PREŠOV. Správa údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (SaÚC PSK) finišuje s prípravami na začiatok zimnej cestárskej sezóny.
Tá oficiálne odštartuje 1. novembra, no cestári sú podľa riaditeľa SaÚC PSK Petra Kočiška v prípade výnimočných situácií pripravení zabezpečiť potrebné výjazdy aj predtým.
Ako uviedol Kočiško, do zimnej sezóny bude nasadených 107 posýpacích vozidiel.
Ďalších 15 rezervných vozidiel je pripravených na mimoriadne situácie.
Zabezpečovať budú údržbu 107 zásahových okruhov a jedného špeciálneho okruhu pre účelovú komunikáciu na Mariánsku horu v Levoči s dĺžkou tri kilometre.
„Aktuálne máme udržiavať komunikácie v celkovej dĺžke takmer 3 100 kilometrov, do ktorých zahrňujeme aj komunikácie ciest 1. triedy, ktorých údržbu vykonávame na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest, respektíve s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Priemerne majú strediská na starosti údržbu šiestich okruhov s priemernou dĺžkou 30 kilometrov ciest I., II. a III. triedy,“ povedal Kočiško.
Spolu 80-tisíc ton
Odhadovaná spotreba posypových materiálov na sezónu sa pohybuje na úrovni 60-tisíc ton inertného materiálu a 20-tisíc ton chemického materiálu.
„Čo sa týka inertného materiálu, beží plynule zásobovanie a v rámci chemického posypového materiálu máme po minuloročnej sezóne na skládkach ešte 3,5-tisíc ton. V tomto týždni sme začali navážať ďalšie posypové materiály na jednotlivé strediská SaÚC,“ informoval riaditeľ SaÚC PSK. Cestári sú predzásobení na úrovni 70 percent predpokladaného objemu chemického posypového materiálu a 80 percent inertného materiálu.
Keďže zatiaľ nebola zavŕšená súťaž na dodávku chemického materiálu, ten bude na strediská dovážaný priebežne.
Celkovo sa o cesty bude starať 412 pracovníkov, z toho je 321 vodičov.
Práce bude koordinovať 54 dispečerov.
Majú aj vyše 30 rokov
Okrem základných posýpacích vozidiel budú na zimnú údržbu použité aj ďalšie stroje.
SaúC PSK má na zimu k dispozícii 40 kusov nakladačov na posypové materiály a 20 traktorov, ktoré budú po prvotnom zásahu dočisťovať križovatkové priestory a zastávky tak, aby zabezpečili plynulý výjazd z križovatiek.
K dispozícii sú aj snehové frézy a zrovnávače.
Problémy cestárom robia staršie vozidlá na podvozkoch Liaz a Škoda, ktoré majú už vyše 30 rokov.
„Snažíme sa v rámci dostupnosti náhradných dielov a servisov zabezpečiť ešte prevádzkovú spôsobilosť do momentu, keď budú nahradené novými posýpacími vozidlami,“ uviedol Kočiško.
Nové sypače
Pred minulou sezónou pribudlo 12 nových sypačov a naposledy vymenili cestári vozidlá v máji.
Z úspor po obstarávaní a prostriedkov z Európskej investičnej banky zakúpili päť nových vozidiel vybavených technológiou na použitie chemického materiálu a možnosťou využitia inertného materiálu a soľného roztoku.
Stáli priemerne 170-tisíc eur.
Aktuálne beží verejné obstarávanie na ďalšie dva kusy techniky.
„Staršie vozidlá sú v zmysle legislatívy podrobené kontrole technického stavu, čo v týchto týždňoch a mesiacoch prebieha. Veríme, že ku koncu októbra zabezpečíme, aby všetky vozidlá boli prevádzky spôsobilé na výkon zimnej služby,“ dodal Kočiško.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári