Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu

O dopravných stavbách sa doposiaľ rozhodovalo politicky.

Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov.Masterplan má pomôcť riešiť situáciu s dopravou v meste Prešov. (Zdroj: Michal Ivan)

Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument pre oblasť dopravy, ktorý pripravila česká spoločnosť NDCon. Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov je komplexný dokument dopravného plánovania vrátane cestných stavieb, modernizácie či rozvoja mestskej hromadnej dopravy i všetkých ďalších druhov dopravy v meste. JAN KAŠÍK, jeden z tvorcov Masterplanu, v rozhovore pre Korzár vysvetľuje prečo je dokument pre mesto dôležitý, čo hovoria dáta o obchvatoch a aké sú navrhované riešenia pre udržateľnú dopravu v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Ako pomôže Masterplan Prešovu?

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný Čítajte 

"Dôvodom pre zhotovenie Masterplanu je predovšetkým to, že v operačných programoch je stanovená povinnosť, ktorou sa zaviazala Slovenská republika Európskej komisii, že spracuje takéto stratégie pre všetky mestá a regióny, ktoré budú čerpať eurodotácie na dopravu.

Už v tomto období je to podmienené a po roku 2021 nebude možné dotovať žiaden projekt z európskych peňazí bez vypracovanej stratégie."

Okrem možností získania dotácií je to ale predovšetkým dôležitý strategický dokument pre rozvoj mesta...

"Áno, pre Prešov je to určite potrebné, lebo posledný strategický dokument, Generel dopravy, sa tu spracoval v roku 1988 a od roku 2008 je už neplatný.

V Prešove sa uskutočňovali investične náročné kroky, napríklad investície do križovatiek bez celkovej koncepcie. Súčasne sa stavia obchvat mesta a zväčšenie kapacity vnútornej siete. Chýbal dokument, ktorý by povedal, čo je potrebné.

SkryťVypnúť reklamu

My sme to nastavili do nových pravidiel a jasne povedali napríklad, že ak bude postavený obchvat, tak už nemusíme stavať štvorprúdové cesty vo vnútri mesta. To zatiaľ nikto nepovedal."

Takže doteraz bolo rozhodovanie nekoncepčné a iba na základe politických rozhodnutí?

"Bola tu koncepcia z roku 1988, čo je veľmi dávno, a potom to boli politické rozhodnutia a dohody s veľkými investormi, pretože väčšinu tých stavieb financuje Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest alebo Prešovský samosprávny kraj. Bolo to trochu -náhodné.

Samozrejme, peňazí je vždy málo a snaha mesta bola vždy dosiahnuť maximum. My sme teraz stanovili, čo treba uskutočniť skôr, čo neskôr a zároveň sme vybalancovali investície do verejnej dopravy s investíciami do cestnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahli sme to, že by mal nárast verejnej dopravy vzrásť až na 50 percent. Je tu veľmi kvalitná verejná doprava, ale navrhovali sme opatrenia, aby jej obľúbenosť ešte rástla. To znamená aj uvoľnenie ulíc od zbytočnej automobilovej dopravy."

Jedným z hlavných cieľov je teda dostať ľudí z osobných áut do verejnej dopravy?

"Preto sa to nazýva Plán udržateľnej dopravy a nie Generel dopravy. Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície.

Súčasťou toho je dostať maximum ľudí do stavu, že budú chodiť pešo, budú jazdiť na bicykli a budú používať verejnú dopravu. Samozrejme, tomu treba prispôsobiť aj podmienky."

Majú takéto dokumenty aj v iných mestách na Slovensku?

"Na Slovensku dlho takéto dokumenty neboli, ale už to začína byť bežné. Predtým tu bola éra, že politikov v minulosti zaujímali trošku iné dôvody ako reálna potreba.

Dokument sa vyznačuje tým, že musí z dát z prieskumu objektívne zistiť problémy a až potom môžeme nadviazať opatrenia, takže to nemôže byť len politické prianie. Podobné projekty majú Košice, Bratislava a ako tretí na Slovensku bol zadaný Prešov."

Aké sú najväčšie problémy mesta Prešov v doprave?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5PXA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5PXA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 086
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 927
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 071
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 216
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 316
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 728
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 537
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 258
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop