PREŠOV/VEĽKÝ ŠARIŠ. Po štyroch mesiacoch vyšli na povrch príčiny pádu vrtuľníka, ktorý pilotoval známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.
Odborníci v správe konkretizovali príčiny pádu.
Pilot mal riskovať
Malý civilný vrtuľník havaroval vo Veľkom Šariši, časť Kanaš, začiatkom júla tohto roka.
Štvormiestny stroj spadol priamo uprostred obce, len pár metrov od jedného z domov.

Príčinou pádu bolo zamotanie sa vrtuľníka do drôtov elektrického vedenia.
O život vtedy prišiel známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.
Podľa vtedajších výpovedí svedkov vrtuľník krúžil okolo obeda ponad Veľký Šariš a neskôr okolo večera mal pristáť pri domoch v mestskej časti Kanaš.
„Po niečo vyše hodine naštartoval, začal stúpať smer východ-juh, no náhle sa otočil, akoby sa chcel ešte vrátiť naspäť a pomachrovať. Pri tej otočke a následnom lete naspäť vystúpil trocha vyššie a zachytil elektrické vedenie, po čom sa rútil k zemi smerom rovno na nás. Bolo tam desať detí, dospelých asi osem. Úplne ako v akčnom filme. Neveriaco som zíral, točiaca sa veľká vrtuľa naklonená k nám... Človek vtedy fakt neverí, že sa niečo také naozaj deje,“ napísal po nehode čitateľ.
Chybu spravil podnikateľ
Po nehode bola na Leteckom a námornom vyšetrovacom úrade zriadená komisia.
Tá mala objasniť príčiny pádu vrtuľníka typu Robinson R44 Raven I.

Jej závery po štyroch mesiacoch zverejnila pluska.
Z nich má vychádzať, že hlavnou a bezprostrednou príčinou leteckej nehody bol stret s lanami vysokého napätia.
Podľa komisie chybu spravil samotný podnikateľ.
„Pilot sa rozhodol vykonať neštandardný postup počas odletu z plochy s nenastúpaním na bezpečnú výšku nad okolité prekážky v kopcovitom teréne, pričom prehliadol laná vysokého napätia," píše sa v správe.
Odborníci vylúčili vplyv alkoholu či zdravotný stav pilota.
Troliga nebol pripútaný k sedačke bezpečnostnými pásmi.
Vrtuľník bol v poriadku
Podľa plusky správa uvádza, že Marián Troliga nepožiadal dopravný úrad o posúdenie prevádzkovať vrtuľník v obci.
Zistenia taktiež ukázali, že vrtuľník bol po technickej stránke v poriadku.
Chybu mal urobiť samotný pilot, keďže nedodržal viaceré povinné štandardy a odporúčania v oblasti civilného letectva.
„Pilot vykonal let nad husto zastavanými miestami vo výške a zvolenom priestore, ktorý neumožňoval v prípade vzniknutého nebezpečenstva pristáť bez ohrozenia osôb alebo majetku na zemi. Pristátie a vzlet vykonal za podmienok, ktoré neumožňovali dosiahnuť akceptovateľnú úroveň bezpečnosti," píše sa okrem iného v správe.
Lúčil sa so známymi
V čase o 16.40 vrtuľník vzlietol od rodinného domu a začal sa otáčať do pravej strany.
Vo výške nad úrovňou striech rodinných domov sa presunul pred dom známych, kde bol na návšteve.
Pilot sa s vrtuľníkom otočil na mieste do ľavej strany a „pri otáčaní potlačil páku cyklického riadenia dopredu a pri súčasnom zvyšovaní výkonu motora vykonal odlet v klesovanom lete s enormným zvyšovaním doprednej rýchlosti,“ píše sa v správe.
Po desiatich sekundách od odletu prišlo ku kontaktu s lanami elektrického vedenia, čo spôsobilo jeho deštrukciu a následný pád.
Vrtuľník dopadol na súkromné pole.
„Je vysoko pravdepodobné, až hraničiace s istotou, že pilot vo fáze vzletu a odletu vrtuľníka bol ovplyvnený prítomnosťou známych, s ktorými sa chcel rozlúčiť, čo v konečnom dôsledku odobralo jeho pozornosť od prekážok v okolí,“ píše sa v analýze.
Laná boli ťažko viditeľné
Ťažko viditeľné laná neboli pilotom dostatočne vnímané a z toho dôvodu nebol vrtuľník uvedený včas do stúpania nad okolité prekážky.
„Odlet vykonával v klesavom lete s enormným zvyšovaním rýchlosti letu proti zapadajúcemu slnku, čím si obmedzil výhľad z kabíny pred seba a hore. Pri výške odletu na úrovni lán mal pilot sťažené ich pozorovanie, pretože tie boli na pozadí zalesneného svahu v kontraste s jasnejšou oblohou spôsobenou zapadajúcim slnkom. Efekt zapadajúceho slnka bol spoza mrakov citeľný,“ vysvetľuje správa.
Chcel stavať štadión
Marián Troliga (63 rokov) bol majiteľ firmy Troliga Bus, s. r. o., vyrábajúcej autobusy.

Podnikal v oblasti dopravy, zastupoval firmy na nákup a predaj náhradných dielov, plus mal výrobný závod vo Veľkom Krtíši na náhradné diely do automobilov. Zamestnával zhruba 450 ľudí.
V tomto roku plánoval postaviť nový zimný štadión v Prešove a opäť sa angažovať v prešovskom hokeji, ktorý chcel dostať do extraligy.
Štadión mal vyrásť do konca roka na prešovskom Sídlisku III, vedľa dopravného ihriska.
V naplnení jeho sna o štadióne by mal pokračovať jeho syn.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári