Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Obyvatelia ulice Mirka Nešpora sú proti výstavbe dvoch ciest

Podľa nich sa má stavať pre súkromníkov cesta za štátne peniaze.

(Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Obyvatelia ulice Mirka Nešpora sú proti výstavbe ciest, ktoré majú viesť popri materskej škole a detskom ihrisku.

Výstavba prvej z nich sa už začala, chcú ju zastaviť.

Druhá je plánovaná ako prístupová cesta do tunela, ktorý je súčasťou budúceho severného obchvatu Prešova.

Podľa viacerých môže ísť o účelné trasovanie za štátne peniaze.

Diaľničná spoločnosť hovorí o najlepšom variante.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nespokojnosť vyjadrili už pred rokmi

Už v roku 2015 sa obyvatelia ulice Mirka Nešpora pustili do boja proti dočasnej panelovej prístupovej komunikácii, ktorá má zabezpečiť prístup do lokality Kráľova hora za účelom povolenej výstavby rodinných domov a pre realizáciu stavieb, ktorých investorom je vodárenská spoločnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Tá vedie pokračovaním ulice Mirka Nešpora a tiahne sa ďalej doprava tesne poza detské a futbalové ihrisko.

„Komunikácia bude slúžiť do doby, kým sa v území nevybuduje komunikácia, ktorej investorom je Národná diaľničná spoločnosť v rámci stavby R4 severný obchvat mesta Prešov, 1. etapa,“ informovala hovorkyňa mesta Prešov Martina Poláková.

Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť ešte v septembri v roku 2014.

O druhej ceste sa dozvedeli náhodne

Druhá cesta, ktorej investorom je NDS, by mala viesť taktiež cez ulicu Mirka Nešpora popri materskej škole, avšak pokračovať bude priamo do kopca poza súčasný chodník, ktorý sa nachádza v kopci až za ihriskami.

O jej výstavbe sa dozvedeli iba náhodne.

„Až v roku 2015, keď sme štrajkovali voči dočasnej panelovej komunikácii, sme sa dozvedeli od predstaviteľa stavebného úradu, že ide tu ešte jedna obslužná komunikácia,“ povedal Vladimír Ilavský, člen petičného výboru.

Skryť Vypnúť reklamu

Cesta má slúžiť ako prístupová k južnému portálu tunela na budúcom severnom obchvate mesta Prešov.

„Z pohľadu NDS bude slúžiť iba na prístup integrovaného záchranného systému v prípade mimoriadnej udalosti v tuneli Bikoš. Ide teda o minimálny počet áut za rok. Uvedená cesta nebude mať z pohľadu zabezpečenia prístupu záchranných zložiek žiadny dopad na obyvateľov ulice Mirka Nešpora,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Podľa nej nebude slúžiť ani na odklonenie verejnej dopravy v prípade očakávanej alebo neočakávanej uzávery tunela Bikoš.

Mysleli si, že proces zastavili

Proti výstavbe Prešovčania bojujú už roky. Za povolenie a výstavbu môže podľa nich bývalé vedenie mesta.

V utorok sa konal ďalší tlačový brífing petičného výboru proti výstavbe ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

„Obe tieto cesty majú ísť v bezprostrednej blízkosti škôlky, detských ihrísk, okolo paneláka, takže občania s tým nesúhlasia. Urobili sme tak už pred troma rokmi, keď sme podali na mestskom úrade petíciu vyjadrujúcu nesúhlas s pripravovanou výstavbou. V tom čase sme dostali od mesta odpoveď, kde sa uvádza, že požiadavky považujeme za opodstatnené a v plnej miere im vyhovujeme,“ povedal Štefan Šimočko, člen petičného výboru.

Predchádzajúcu petíciu odovzdali ešte v roku 2015.

Odvtedy prešli tri roky a obyvatelia sa uspokojili s odpoveďou, po ktorej si mysleli, že mesto im vyšlo v ústrety.

To sa však v poslednom čase zmenilo.

„Pred pár týždňami tam znova prišiel buldozér a začal stavať cestu, o ktorej sme si mysleli, že už nebude,“ doplnil Šimočko.

„Rozhodnutie je právoplatné a vykonateľné. Občania mohli využiť riadny opravný prostriedok, resp. mimoriadny opravný prostriedok. Petícia v túto chvíľu nič nerieši. Petície, ktoré boli podané, boli podané približne rok po tom, ako bolo vydané právoplatné rozhodnutie,“ informovalo mesto.

Miestni začali proti výstavbe opäť bojovať

Obyvatelia žijúci v blízkych panelákoch sa nevzdávajú a spustili opäť kroky na zabránenie výstavby prístupovej cesty.

V posledných dňoch zorganizovali ďalšiu petíciu s 260 podpismi, ktorú v utorok odovzdali mestu.

V nej žiadajú o odstúpenie od zmluvy o nájme pozemku, ktoré malo mesto prenajať súkromným investorom za účelom budovania dočasnej panelovej cesty.

Ako dôvod uvádzajú nedodržiavanie stavebného povolenia.

"Stavba nebola patrične označená, hneď na začiatku výstavby boli pri odhrnutí ornice z trasy budúcej cesty poškodené korene viacerých borovíc a niektoré z nich už začali vysychať. Svahy Kráľovej hory sú v Územnom pláne mesta Prešov vyznačené ako územie ohrozené zosuvom pôdy. Výstavba rodinných domov a ciest pri tak sťažených geologických podmienkach sa nám zdá trochu zvláštna,“ myslí si Šimočko.

Obyvatelia sa sťažujú najmä na bezpečnosť, keďže sa tam pohybuje veľa detí.

Obávajú sa aj hluku, prašného prostredia, ale aj zníženia hodnoty ich bytov.

„Ďalší krok bol, že v zákonnej lehote sme podali pripomienku k zmenám územného plánu mesta Prešov, kde sme okrem iného žiadali, aby táto oblasť okolo detského ihriska bola zadefinovaná v územnom pláne ako plocha na rekreáciu a šport,“ vysvetlil Šimočko.

Obrátili sa aj na súd.

„Vyše 200 vlastníkov bytov sa obrátilo so svojou žiadosťou a uplatňujú si ochranu svojho vecného bremena, ktoré je spojené s vlastníctvom bytov na priľahlých pozemkoch,“ informoval právnik a bývalý kandidát na župana Ján Garaj, ktorý v tejto oblasti býva.

Podľa Garaja by sa mal na súde dokazovať vznik a existencia vecného bremena.

„Akonáhle bude už prebiehať súdne konanie, bude v sporovom procese a bude zabezpečený príslušný súhlas od všetkých sporových strán na podanie informácie, tak budeme verejnosť podrobne informovať,“ povedal Garaj.

Účelové trasovanie cesty?

Jedna z prístupových ciest k tunelu na budúcej rýchlostnej ceste R4 vyvoláva u obyvateľov aj ďalšie otázky, keďže jej tvar a pôvodné trasovanie bolo určené v lokalite o niekoľko stoviek metrov ďalej cez Tehelnú ulicu.

„V rámci projektovej dokumentácie boli navrhnuté štyri prístupové komunikácie k tunelom Bikoš a Okruhliak, ku každému portálu jedna. Trasy týchto prístupových komunikácií boli navrhnuté v rámci spracovania dokumentácie pre územné rozhodnutie,“ informovala Michalová.

Podľa diaľničnej spoločnosti bola Tehelná ulica zväčša súkromnou a v roku 2009 im bolo doručená aj petícia so 16 nesúhlasnými stanoviskami.

„Z dôvodu predchádzania zbytočným súdnym sporom NDS pristúpila k hľadaniu novej trasy prístupovej komunikácie, kde po dohode s mestom Prešov boli skúmané tri alternatívy,“ vysvetlila Michalová.

Vybrala sa trasa cez ulicu Mirka Nešpora, ktorá pokračuje výrazným oblúkom okolo pozemkov, kde prebehne budúca výstavba rodinných domov.

„Ostatné domy museli zaplatiť prístupové cesty za vlastné náklady a títo to budú mať za štátne peniaze. Takže daňoví poplatníci sa zložia na cestu,“ myslí si René Polačok, člen petičného výboru.

NDS: Trasa je najvýhodnejšia

Podľa diaľničnej spoločnosti by sa každá z možných alternatív prístupovej cesty začínala v obytnej zóne na Sídlisku III.

„Prístupová komunikácia je vedená veľmi členitým územím a preto, aby boli dodržané normové hodnoty pre maximálny pozdĺžny sklon, nebolo možné viesť cestu priamo. Takto vznikol ten výrazný oblúk do kopca,“ reagovala na obvinenia Národná diaľničná spoločnosť.

Podľa hovorkyne je prístupová komunikácia najlacnejšia zo všetkých štyroch prístupových komunikácií k jednotlivým portálom tunelov.

„To len podčiarkuje, že bolo vybrané najlepšie možné vedenie prístupovej cesty. Na túto prístupovú komunikáciu je vydané právoplatné územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. Za posledných deväť rokov neboli na trasovanie prístupovej komunikácie k južnému portálu tunela Bikoš vznesené žiadne pripomienky občanov mesta Prešov, resp. obyvateľov ulice Mirka Nešpora,“ dodala Michalová.

Prístupová cesta má slúžiť okrem prístupu zložiek integrovaného záchranného systému aj obyvateľom mesta.

Po dokončení bude odovzdaná mestu Prešov a bude využívaná v zmysle územného plánu.

„Máme za to, že ide o maximálne efektívne využitie finančných prostriedkov, ktoré budú využité aj pre širokú verejnosť mesta Prešov,“ doplnila Michalová.

NDS odmieta podozrenia o vecnom bremene

Petičný výbor v utorok prejavil aj podozrenia ohľadne vecného bremena, ktorý sa nachádza na liste vlastníctva NDS.

Podľa informácií z výpisu je určené ako vecné bremeno v podobe prechodu a prejazdu v prospech jednej stavebnej spoločnosti (Eurovia SK).

„Kladiem to ako otázku, žeby už bol známy víťaz tendra?“ pýtal sa na tlačovom brífingu René Polačok.

NDS však takéto domienky zásadne odmieta.

„Nehnuteľnosti na LV č. 13333, na ktoré má vecné bremeno právo prechodu spoločnosť Eurovia, nesúvisia s výstavbou rýchlostnej cesty R4 ani s výstavbou prístupovej komunikácie k portálu tunela Bikoš. Ide o nehnuteľnosti, ktoré sa nachádzajú v križovatke Prešov západ (Vydumanec), v tesnej blízkosti obaľovacieho centra spoločnosti Eurovia a sú súčasťou stavby D1 Prešov západ - Prešov juh,“ informuje Michalová.

Vecné bremeno je uvedené z dôvodu, že na danej parcele je vybudovaná existujúca kanalizácia na odlučovače ropných látok obaľovacieho centra spoločnosti.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 779
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 735
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 984
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 654
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 872
  6. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 820
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 390
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 164
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 975
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


12 h
Ilustračná fotografia.

Peniaze Únie dáva štát na to, čo neziskové organizácie už robia za tretinu sumy.


3. aug

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop