Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta
Nájdete nás na webe

Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje

Experti z Prahy robili aj pre Košice.

Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov.Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov.(Zdroj: NDCon)

PREŠOV. Mesto Prešov si dalo vypracovať strategický dokument v oblasti dopravy.

Stratégia udržateľnej mobility alebo Masterplan stál 687 840 eur s DPH a bol financovaný z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Rozsiahly materiál, ktorý má niekoľko sto strán, spracovala česká spoločnosť NDCon z Prahy.

Tá predtým robila podobnú zákazku aj pre Košice, od ktorých za Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta zinkasovala v roku 2015 skoro 1,1 milióna eur tiež z eurofondov.

Prešovský Masterplan hovorí o tom, čo by sa malo v meste urobiť najbližšie roky pre zlepšenie dopravnej situácie.

Vychádza pritom zo zozbieraných dát a analýz.

Konkrétne riešenia sú navrhované aj s ohľadom na finančné možnosti investorov (mesto, štát, európske zdroje).

Konečné rozhodnutia o realizácii navrhovaných opatrení však budú závisieť od politických rozhodnutí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto malo neaktuálny dokument

Vo vypracovanom dokumente, ktorý už schválila mestská rada, boli stanovené výhľadové strategické ciele ako stav dopravného systému, ku ktorému by mal Prešov smerovať v období do roku 2040.

„Strategické ciele sú zamerané na dostupnosť a prepojenie riešeného územia, plynulosť cestnej dopravy, atraktivitu verejnej dopravy a minimalizáciu negatívnych vplyvov na životné prostredie,“ píše sa v dokumente.

Mesto zatiaľ disponovalo len Generelom dopravy z roku 1988, ktorý je od roku 2008 neplatný a rozhodnutia sa prijímali bez komplexných podkladov.

Nový Masterplan už hovorí o konkrétnych riešeniach na základe aktualizovaných dát o pohybe v meste a jeho okolí.

Napríklad z nich vychádza aj to, že po dostavaní severného a západného obchvatu klesne počet vozidiel v meste o polovicu, alebo poukazuje i na zbytočnosť východného obchvatu (navrhuje ho realizovať iba ako cestu tretej triedy).

Súčasťou je aj softvér, ktorý po zadaní vstupných dát dokáže modelovať rôzne dopravné situácie a predpovedať správanie vodičov.

Takto sa dá zisťovať, ako ovplyvní realizácia konkrétnej cestnej stavby (napr. preložka I/68, budovanie obchvatov a pod.) dopravu v meste.

Využiť sa dá aj pri ďalších zamýšľaných investíciách, ako napríklad pri výstavbe obchodných centier či štadiónov.

Zároveň môže pomôcť modelovať situácie pri rekonštrukciách a cestných obmedzeniach, takže radnica sa môže na základe podkladov rozhodovať o synchronizácii prestavieb tak, aby to malo čo najmenší negatívny vplyv na dopravu.

Ľudia majú presadnúť z áut do MHD

Dokument pomenúva aj hlavné problémy dopravy v meste a k čomu by mala smerovať.

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný

„Cieľom nie je vytvoriť najlepšiu uličnú sieť s najväčšou kapacitou, ale cieľom je ovplyvniť správanie sa ľudí, ktorí prichádzajú do mesta. To znamená tak, aby to bolo financovateľné, aby to fungovalo do budúcnosti, neboli dlhé kolóny, preplnené autobusy a rozložili sa investície,“ povedal v rozhovore jeden z tvorcov strategického dokumentu Jan Kašík.

Zároveň opatrenia smerujú k tomu, aby ľudia namiesto automobilov využívali verejnú dopravu, cyklistickú alebo chodili pešo. Preto je potrebné urobiť opatrenia aj v týchto oblastiach, aby sa zatraktívnila a vedela konkurovať autám.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q2Y na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q2Y na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 551
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 215
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 907
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 451
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 018
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 963
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 236
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 646
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 533

Téma: Obchvaty Prešova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Parkomaty EEI ignorujú polhodinové parkovné

Vodiči ušetria za krátkodobé parkovanie, iba keď zaplatia mestu cez SMS a QR kód.

Parkomat vydal lístok, až keď sme zaplatili za hodinu, hoci podľa zmeny VZN je už minimálna taxa za polhodinu.

Polačekovu koalíciu rozhádal Djordjevič. Petrovčik: Je to prkotina, ale bude mať dohru

Starosta vraj z rady školy radšej odstúpi, aby nebol s poslancom, ktorého má dosť inde.

Nezávislý poslanec mesta Košice Michal Djordjevič.

Na detskej poliklinike v Humennom chýba výťah. Poslanci to chcú zmeniť

V tomto roku zaktualizujú dokumentáciu. Starý projekt má 11 rokov.

Detská poliklinika potrebuje výťah.

Konkurznú správkyňu nebankovky SaS Slovensko súd oslobodil

Obvinená bola pre zločin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku.

SaS Slovensko. Pred rokmi mala budovu na Štefánikovej a sídlo na Zvonárskej ulici. Dodnes zamestnáva súdy.

Napadli ho a okradli, tak sa dal na bojové športy. Už je majstrom sveta

Kádár je šampiónom v kempo karate, zároveň hrá vodné pólo.

Filip Kádár sa úspešne venuje kempo karate.

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Smer ukázal Pellegrinimu, kto je šéf

Ako sa cez víkend zmenila situácia.

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Rebel bez príčiny

Fico sa mentálne zasekol v roku 2013.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop