Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia
Nájdete nás na webe

Závery z vyšetrovania pádu vrtuľníka známeho podnikateľa hovoria o chybe pilota

Marián Troliga zahynul v júli.

(Zdroj: FB/Prezídium HaZZ)

PREŠOV/VEĽKÝ ŠARIŠ. Po štyroch mesiacoch vyšli na povrch príčiny pádu vrtuľníka, ktorý pilotoval známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Odborníci v správe konkretizovali príčiny pádu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pilot mal riskovať

Malý civilný vrtuľník havaroval vo Veľkom Šariši, časť Kanaš, začiatkom júla tohto roka.

Štvormiestny stroj spadol priamo uprostred obce, len pár metrov od jedného z domov.

Prečítajte si tiež: Vo Veľkom Šariši havaroval vrtuľník, o život prišiel známy podnikateľ Čítajte 

Príčinou pádu bolo zamotanie sa vrtuľníka do drôtov elektrického vedenia.

O život vtedy prišiel známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Podľa vtedajších výpovedí svedkov vrtuľník krúžil okolo obeda ponad Veľký Šariš a neskôr okolo večera mal pristáť pri domoch v mestskej časti Kanaš.

„Po niečo vyše hodine naštartoval, začal stúpať smer východ-juh, no náhle sa otočil, akoby sa chcel ešte vrátiť naspäť a pomachrovať. Pri tej otočke a následnom lete naspäť vystúpil trocha vyššie a zachytil elektrické vedenie, po čom sa rútil k zemi smerom rovno na nás. Bolo tam desať detí, dospelých asi osem. Úplne ako v akčnom filme. Neveriaco som zíral, točiaca sa veľká vrtuľa naklonená k nám... Človek vtedy fakt neverí, že sa niečo také naozaj deje,“ napísal po nehode čitateľ.

Chybu spravil podnikateľ

Po nehode bola na Leteckom a námornom vyšetrovacom úrade zriadená komisia.

Tá mala objasniť príčiny pádu vrtuľníka typu Robinson R44 Raven I.

Prečítajte si tiež: Vyšetrovanie pádu vrtuľníka: Nevyzerá to na technickú poruchu Čítajte 

Jej závery po štyroch mesiacoch zverejnila pluska.

Z nich má vychádzať, že hlavnou a bezprostrednou príčinou leteckej nehody bol stret s lanami vysokého napätia.

Podľa komisie chybu spravil samotný podnikateľ.

„Pilot sa rozhodol vykonať neštandardný postup počas odletu z plochy s nenastúpaním na bezpečnú výšku nad okolité prekážky v kopcovitom teréne, pričom prehliadol laná vysokého napätia," píše sa v správe.

Odborníci vylúčili vplyv alkoholu či zdravotný stav pilota.

Troliga nebol pripútaný k sedačke bezpečnostnými pásmi.

Vrtuľník bol v poriadku

Podľa plusky správa uvádza, že Marián Troliga nepožiadal dopravný úrad o posúdenie prevádzkovať vrtuľník v obci.

Zistenia taktiež ukázali, že vrtuľník bol po technickej stránke v poriadku.

Chybu mal urobiť samotný pilot, keďže nedodržal viaceré povinné štandardy a odporúčania v oblasti civilného letectva.

„Pilot vykonal let nad husto zastavanými miestami vo výške a zvolenom priestore, ktorý neumožňoval v prípade vzniknutého nebezpečenstva pristáť bez ohrozenia osôb alebo majetku na zemi. Pristátie a vzlet vykonal za podmienok, ktoré neumožňovali dosiahnuť akceptovateľnú úroveň bezpečnosti," píše sa okrem iného v správe.

Lúčil sa so známymi

V čase o 16.40 vrtuľník vzlietol od rodinného domu a začal sa otáčať do pravej strany.

Vo výške nad úrovňou striech rodinných domov sa presunul pred dom známych, kde bol na návšteve.

Pilot sa s vrtuľníkom otočil na mieste do ľavej strany a „pri otáčaní potlačil páku cyklického riadenia dopredu a pri súčasnom zvyšovaní výkonu motora vykonal odlet v klesovanom lete s enormným zvyšovaním doprednej rýchlosti,“ píše sa v správe.

Po desiatich sekundách od odletu prišlo ku kontaktu s lanami elektrického vedenia, čo spôsobilo jeho deštrukciu a následný pád.

Vrtuľník dopadol na súkromné pole.

„Je vysoko pravdepodobné, až hraničiace s istotou, že pilot vo fáze vzletu a odletu vrtuľníka bol ovplyvnený prítomnosťou známych, s ktorými sa chcel rozlúčiť, čo v konečnom dôsledku odobralo jeho pozornosť od prekážok v okolí,“ píše sa v analýze.

Laná boli ťažko viditeľné

Ťažko viditeľné laná neboli pilotom dostatočne vnímané a z toho dôvodu nebol vrtuľník uvedený včas do stúpania nad okolité prekážky.

„Odlet vykonával v klesavom lete s enormným zvyšovaním rýchlosti letu proti zapadajúcemu slnku, čím si obmedzil výhľad z kabíny pred seba a hore. Pri výške odletu na úrovni lán mal pilot sťažené ich pozorovanie, pretože tie boli na pozadí zalesneného svahu v kontraste s jasnejšou oblohou spôsobenou zapadajúcim slnkom. Efekt zapadajúceho slnka bol spoza mrakov citeľný,“ vysvetľuje správa.

Chcel stavať štadión

Marián Troliga (63 rokov) bol majiteľ firmy Troliga Bus, s. r. o., vyrábajúcej autobusy.

Prečítajte si tiež: Troligove sny o prešovskom zimnom štadióne chce naplniť syn Čítajte 

Podnikal v oblasti dopravy, zastupoval firmy na nákup a predaj náhradných dielov, plus mal výrobný závod vo Veľkom Krtíši na náhradné diely do automobilov. Zamestnával zhruba 450 ľudí.

V tomto roku plánoval postaviť nový zimný štadión v Prešove a opäť sa angažovať v prešovskom hokeji, ktorý chcel dostať do extraligy.

Štadión mal vyrásť do konca roka na prešovskom Sídlisku III, vedľa dopravného ihriska.

V naplnení jeho sna o štadióne by mal pokračovať jeho syn.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  3. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  4. Unikát medzi značkami. CUPRA
  5. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 169
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 162
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 945
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 088
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 418
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 035
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 948
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 787
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 652
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 638

Neprehliadnite tiež

Okresný súd v Prešove.

Poslanec: Vojna medzi Trnkom a kontrolórom škodí kraju

Úvery rozdelili aj župana a vicežupana.

Poslanci schválili úver, úrad osloví tri komerčné banky kvôli najlepšej ponuke.
Bytovku v Snine zatepľovali chlapi podnikateľa Slavomíra Bobaľu subdodávateľsky.

Mesto cirkvi, cirkev developerovi. V Košiciach odhaľujú kontroverzný projekt

Investor pýta prvé povolenia na megakomplex Andromeda.

Vizaualizácia projektu Andromeda.

Hlavné správy zo Sme.sk

Režisér filmu Amnestie Jonáš Karásek.

Matovič zverejnil celú údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období rokov 2014 až 2017.

Martin Glváč.

Súdna rada má už dnes rozhodnúť o Jankovskej

Gál žiadal pre bývalú štátnu tajomníčku najprísnejší trest.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danka ste mali zastaviť skôr

Voľby by mali byť o odvrátení bankrotu.

Peter Tkačenko

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop