Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Érsek skontroloval výstavbu diaľnice pri Prešove. Tunel začnú raziť v júli

Práce zatiaľ prebiehajú bez meškania.

Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec.Na snímke stavba D1 - mimoúrovňovej križovatky Vydumanec. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

PREŠOV. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) spoločne s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Jánom Ďurišinom skontrolovali v utorok posun vo výstavbe úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh.

Má tvoriť západný obchvat Prešova.

Úsek s medzinárodným významom

Ide o takmer osemkilometrový úsek, ktorý je súčasťou prepojenia trasy medzi Bratislavou a Košicami.

V križovatke Prešov, juh sa napojí na existujúcu diaľnicu D1 Prešov – Budimír.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pozrite si stavbu obchvatu Prešova. O pár dní začnú raziť tunel Čítajte 

Zároveň má tento úsek aj medzinárodný význam, keďže je zaradený do medzinárodnej cestnej siete Bratislava – Žilina – Košice - Užhorod (Ukrajina).

Na túto trasu je napojená aj ďalšia medzinárodná cesta, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky.

Pre samotných Prešovčanov má však osobitý význam, keďže má pomôcť odbremeniť dopravu, ktorá prechádza cez mesto.

Zmluva na vybudovanie úseku bola podpísaná ešte v apríli minulého roka so združením spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.

Dokončiť sa má v roku 2021.

Napriek zdržaniu budú pokračovať podľa plánu

Prípravne práce na výstavbe sa začali počas minulého roka najmä v lokalitách, pri ktorých sa nepredpokladal žiadny zásadný dopad na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné bolo ešte aktualizovať proces EIA, dôsledkom čoho boli pozastavené práce v 99,000 až 102,650 kilometri diaľnice.

„V procese neboli zapracované napríklad monzúnové dažde, takže to bolo treba obnoviť. Je to ostro sledovaná stavba Európskej únie, keď nemáme dobrú EIA, nemôžeme jednoducho robiť nič,“ povedal Érsek.

Napriek tomu všetky práce pokračujú podľa plánu a zatiaľ nie je evidované žiadne zdržanie.

S ukončením prác sa počíta o tri roky.

„Okolo Prešova sa teraz stavia. Severný obchvat sa tendruje, takže postupnosť tam je. Myslím si, že nám nemôžu nič zlého vyčítať, robíme, čo môžeme. Teší ma hlavne to, že nie je avizované meškanie,“ povedal minister.

Tunel začnú raziť čoskoro

Na diaľnici momentálne pracujú na násypoch, mostných pilieroch, prístupových cestách a dokončuje sa archeologický prieskum.

Skryť Vypnúť reklamu

Ukončený je výrub drevín a pyrotechnický prieskum.

V polovici júla sa začne raziť 2,2 km dlhý tunel Prešov z východnej strany od Košíc a pripravuje sa aj spustenie razenia na západnom portáli.

„Zhotoviteľ nám avizoval na tomto pracovnom stretnutí začatie razenia tunela zo západného portálu 9. júla a východný portál by sa mal začať raziť 15. júla,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Denne by mali vyhĺbiť maximálne 25 - 30 metrov tunela.

Kedy sa stretnú, to sa nedá vopred určiť. Závisieť to bude od geologických podmienok, avšak zatiaľ nepredpokladajú väčšie problémy.

Cena sa ešte upravuje

Cena výstavby 7,8-kilometrového úseku D1 bola vysúťažená vo výške 356 milióna eur.

Minister však, ako povedal, vyjednal s dodávateľmi zľavu 15,2 milióna eur.

Okamžitá zľava od zhotoviteľa bola vo výške 5 miliónov eur a ďalšie milióny sa majú hľadať počas výstavby.

Podľa tlačovej správy sa však zatiaľ počíta s investíciou 350 miliónov eur, na čo prispejú 85 percentami fondy EÚ a zvyšok poputuje zo štátneho rozpočtu.

Suma môže ešte kolísať vzhľadom na neočakávané práce navyše.

„Zhotoviteľ dal zľavu a v tejto fáze zatiaľ rokujeme. Tak ako na každej stavbe, zhotoviteľ určite predloží nejaké práce navyše, ktoré bude evidovať, a posúdi ich externý stavebný dozor.
V prípade, ak budú oprávnené, tak podľa slovenskej legislatívy ich priznáme,“ povedal na kontrolnom dni Jiří Hájek, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

V tejto chvíli však postupujú podľa zmluvy a zľavy, ktorú dohodol minister so zhotoviteľom.

Predložené už boli aj požiadavky, ktoré v súčasnosti vyhodnocuje objednávateľ a stavebný dozor.

„Sú veci, ktoré keď sú v odchýlke pôvodného projektu, tak má zhotoviteľ na ne nárok. Dnes to nie sú nejaké zásadné veci,“ povedal Róbert Šinály, generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK.

Načítavam video...

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 495
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 784
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 682
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 285
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 321
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 361
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 289
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 299
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.
Priechod pre chodcov na Levočskej ulici bude zmodernizovaný.

Od trinásťročnej vypýtal intímnu fotku, odsúdili ho za detskú pornografiu

Košičan dostal podmienku a zákaz kontaktu s maloletými.

Ilustračné.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop