla,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Denne by mali vyhĺbiť maximálne 25 - 30 metrov tunela.

Kedy sa stretnú, to sa nedá vopred určiť. Závisieť to bude od geologických podmienok, avšak zatiaľ nepredpokladajú väčšie problémy.

Cena sa ešte upravuje

Cena výstavby 7,8-kilometrového úseku D1 bola vysúťažená vo výške 356 milióna eur.

Minister však, ako povedal, vyjednal s dodávateľmi zľavu 15,2 milióna eur.

Okamžitá zľava od zhotoviteľa bola vo výške 5 miliónov eur a ďalšie milióny sa majú hľadať počas výstavby.

Podľa tlačovej správy sa však zatiaľ počíta s investíciou 350 miliónov eur, na čo prispejú 85 percentami fondy EÚ a zvyšok poputuje zo štátneho rozpočtu.

Suma môže ešte kolísať vzhľadom na neočakávané práce navyše.

„Zhotoviteľ dal zľavu a v tejto fáze zatiaľ rokujeme. Tak ako na každej stavbe, zhotoviteľ určite predloží nejaké práce navyše, ktoré bude evidovať, a posúdi ich externý stavebný dozor.
V prípade, ak budú oprávnené, tak podľa slovenskej legislatívy ich priznáme,“ povedal na kontrolnom dni Jiří Hájek, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

V tejto chvíli však postupujú podľa zmluvy a zľavy, ktorú dohodol minister so zhotoviteľom.

Predložené už boli aj požiadavky, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje objednávateľ a stavebný dozor.

„Sú veci, ktoré keď sú v odchýlke pôvodného projektu, tak má zhotoviteľ na ne nárok. Dnes to nie sú nejaké zásadné veci,“ povedal Róbert Šinály, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK.

Načítavám video...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 21 223
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 10 501
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 025
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 952
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 800
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 264
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 551
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 140
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 519
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 364

Neprehliadnite tiež

Spor ministerstva a prokuratúry o chatu ukončil sám stavebník

Majiteľ záhrady pripravil rezort o argument, prečo nezrušiť stavebné povolenie.

Okraj jamy pre základy novej chaty je úplne pri plote. Zo starých základov nezostalo nič.

Na Veľký piatok predviedli pôst aj strelci Lokomotívy s Komárnom

Domácim sa remíza málila. Terén bol katastrofálny, zhodli sa.

Lokomotíva si s Komárnom body podelila, na gól sa čakalo márne.

Etnologička: Kúpač sa neodmietal, inak by dievča zostalo prašivé

Veľkonočné košíky nosievali dvaja chlapi a paska vážila niekoľko kíl.

Svätenie jedál pred kostolom v Ťahanovciach v roku 1958.

Šoltis verí, že pohárová prehra na jeho hráčoch stopy nezanechá

Po štyroch dňoch zavíta do Michaloviec ďalší atraktívny súper.

Spomienka na jesenný duel. Zdolajú Michalovce DAC doma aj druhýkrát v sezóne?

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Zala.
Komentár Petra Schutza

Moment Čaputová nebol prelud

Reč aprílového Focusu dáva na známosť, že tento moment ovplyvnil politickú krajinu.

Peter Schutz.
Ilustračné foto
Nelegálna skládka odpadov za obcou Zlaté Klasy v roku 2013.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop