Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. február, 2019 | Meniny má Lívia
Nájdete nás na webe

Érsek skontroloval výstavbu diaľnice pri Prešove. Tunel začnú raziť v júli

Práce zatiaľ prebiehajú bez meškania.

Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spoločne s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jánom Ďurišinom skontrolovali v utorok posun vo výstavbe úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh.

Má tvoriť západný obchvat Prešova.

Úsek s medzinárodným významom

Ide o takmer osemkilometrový úsek, ktorý je súčasťou prepojenia trasy medzi Bratislavou a Košicami.

V križovatke Prešov, juh sa napojí na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.

Prečítajte si tiež: Pozrite si stavbu obchvatu Prešova. O pár dní začnú raziť tunel

Zároveň má tento úsek aj medzinárodný význam, keďže je zaradený do medzinárodnej cestnej siete Bratislava – Žilina – Košice - Užhorod (Ukrajina).

Na túto trasu je napojená aj ďalšia medzinárodná cesta, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky.

Pre samotných Prešovčanov má však osobitý význam, keďže má pomôcť odbremeniť dopravu, ktorá prechádza cez mesto.

Zmluva na vybudovanie úseku bola podpísaná ešte v apríli minulého roka so združením spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.

Dokončiť sa má v roku 2021.

Napriek zdržaniu budú pokračovať podľa plánu

Prípravne práce na výstavbe sa začali počas minulého roka najmä v lokalitách, pri ktorých sa nepredpokladal žiadny zásadný dopad na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Potrebné bolo ešte aktualizovať proces EIA, dôsledkom čoho boli pozastavené práce v 99,000 až 102,650 kilometri diaľnice.

„V procese neboli zapracované napríklad monzúnové dažde, takže to bolo treba obnoviť. Je to ostro sledovaná stavba Európskej únie, keď nemáme dobrú EIA, nemôžeme jednoducho robiť nič,“ povedal Érsek.

Napriek tomu všetky práce pokračujú podľa plánu a zatiaľ nie je evidované žiadne zdržanie.

S ukončením prác sa počíta o tri roky.

„Okolo Prešova sa teraz stavia. Severný obchvat sa tendruje, takže postupnosť tam je. Myslím si, že nám nemôžu nič zlého vyčítať, robíme, čo môžeme. Teší ma hlavne to, že nie je avizované meškanie,“ povedal minister.

Tunel začnú raziť čoskoro

Na diaľnici momentálne pracujú na násypoch, mostných pilieroch, prístupových cestách a dokončuje sa archeologický prieskum.

Ukončený je výrub drevín a pyrotechnický prieskum.

V polovici júla sa začne raziť 2,2 km dlhý tunel Prešov z východnej strany od Košíc a pripravuje sa aj spustenie razenia na západnom portáli.

„Zhotoviteľ nám avizoval na tomto pracovnom stretnutí začatie razenia tunela zo západného portálu 9. júla a východný portál by sa mal začať raziť 15. júla,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Denne by mali vyhĺbiť maximálne 25 - 30 metrov tunela.

Kedy sa stretnú, to sa nedá vopred určiť. Závisieť to bude od geologických podmienok, avšak zatiaľ nepredpokladajú väčšie problémy.

Cena sa ešte upravuje

Cena výstavby 7,8-kilometrového úseku D1 bola vysúťažená vo výške 356 milióna eur.

Minister však, ako povedal, vyjednal s dodávateľmi zľavu 15,2 milióna eur.

Okamžitá zľava od zhotoviteľa bola vo výške 5 miliónov eur a ďalšie milióny sa majú hľadať počas výstavby.

Podľa tlačovej správy sa však zatiaľ počíta s investíciou 350 miliónov eur, na čo prispejú 85 percentami fondy EÚ a zvyšok poputuje zo štátneho rozpočtu.

Suma môže ešte kolísať vzhľadom na neočakávané práce navyše.

„Zhotoviteľ dal zľavu a v tejto fáze zatiaľ rokujeme. Tak ako na každej stavbe, zhotoviteľ určite predloží nejaké práce navyše, ktoré bude evidovať, a posúdi ich externý stavebný dozor.
V prípade, ak budú oprávnené, tak podľa slovenskej legislatívy ich priznáme,“ povedal na kontrolnom dni Jiří Hájek, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

V tejto chvíli však postupujú podľa zmluvy a zľavy, ktorú dohodol minister so zhotoviteľom.

Predložené už boli aj požiadavky, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje objednávateľ a stavebný dozor.

„Sú veci, ktoré keď sú v odchýlke pôvodného projektu, tak má zhotoviteľ na ne nárok. Dnes to nie sú nejaké zásadné veci,“ povedal Róbert Šinály, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK.

Načítavám video...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 275
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 539
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 713
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 496
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 637
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 881
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 489
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 839
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 555

Neprehliadnite tiež

Polícia žiadala železnice o kamerový systém na košickej stanici. Neuspela

Železnice sa odvolávajú na legislatívu a ochranu osobných údajov.

Na bezpečnosť bdejú kamery prevádzok súkromného investora.
Mapa miest, kde budú vo štvrtok protesty.

Firma, ktorá robila strop, čo sa zrútil: Čo my máme s kolaudáciou?

Podnikateľ sa trestným stíhaním ohrozený necíti: Ja som ples neorganizoval.

Možnou príčinou sú podľa šéfa stavebnej firmy staré pórobetónové stropy a nevykurovaná premrznutá budova.

Petičiari spochybňujú predaj pozemkov pod cestou k budúcemu tunelu

Boj proti stavbe na Mirka Nešpora v Prešove stále pokračuje.

Marián Očkovič a petičný výbor z ulice Mirka Nešpora - René Polačok a Vladimír Ilavský.

Nové autobusy neotvárajú cestujúcim dvere, ženu nechal spoj na zastávke

Dopravca rieši problém s tlačidlami ako reklamáciu.

Nové autobusy krstil počas dňa otvorených dverí v DPMK bývalý námestník primátora Martin Petruško (Smer).

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop