Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 13. november, 2018 | Meniny má Stanislav
Nájdete nás na webe

Závery z vyšetrovania pádu vrtuľníka známeho podnikateľa hovoria o chybe pilota

Marián Troliga zahynul v júli.

(Zdroj: FB/Prezídium HaZZ)

PREŠOV/VEĽKÝ ŠARIŠ. Po štyroch mesiacoch vyšli na povrch príčiny pádu vrtuľníka, ktorý pilotoval známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Odborníci v správe konkretizovali príčiny pádu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pilot mal riskovať

Malý civilný vrtuľník havaroval vo Veľkom Šariši, časť Kanaš, začiatkom júla tohto roka.

Štvormiestny stroj spadol priamo uprostred obce, len pár metrov od jedného z domov.

Prečítajte si tiež: Vo Veľkom Šariši havaroval vrtuľník, o život prišiel známy podnikateľ

Príčinou pádu bolo zamotanie sa vrtuľníka do drôtov elektrického vedenia.

O život vtedy prišiel známy prešovský podnikateľ Marián Troliga.

Podľa vtedajších výpovedí svedkov vrtuľník krúžil okolo obeda ponad Veľký Šariš a neskôr okolo večera mal pristáť pri domoch v mestskej časti Kanaš.

„Po niečo vyše hodine naštartoval, začal stúpať smer východ-juh, no náhle sa otočil, akoby sa chcel ešte vrátiť naspäť a pomachrovať. Pri tej otočke a následnom lete naspäť vystúpil trocha vyššie a zachytil elektrické vedenie, po čom sa rútil k zemi smerom rovno na nás. Bolo tam desať detí, dospelých asi osem. Úplne ako v akčnom filme. Neveriaco som zíral, točiaca sa veľká vrtuľa naklonená k nám... Človek vtedy fakt neverí, že sa niečo také naozaj deje,“ napísal po nehode čitateľ.

Chybu spravil podnikateľ

Po nehode bola na Leteckom a námornom vyšetrovacom úrade zriadená komisia.

Tá mala objasniť príčiny pádu vrtuľníka typu Robinson R44 Raven I.

Prečítajte si tiež: Vyšetrovanie pádu vrtuľníka: Nevyzerá to na technickú poruchu

Jej závery po štyroch mesiacoch zverejnila pluska.

Z nich má vychádzať, že hlavnou a bezprostrednou príčinou leteckej nehody bol stret s lanami vysokého napätia.

Podľa komisie chybu spravil samotný podnikateľ.

„Pilot sa rozhodol vykonať neštandardný postup počas odletu z plochy s nenastúpaním na bezpečnú výšku nad okolité prekážky v kopcovitom teréne, pričom prehliadol laná vysokého napätia," píše sa v správe.

Odborníci vylúčili vplyv alkoholu či zdravotný stav pilota.

Troliga nebol pripútaný k sedačke bezpečnostnými pásmi.

Vrtuľník bol v poriadku

Podľa plusky správa uvádza, že Marián Troliga nepožiadal dopravný úrad o posúdenie prevádzkovať vrtuľník v obci.

Zistenia taktiež ukázali, že vrtuľník bol po technickej stránke v poriadku.

Chybu mal urobiť samotný pilot, keďže nedodržal viaceré povinné štandardy a odporúčania v oblasti civilného letectva.

„Pilot vykonal let nad husto zastavanými miestami vo výške a zvolenom priestore, ktorý neumožňoval v prípade vzniknutého nebezpečenstva pristáť bez ohrozenia osôb alebo majetku na zemi. Pristátie a vzlet vykonal za podmienok, ktoré neumožňovali dosiahnuť akceptovateľnú úroveň bezpečnosti," píše sa okrem iného v správe.

Lúčil sa so známymi

V čase o 16.40 vrtuľník vzlietol od rodinného domu a začal sa otáčať do pravej strany.

Vo výške nad úrovňou striech rodinných domov sa presunul pred dom známych, kde bol na návšteve.

Pilot sa s vrtuľníkom otočil na mieste do ľavej strany a „pri otáčaní potlačil páku cyklického riadenia dopredu a pri súčasnom zvyšovaní výkonu motora vykonal odlet v klesovanom lete s enormným zvyšovaním doprednej rýchlosti,“ píše sa v správe.

Po desiatich sekundách od odletu prišlo ku kontaktu s lanami elektrického vedenia, čo spôsobilo jeho deštrukciu a následný pád.

Vrtuľník dopadol na súkromné pole.

„Je vysoko pravdepodobné, až hraničiace s istotou, že pilot vo fáze vzletu a odletu vrtuľníka bol ovplyvnený prítomnosťou známych, s ktorými sa chcel rozlúčiť, čo v konečnom dôsledku odobralo jeho pozornosť od prekážok v okolí,“ píše sa v analýze.

Laná boli ťažko viditeľné

Ťažko viditeľné laná neboli pilotom dostatočne vnímané a z toho dôvodu nebol vrtuľník uvedený včas do stúpania nad okolité prekážky.

„Odlet vykonával v klesavom lete s enormným zvyšovaním rýchlosti letu proti zapadajúcemu slnku, čím si obmedzil výhľad z kabíny pred seba a hore. Pri výške odletu na úrovni lán mal pilot sťažené ich pozorovanie, pretože tie boli na pozadí zalesneného svahu v kontraste s jasnejšou oblohou spôsobenou zapadajúcim slnkom. Efekt zapadajúceho slnka bol spoza mrakov citeľný,“ vysvetľuje správa.

Chcel stavať štadión

Marián Troliga (63 rokov) bol majiteľ firmy Troliga Bus, s. r. o., vyrábajúcej autobusy.

Prečítajte si tiež: Troligove sny o prešovskom zimnom štadióne chce naplniť syn

Podnikal v oblasti dopravy, zastupoval firmy na nákup a predaj náhradných dielov, plus mal výrobný závod vo Veľkom Krtíši na náhradné diely do automobilov. Zamestnával zhruba 450 ľudí.

V tomto roku plánoval postaviť nový zimný štadión v Prešove a opäť sa angažovať v prešovskom hokeji, ktorý chcel dostať do extraligy.

Štadión mal vyrásť do konca roka na prešovskom Sídlisku III, vedľa dopravného ihriska.

V naplnení jeho sna o štadióne by mal pokračovať jeho syn.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  2. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  3. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  4. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  5. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle
  7. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami
  8. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí
  9. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku!
  10. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie
  1. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  2. OMV má riešenie na neohlásených kuriérov
  3. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  4. Prežije tisícročia. Papier vyrábajú 2000 rokov starou metódou
  5. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  6. Modesta Real Estate úspešne sprostredkovala obchodnú transakciu
  7. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
  8. Z Park Avenue do Parku pod Kolibou
  9. Viete, ako dlho trvá laserová operácia očí?
  10. Ako sa darí na Slovensku a v Európe odvetviu fintech?
  1. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 24 401
  2. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 14 128
  3. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 9 501
  4. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 9 477
  5. Rozhodnite v sobotu o starostoch aj o svojom dôchodku! 8 921
  6. 8 vecí, ktoré môžu ohroziť úspešné podnikanie 7 594
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 7 312
  8. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 4 784
  9. Mimoriadne dlhopisy až 7% p.a. už od 4 rokov 4 214
  10. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 396

Neprehliadnite tiež

Volebný paradox na Furči: Do mesta idú traja smeráci, na sídlisku ostal jeden

Bašta ľavice? Aj starosta je zo Smeru, a to ako jediný v Košiciach.

Rabovali v čerpacej stanici, spustili tichý alarm

Okresný súd rozdal tresty, prokurátor chce prísnejšie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Bašternák a únos v rovinke

Po voľbách sa takmer všetci cítia víťazmi. Lúzera aby si hľadal GPS-kou....

Lang: Po zápase s Budapešťou sme o sankciách neuvažovali

Vedenie HC Košice pracuje na posilnení útočných radov.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby vyhrali všetci. Hľadajú sa porazení

K víťazstvu sa hlásia skoro všetci.

DOMOV

Najsilnejší primátori budú v Bratislave a na východe

Smeru najbližšia zostane Bystrica.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop