Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta
Nájdete nás na webe
ROZHOVOR

Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu

O dopravných stavbách sa doposiaľ rozhodovalo politicky.

Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov.Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov.(Zdroj: Michal Ivan)

Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument pre oblasť dopravy, ktorý pripravila česká spoločnosť NDCon. Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v meste. JAN KAŠÍK, jeden z tvorcov Masterplanu, v rozhovore pre Korzár vysvetľuje prečo je dokument pre mesto dôležitý, čo hovoria dáta o obchvatoch a aké sú navrhované riešenia pre udržateľnú dopravu v meste.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako pomôže Masterplan Prešovu?

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný

"Dôvodom pre zhotovenie Masterplanu je predovšetkým to, že v operačných programoch je stanovená povinnosť, ktorou sa zaviazala Slovenská republika Európskej komisii, že spracuje takéto stratégie pre všetky mestá a regióny, ktoré budú čerpať eurodotácie na dopravu.

Už v tomto období je to podmienené a po roku 2021 nebude možné dotovať žiaden projekt z európskych peňazí bez vypracovanej stratégie."

Okrem možností získania dotácií je to ale predovšetkým dôležitý strategický dokument pre rozvoj mesta...

"Áno, pre Prešov je to určite potrebné, lebo posledný strategický dokument, Generel dopravy, sa tu spracoval v roku 1988 a od roku 2008 je už neplatný.

V Prešove sa uskutočňovali investične náročné kroky, napríklad investície do križovatiek bez celkovej koncepcie. Súčasne sa stavia obchvat mesta a zväčšenie kapacity vnútornej siete. Chýbal dokument, ktorý by povedal, čo je potrebné.

My sme to nastavili do nových pravidiel a jasne povedali napríklad, že ak bude postavený obchvat, tak už nemusíme stavať štvorprúdové cesty vo vnútri mesta. To zatiaľ nikto nepovedal."

Takže doteraz bolo rozhodovanie nekoncepčné a iba na základe politických rozhodnutí?

"Bola tu koncepcia z roku 1988, čo je veľmi dávno, a potom to boli politické rozhodnutia a dohody s veľkými investormi, pretože väčšinu tých stavieb financuje Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest alebo Prešovský samosprávny kraj. Bolo to trochu -náhodné.

Samozrejme, peňazí je vždy málo a snaha mesta bola vždy dosiahnuť maximum. My sme teraz stanovili, čo treba uskutočniť skôr, čo neskôr a zároveň sme vybalancovali investície do verejnej dopravy s investíciami do cestnej dopravy.

Dosiahli sme to, že by mal nárast verejnej dopravy vzrásť až na 50 percent. Je tu veľmi kvalitná verejná doprava, ale navrhovali sme opatrenia, aby jej obľúbenosť ešte rástla. To znamená aj uvoľnenie ulíc od zbytočnej automobilovej dopravy."

Jedným z hlavných cieľov je teda dostať ľudí z osobných áut do verejnej dopravy?

"Preto sa to nazýva Plán udržateľnej dopravy a nie Generel dopravy. Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície.

Súčasťou toho je dostať maximum ľudí do stavu, že budú chodiť pešo, budú jazdiť na bicykli a budú používať verejnú dopravu. Samozrejme, tomu treba prispôsobiť aj podmienky."

Majú takéto dokumenty aj v iných mestách na Slovensku?

"Na Slovensku dlho takéto dokumenty neboli, ale už to začína byť bežné. Predtým tu bola éra, že politikov v minulosti zaujímali trošku iné dôvody ako reálna potreba.

Dokument sa vyznačuje tým, že musí z dát z prieskumu objektívne zistiť problémy a až potom môžeme nadviazať opatrenia, takže to nemôže byť len politické prianie. Podobné projekty majú Košice, Bratislava a ako tretí na Slovensku bol zadaný Prešov."

Aké sú najväčšie problémy mesta Prešov v doprave?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5PXA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5PXA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 537
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 272
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 904
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 451
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 030
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 805
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 263
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 660
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 554

Téma: Obchvaty Prešova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Parkomaty EEI ignorujú polhodinové parkovné

Vodiči ušetria za krátkodobé parkovanie, iba keď zaplatia mestu cez SMS a QR kód.

Parkomat vydal lístok, až keď sme zaplatili za hodinu, hoci podľa zmeny VZN je už minimálna taxa za polhodinu.

Polačekovu koalíciu rozhádal Djordjevič. Petrovčik: Je to prkotina, ale bude mať dohru

Starosta vraj z rady školy radšej odstúpi, aby nebol s poslancom, ktorého má dosť inde.

Nezávislý poslanec mesta Košice Michal Djordjevič.

Na detskej poliklinike v Humennom chýba výťah. Poslanci to chcú zmeniť

V tomto roku zaktualizujú dokumentáciu. Starý projekt má 11 rokov.

Detská poliklinika potrebuje výťah.

Konkurznú správkyňu nebankovky SaS Slovensko súd oslobodil

Obvinená bola pre zločin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku.

SaS Slovensko. Pred rokmi mala budovu na Štefánikovej a sídlo na Zvonárskej ulici. Dodnes zamestnáva súdy.

Napadli ho a okradli, tak sa dal na bojové športy. Už je majstrom sveta

Kádár je šampiónom v kempo karate, zároveň hrá vodné pólo.

Filip Kádár sa úspešne venuje kempo karate.

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rebel bez príčiny

Fico sa mentálne zasekol v roku 2013.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop