Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix
Nájdete nás na webe

Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje

Experti z Prahy robili aj pre Košice.

Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov.Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov.(Zdroj: NDCon)

PREŠOV. Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument v oblasti dopravy.

Stratégia udržateľnej mobility alebo Masterplan stál 687 840 eur s DPH a bol financovaný z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Rozsiahly materiál, ktorý má niekoľko sto strán, spracovala česká spoločnosť NDCon z Prahy.

Tá predtým robila podobnú zákazku aj pre Košice, od ktorých za Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta zinkasovala v roku 2015 skoro 1,1 milióna eur tiež z eurofondov.

Prešovský Masterplan hovorí o tom, čo by sa malo v meste urobiť najbližšie roky pre zlepšenie dopravnej situácie.

Vychádza pritom zo zozbieraných dát a analýz.

Konkrétne riešenia sú navrhované aj s ohľadom na finančné možnosti investorov (mesto, štát, európske zdroje).

Konečné rozhodnutia o realizácii navrhovaných opatrení však budú závisieť od politických rozhodnutí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto malo neaktuálny dokument

Vo vypracovanom dokumente, ktorý už schválila mestská rada, boli stanovené výhľadové strategické ciele ako stav dopravného systému, ku ktorému by mal Prešov smerovať v období do roku 2040.

„Strategické ciele sú zamerané na dostupnosť a prepojenie riešeného územia, plynulosť cestnej dopravy, atraktivitu verejnej dopravy a minimalizáciu negatívnych vplyvov na životné prostredie,“ píše sa v dokumente.

Mesto zatiaľ disponovalo len Generelom dopravy z roku 1988, ktorý je od roku 2008 neplatný a rozhodnutia sa prijímali bez komplexných podkladov.

Nový Masterplan už hovorí o konkrétnych riešeniach na základe aktualizovaných dát o pohybe v meste a jeho okolí.

Napríklad z nich vychádza aj to, že po dostavaní severného a západného obchvatu klesne počet vozidiel v meste o polovicu, alebo poukazuje i na zbytočnosť východného obchvatu (navrhuje ho realizovať iba ako cestu tretej triedy).

Súčasťou je aj softvér, ktorý po zadaní vstupných dát dokáže modelovať rôzne dopravné situácie a predpovedať správanie vodičov.

Takto sa dá zisťovať, ako ovplyvní realizácia konkrétnej cestnej stavby (napr. preložka I/68, budovanie obchvatov a pod.) dopravu v meste.

Využiť sa dá aj pri ďalších zamýšľaných investíciách, ako napríklad pri výstavbe obchodných centier či štadiónov.

Zároveň môže pomôcť modelovať situácie pri rekonštrukciách a cestných obmedzeniach, takže radnica sa môže na základe podkladov rozhodovať o synchronizácii prestavieb tak, aby to malo čo najmenší negatívny vplyv na dopravu.

Ľudia majú presadnúť z áut do MHD

Dokument pomenúva aj hlavné problémy dopravy v meste a k čomu by mala smerovať.

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný Čítajte 

„Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície,“ povedal v rozhovore jeden z tvorcov strategického dokumentu Jan Kašík.

Zároveň opatrenia smerujú k tomu, aby ľudia namiesto automobilov využívali verejnú dopravu, cyklistickú alebo chodili pešo. Preto je potrebné urobiť opatrenia aj v týchto oblastiach, aby sa zatraktívnila a vedela konkurovať autám.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q2Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5Q2Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 214
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 997
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 8 617
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 898
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 022
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 928
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 557
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 732
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 595
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 174

Téma: Obchvaty Prešova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Za zhorené autobusy už má SAD Prešov náhradu

Vo všetkých autobusoch SAD Prešov sa už dá platiť bankomatovou kartou.

Nové autobusy SAD Prešov.
Zábrany na pešej zóne.

Vodnú nádrž Ružín pokryli odpadky. Norné steny pretrhlo

Naplavený komunálny odpad hyzdí aj brehy Hornádu v Košiciach.

Odpad zachytený v nornej stene medzi obcami Jaklovce a Margecany.
K nešťastiu došlo na tejto ulici, na mieste, kde sú pred domom poukladané drevá.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Očakávania plodia sklamanie, aj tie novembrové (píše Ivan Mikloš)

Chaosu deväťdesiatych rokov sa nedalo vyhnúť.

Pred voľbami v roku 1998 Vladimír Mečiar si pri otváraní dialničného úseku pri Ilave tancoval s topmodelkou Claudiou Schifferovou. Nepomohlo mu to. Vyhral síce voľby, ale vládu už nezostavoval.
Stĺpček Osmelené

Smrť Violy nie je tragédiou temnej uličky

Kto je vinníkom tohto obludného násilia?

Soňa Jánošová
Violka Macáková. So smútkom na ňu spomína rodina, priatelia aj kolegovia.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop