Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 26. apríl, 2019 | Meniny má Jaroslava
Nájdete nás na webe
ROZHOVOR

Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu

O dopravných stavbách sa doposiaľ rozhodovalo politicky.

Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov.Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov.(Zdroj: Michal Ivan)

Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument pre oblasť dopravy, ktorý pripravila česká spoločnosť NDCon. Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v meste. JAN KAŠÍK, jeden z tvorcov Masterplanu, v rozhovore pre Korzár vysvetľuje prečo je dokument pre mesto dôležitý, čo hovoria dáta o obchvatoch a aké sú navrhované riešenia pre udržateľnú dopravu v meste.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako pomôže Masterplan Prešovu?

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný

"Dôvodom pre zhotovenie Masterplanu je predovšetkým to, že v operačných programoch je stanovená povinnosť, ktorou sa zaviazala Slovenská republika Európskej komisii, že spracuje takéto stratégie pre všetky mestá a regióny, ktoré budú čerpať eurodotácie na dopravu.

Už v tomto období je to podmienené a po roku 2021 nebude možné dotovať žiaden projekt z európskych peňazí bez vypracovanej stratégie."

Okrem možností získania dotácií je to ale predovšetkým dôležitý strategický dokument pre rozvoj mesta...

"Áno, pre Prešov je to určite potrebné, lebo posledný strategický dokument, Generel dopravy, sa tu spracoval v roku 1988 a od roku 2008 je už neplatný.

V Prešove sa uskutočňovali investične náročné kroky, napríklad investície do križovatiek bez celkovej koncepcie. Súčasne sa stavia obchvat mesta a zväčšenie kapacity vnútornej siete. Chýbal dokument, ktorý by povedal, čo je potrebné.

My sme to nastavili do nových pravidiel a jasne povedali napríklad, že ak bude postavený obchvat, tak už nemusíme stavať štvorprúdové cesty vo vnútri mesta. To zatiaľ nikto nepovedal."

Takže doteraz bolo rozhodovanie nekoncepčné a iba na základe politických rozhodnutí?

"Bola tu koncepcia z roku 1988, čo je veľmi dávno, a potom to boli politické rozhodnutia a dohody s veľkými investormi, pretože väčšinu tých stavieb financuje Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest alebo Prešovský samosprávny kraj. Bolo to trochu -náhodné.

Samozrejme, peňazí je vždy málo a snaha mesta bola vždy dosiahnuť maximum. My sme teraz stanovili, čo treba uskutočniť skôr, čo neskôr a zároveň sme vybalancovali investície do verejnej dopravy s investíciami do cestnej dopravy.

Dosiahli sme to, že by mal nárast verejnej dopravy vzrásť až na 50 percent. Je tu veľmi kvalitná verejná doprava, ale navrhovali sme opatrenia, aby jej obľúbenosť ešte rástla. To znamená aj uvoľnenie ulíc od zbytočnej automobilovej dopravy."

Jedným z hlavných cieľov je teda dostať ľudí z osobných áut do verejnej dopravy?

"Preto sa to nazýva Plán udržateľnej dopravy a nie Generel dopravy. Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície.

Súčasťou toho je dostať maximum ľudí do stavu, že budú chodiť pešo, budú jazdiť na bicykli a budú používať verejnú dopravu. Samozrejme, tomu treba prispôsobiť aj podmienky."

Majú takéto dokumenty aj v iných mestách na Slovensku?

"Na Slovensku dlho takéto dokumenty neboli, ale už to začína byť bežné. Predtým tu bola éra, že politikov v minulosti zaujímali trošku iné dôvody ako reálna potreba.

Dokument sa vyznačuje tým, že musí z dát z prieskumu objektívne zistiť problémy a až potom môžeme nadviazať opatrenia, takže to nemôže byť len politické prianie. Podobné projekty majú Košice, Bratislava a ako tretí na Slovensku bol zadaný Prešov."

Aké sú najväčšie problémy mesta Prešov v doprave?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5PXA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5PXA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. Ktoré minerály strácame pri zvýšenej fyzickej aktivite?
  2. Stavebná fakulta STU a energeticky úsporné alternatívy
  3. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  4. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  8. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  9. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  10. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 19 883
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 11 140
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 7 384
  4. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 6 001
  5. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 5 918
  6. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 4 765
  7. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 387
  8. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 678
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 280
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 285

Téma: Obchvaty Prešova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Ženu uniesol, aby prilákal jej manžela. Už je vo väzbe

Obvinený je z obzvlášť závažného zločinu, zločinu a prečinu. Hrozí mu 15 rokov.

Stanislava privádzajú na okresný súd v Michalovciach.

V U. S. Steele rokujú o prechode na skrátený pracovný týždeň

Zamestnanci by ostali jeden deň doma so 70-percentnou náhradou mzdy.

Oceliareň prijíma úsporné opatrenia.

Lekárku z východu hľadali Česi pre miliónové podvody

Krajský súd v Košiciach ju vzal do predbežnej väzby.

Annu S. odvádza policajná eskorta do väznice

Účtovníctvo aj nájomné zmluvy Košickej záchranky preveruje polícia

Údajná manipulácia s účtovníctvom mohla súvisieť s následným vyplácaním odmien.

Polícia preveruje, či nebol v štátnej príspevkovej organizácie porušený zákon pri správe cudzieho majetku.

Bude Gurmán Fest v košickom Mestskom parku? Pamiatkari sú proti

Organizátorov sklamala najmä chýbajúca diskusia.

Gurmán Fest rozdelil pamiatkarov, organizátorov aj mestských poslancov.

Hlavné správy zo Sme.sk

Hokejista Andrej Sekera.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Danko neprestáva ohurovať divokými nápadmi (týždeň Petra Schutza)

Zelenskyj bez parlamentu nič nezmôže.

Andrej Danko.
Komentár Zuzany Kepplovej

Keď Šefčovič tvrdí, že sa postavil antisystému

Ale čo Gašpar, Fico, Kaliňák či Blaha?

Zuzana Kepplová

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop