PREŠOV. Povinnosť zimnej údržby chodníkov priľahlých k nehnuteľnostiam prešla zákonom z ich vlastníkov a správcov na samosprávy miest a obcí.
V Prešove to od začiatku tohtoročnej zimnej sezóny robí mestská spoločnosť Technické služby mesta Prešov.
Problémy s úzkymi chodníkmi a autami
Mesto je pripravené nasadiť v prípade potreby dvadsať mechanizmov, ktoré má spoločnosť k dispozícii.
Udržiavať bude celkovo 181 kilometrov mestských chodníkov.
„Skúsenosti zo začiatku tejto zimy naznačujú, že problémom pri údržbe sú hlavne úzke chodníky, kde sa nedostanú mechanizmy,“ informoval tlačový referent mesta Milan Grejták.
Týmito lokalitami sú Šidlovec, Rúrky, Nižná Šebastová, Solivar či historická časť mesta.
Na sídliskách Sekčov a Šváby, ale aj na Sídlisku III spôsobujú problémy zaparkované autá na chodníkoch.
„Oceňujeme, že mnohí občania z vlastnej iniciatívy sami odhŕňajú sneh z chodníkov tak, ako boli naučení doposiaľ. S našou technikou by sme najradšej boli do hodiny všade, ale to sa jednoducho nedá. Ťažkosti nám spôsobujú úzke chodníky, kde sa nevieme dostať s mechanizmami. Takýchto chodníkov v celom meste nie je málo. Problémom sú tiež autá parkujúce na chodníkoch, ale aj iné prekážky, ako sú napríklad stĺpy verejného osvetlenia či rozkopaný chodník, pre ktoré musíme prekážku obchádzať,“ konštatuje Ingrid Mihaľová z TsMP, a. s.
Prioritne čistia jednu stranu
Spoločnosť vysvetľuje aj postup pri zimnej údržbe v rodinnej zástavbe, kde sú chodníky po oboch stranách ulice.
„Prioritne sa zabezpečuje zimná údržba jednej strany a následne po jednostrannej údržbe všetkých ulíc sa pristúpi k údržbe ich druhej strany,“ vysvetľuje Grejták.
Pri údržbe sa využíva ako posypový materiál kamenná drvina, resp. jej mix so soľou.
„Novinkou je, že v centrálnej mestskej zóne, ale aj na šiestich zastávkach MHD v centre Prešova sa v tomto roku bude prvýkrát používať inertný materiál Zeolit,“ informuje Grejták.
Materiál lepšie vysušuje udržiavanú plochu a navyše sa časom rozpúšťa, čo zabezpečí komfortnejší pohyb po pešej zóne.
Mesto zabezpečilo aj nové, väčšie nádoby na posypový materiál.
Odhŕňače môžete sledovať online
Mesto má na starosti aj údržbu takmer 170 kilometrov mestských ciest, o ktoré sa stará spoločnosť Správa a zimná údržba prešovských ciest.
„K dispozícii má päť sypačov, dva traktory s radlicou, nakladač a využiť vie aj traktorbager. Na zabezpečovanie materiálu spoločnosť používa ďalšie dve nákladné vozidlá,“ vysvetľuje Grejták.
Počas prvého sneženia novej sezóny najazdili celkom 367 kilometrov.
Pohyb mechanizmov údržby na cestách dokážu Prešovčania, napríklad na rozdiel od Košičanov, sledovať dokonca aj online.
Odkaz nájdu na webovej stránke mesta.
Na údržbu ciest sa v Prešove ročne použije približne 200 až 250 ton soli a štvornásobné množstvo kamennej drviny.
„Zabezpečovanie jednotlivých činností zimnej údržby je v Prešove koordinované prostredníctvom centrálneho dispečingu,“ dodal Grejták.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári