Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 24. apríl, 2019 | Meniny má Juraj
Nájdete nás na webe

Závery z vyšetrovania pádu vrtuľníka známeho podnikateľa hovoria o chybe pilota

Marián Troliga zahynul v júli.

(Zdroj: FB/Prezídium HaZZ)

PREŠOV/VEĽKÝ ŠARIŠ. Po štyroch mesiacoch vyšli na povrch príčiny pádu vrtuľníka, ktorý pilotoval známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Odborníci v správe konkretizovali príčiny pádu.

Pilot mal riskovať

Malý civilný vrtuľník havaroval vo Veľkom Šariši, časť Kanaš, začiatkom júla tohto roka.

Štvormiestny stroj spadol priamo uprostred obce, len pár metrov od jedného z domov.

Prečítajte si tiež: Vo Veľkom Šariši havaroval vrtuľník, o život prišiel známy podnikateľ

Príčinou pádu bolo zamotanie sa vrtuľníka do drôtov elektrického vedenia.

O život vtedy prišiel známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Podľa vtedajších výpovedí svedkov vrtuľník krúžil okolo obeda ponad Veľký Šariš a neskôr okolo večera mal pristáť pri domoch v mestskej časti Kanaš.

„Po niečo vyše hodine naštartoval, začal stúpať smer východ-juh, no náhle sa otočil, akoby sa chcel ešte vrátiť naspäť a pomachrovať. Pri tej otočke a následnom lete naspäť vystúpil trocha vyššie a zachytil elektrické vedenie, po čom sa rútil k zemi smerom rovno na nás. Bolo tam desať detí, dospelých asi osem. Úplne ako v akčnom filme. Neveriaco som zíral, točiaca sa veľká vrtuľa naklonená k nám... Človek vtedy fakt neverí, že sa niečo také naozaj deje,“ napísal po nehode čitateľ.

Chybu spravil podnikateľ

Po nehode bola na Leteckom a námornom vyšetrovacom úrade zriadená komisia.

Tá mala objasniť príčiny pádu vrtuľníka typu Robinson R44 Raven I.

Prečítajte si tiež: Vyšetrovanie pádu vrtuľníka: Nevyzerá to na technickú poruchu

Jej závery po štyroch mesiacoch zverejnila pluska.

Z nich má vychádzať, že hlavnou a bezprostrednou príčinou leteckej nehody bol stret s lanami vysokého napätia.

Podľa komisie chybu spravil samotný podnikateľ.

„Pilot sa rozhodol vykonať neštandardný postup počas odletu z plochy s nenastúpaním na bezpečnú výšku nad okolité prekážky v kopcovitom teréne, pričom prehliadol laná vysokého napätia," píše sa v správe.

Odborníci vylúčili vplyv alkoholu či zdravotný stav pilota.

Troliga nebol pripútaný k sedačke bezpečnostnými pásmi.

Vrtuľník bol v poriadku

Podľa plusky správa uvádza, že Marián Troliga nepožiadal dopravný úrad o posúdenie prevádzkovať vrtuľník v obci.

Zistenia taktiež ukázali, že vrtuľník bol po technickej stránke v poriadku.

Chybu mal urobiť samotný pilot, keďže nedodržal viaceré povinné štandardy a odporúčania v oblasti civilného letectva.

„Pilot vykonal let nad husto zastavanými miestami vo výške a zvolenom priestore, ktorý neumožňoval v prípade vzniknutého nebezpečenstva pristáť bez ohrozenia osôb alebo majetku na zemi. Pristátie a vzlet vykonal za podmienok, ktoré neumožňovali dosiahnuť akceptovateľnú úroveň bezpečnosti," píše sa okrem iného v správe.

Lúčil sa so známymi

V čase o 16.40 vrtuľník vzlietol od rodinného domu a začal sa otáčať do pravej strany.

Vo výške nad úrovňou striech rodinných domov sa presunul pred dom známych, kde bol na návšteve.

Pilot sa s vrtuľníkom otočil na mieste do ľavej strany a „pri otáčaní potlačil páku cyklického riadenia dopredu a pri súčasnom zvyšovaní výkonu motora vykonal odlet v klesovanom lete s enormným zvyšovaním doprednej rýchlosti,“ píše sa v správe.

Po desiatich sekundách od odletu prišlo ku kontaktu s lanami elektrického vedenia, čo spôsobilo jeho deštrukciu a následný pád.

Vrtuľník dopadol na súkromné pole.

„Je vysoko pravdepodobné, až hraničiace s istotou, že pilot vo fáze vzletu a odletu vrtuľníka bol ovplyvnený prítomnosťou známych, s ktorými sa chcel rozlúčiť, čo v konečnom dôsledku odobralo jeho pozornosť od prekážok v okolí,“ píše sa v analýze.

Laná boli ťažko viditeľné

Ťažko viditeľné laná neboli pilotom dostatočne vnímané a z toho dôvodu nebol vrtuľník uvedený včas do stúpania nad okolité prekážky.

„Odlet vykonával v klesavom lete s enormným zvyšovaním rýchlosti letu proti zapadajúcemu slnku, čím si obmedzil výhľad z kabíny pred seba a hore. Pri výške odletu na úrovni lán mal pilot sťažené ich pozorovanie, pretože tie boli na pozadí zalesneného svahu v kontraste s jasnejšou oblohou spôsobenou zapadajúcim slnkom. Efekt zapadajúceho slnka bol spoza mrakov citeľný,“ vysvetľuje správa.

Chcel stavať štadión

Marián Troliga (63 rokov) bol majiteľ firmy Troliga Bus, s. r. o., vyrábajúcej autobusy.

Prečítajte si tiež: Troligove sny o prešovskom zimnom štadióne chce naplniť syn

Podnikal v oblasti dopravy, zastupoval firmy na nákup a predaj náhradných dielov, plus mal výrobný závod vo Veľkom Krtíši na náhradné diely do automobilov. Zamestnával zhruba 450 ľudí.

V tomto roku plánoval postaviť nový zimný štadión v Prešove a opäť sa angažovať v prešovskom hokeji, ktorý chcel dostať do extraligy.

Štadión mal vyrásť do konca roka na prešovskom Sídlisku III, vedľa dopravného ihriska.

V naplnení jeho sna o štadióne by mal pokračovať jeho syn.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  4. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  5. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  7. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  1. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  2. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  3. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  4. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  5. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody.
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Women in business
  9. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  10. Bim Challenge 2019
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 863
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 10 152
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 423
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 6 918
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 511
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 337
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 260
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 3 349
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 945
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 598

Neprehliadnite tiež

Mestský majetok v centre Košíc sa mení na ruiny, interiér budí hrôzu

Kontrolór navrhuje časť budov opraviť, časť predať a postaviť bytovky.

Hlavná 25.

Prešovský dopravný podnik chce kúpiť desať nových trolejbusov

Poslanci schválili investíciu za vyše 5 miliónov.

Dopravný podnik mesta Prešov chystá obnovu vozového parku.
Naši predkovia migrovali kvôli úniku z biedy, dnes sa to deje aj kvôli štúdiu na zahraničných univerzitách.

Košice pôjdu na plné gule. Taká šanca na double už možno nebude

Doma chcú sériu vyrovnať. Spoliehajú sa aj na divákov.

Finále volejbalovej extraligy sa do Košíc sťahuje za stavu 2:0 na zápasy pre Prievidzu.

Trofej Hráč mesiaca prvýkrát na Zemplíne, Kira tromfol aj Šporara

Michalovský brankár si ocenenie preberie pred duelom so Žilinou.

Brankár Michaloviec Matúš Kira ovládol posledné hlasovanie ankety Hráč mesiaca.

Hlavné správy zo Sme.sk

Café Európa: Ako sa zmení Ukrajina a čo čakať od Zelenského (video)

Diskusia o ukrajinských prezidentských voľbách.

Volodymyr Zelenskyj.
Peter Tóth
Dobré ráno

Dobré ráno: Polícia vedela, že Vadala tu buduje bunku mafie

Čo je horšie, že Gašpar klamal alebo si policajti nevymieňajú informácie.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Ak mohli sledovať novinárov, môžu sledovať aj vás

Nevieme, či sledovanie novinárov bol ojedinelý prípad.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop