Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava
Nájdete nás na webe

Prešovský župan chce pokročiť v integrovanej doprave a vo zvyšovaní platov

Vyjadril sa aj k rušeniu škôl.

Úrad Prešovského samosprávneho kraja. Úrad Prešovského samosprávneho kraja. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH) v utorok hodnotil úspechy kraja v minulom roku a predstavil aj najzásadnejšie plány a vízie, ktoré chce presadiť v roku 2019.

Vyjadril sa i k nepopulárnemu kroku - rušeniu škôl.

Majerský zaraďuje medzi minuloročné najväčšie úspechy zrekonštruovaných 94 kilometrov ciest.

„Aj keď to nevidno, lebo tých kilometrov je ďaleko viac a nedá sa to urobiť rýchlo. Podarilo sa nám získať aj 12 miliónov eur ako návratnú, ale bezúročnú pôžičku na rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy,“ povedal.

Pomôžu malým obciam so spolufinancovaním

Pokračovať chce aj v podpore duálneho vzdelávania, kde sa postupne zvyšuje počet zapojených žiakov.

Prečítajte si tiež: Prešovská župa chce pomôcť regiónom v ich rozvoji sumou 3,6 milióna eur

V tomto roku chce kraj vyčleniť 3,6 milióna eur pre celý kraj na podporu infraštruktúry v cestovnom ruchu, podporu obnovy pamiatok, budovania športovísk, cyklotrás či dofinancovanie projektov z eurofondov.

„Výzvu ocenili aj starostovia obcí a primátori. My ideme až tak ďaleko, že malé obce, ktoré chcú vybudovať časť cyklistickej trasy, tak im ideme financovať polovicu päťpercentnej spoluúčasti. Keď obec chce získať z eurofondov milión eur, tak musí dať 50-tisíc. Malá obec na to nemá, ale dohodli sme sa, že polovicu zaplatí kraj cez túto výzvu,“ vysvetlil Majerský.

Poslanci to však ešte musia schváliť na pondelkovom zastupiteľstve.

Postupujú v integrovanej doprave

Za významné považuje aj prípravné práce v oblasti integrovanej dopravy.

„Integrovaný dopravný systém je veľmi dôležitý a od 1. februára budú spustené spoločné tarify medzi Prešovským a Košickým krajom. To je prvý nepatrný krok pre IDS-ku (integrovaný dopravný systém). Druhý krok bude pre rok 2019 nasledovať to, aby sme zjednotili dopravné tarify medzi SAD-kou a dopravným podnikom,“ povedal Majerský.

Zjednotenie sa týka okrem Prešova aj mesta Košice.

Následným krokom má byť súlad cestovných poriadkov železničnej a autobusovej dopravy (mestská a prímestská).

Dôležitou súčasťou integrovaného dopravného systému je aj budovanie záchytných parkovísk, ktoré však bude otázkou najmä pre mesto.

V Prešove sa počíta s výstavbou takéhoto parkoviska pri železničnej stanici (v pláne sú dve alternatívy).

Nutná je aj druhá koľaj do Kysaku

„Víziou, ktorá nezávisí od nás, ale od ministerstva dopravy, je aj budovanie druhej koľaje medzi Prešovom, Drienovskou Novou Vsou a Kysakom. Na spustenie IDS-ky je to bytostne dôležité a ak ju chceme spustiť, tak bez vybudovania druhej koľaje v tejto trase sa nám to nepodarí. Toto som komunikoval s odborníkmi na dopravu,“ vysvetlil Majerský.

Prešovský kraj plánuje na základe vypracovaného masterplanu a plánu udržateľnej mobility pokračovať v konkrétnych krokoch v doprave.

„V septembri by to mali mať celé pripravené a odovzdané. Tam sa nám ukážu všetky možnosti dopravnej obslužnosti pre Prešovský kraj. Bude to presne napísané, ktoré spoje sú potrebné a ktoré nie. Dnes to intuitívne robíme pre Prešovský kraj, ale potom to bude jednoduchšie, lacnejšie a efektívnejšie riešenie,“ informoval župan.

Niekde je rušenie škôl nevyhnutné

Nedávno vyvolalo protesty aj rušenie škôl v Prešovskom kraji.

Podľa Majerského to ešte nie je uzavretá téma a v každom okrese sa nájde škola, ktorá má málo žiakov, pričom súčasný nedostatok študentov je zapríčinený tým, že sa rodí málo detí.

Ako však tvrdí, nie vždy rozhoduje len počet žiakov.

„V okrese Medzilaborce sme rozmýšľali, že zrušíme gymnázium, ale potom sme si pozreli vzdialenosť najbližšieho gymnázia. Napríklad do Humenného je to vyše 40 kilometrov, nehovoriac o vzdialenejších obciach, čo je nemysliteľné, aby žiaci toľko cestovali. Aj keď škola má menej žiakov, ako by sme chceli, rozhodne sme zavrhli túto myšlienku,“ vysvetlil Majerský.

V niektorých mestách je to však vzhľadom na efektívne vynaloženie peňazí nutné.

„Potom sú školy, ktoré majú inú možnosť, no napriek tomu tvrdošijne chcú, aby v jednom meste bolo štyri alebo päť gymnázií. Pritom nie sú naplnené tak, ako by mali byť. Je to neefektívne narábanie s finančnými prostriedkami,“ vysvetľoval Majerský.

Zatváranie je však podľa neho problematické, keďže krajskí poslanci pochádzajú z konkrétnych regiónov a často sú aj v mestských zastupiteľstvách či v rade školy.

„Oni potom ťažko hľadajú kompromis u seba vo vnútri a medzi ľuďmi. Rozhodovanie chcú prenechať županovi alebo na ministerstve školstva. Najlepšie by bolo, keby sa nič nerušilo. Ale to sú neefektívne vynaložené prostriedky. Končí to tým, že žiaci síce chodia do veľkých budov, ktoré boli postavené pre 500 žiakov, ale momentálne je tam napríklad 150 žiakov,“ povedal Majerský.

Kraj zvyšoval platy

Úspechom podľa predsedu kraja je aj naštartovanie agendy 600 a vyčlenenie milióna eur na stabilizovanie personálu v sociálnych zariadeniach.

Opatrenie má pomôcť, aby ľudia nemuseli odchádzať za prácou do zahraničia.

„Tam sme dvihli platy tým ľuďom, ktorí sú v priamom kontakte s klientom, o 172 eur s tým, že aj ostatné profesie mali o niečo zvýšené platy spolu s vianočnými odmenami. V tejto oblasti mienime pokračovať ďalej a nazvali sme to agenda 700. Čiže navršujeme finančné prostriedky o ďalšie peniaze,“ povedal predseda kraja.

Navýšenie platov sa týka aj vodičov prímestskej autobusovej dopravy, ktorí si od nového roka prilepšia v priemere o 105 eur v hrubom.

„Nie je žiadnou výnimkou, že dnes nie je dostatok vodičov. Na západnom Slovensku prichádzajú ľudia z iných krajín, napríklad zo Srbska alebo Ukrajiny. Postupne sa tento trend začína prejavovať aj u nás, takže sme sa dohodli s dopravcami vlani na zvýšení platu o osem percent,“ povedal Majerský.

Dohoda s dopravcami bola aj o zvýšení platu tohto roku. V hrubom príjme majú vodiči zarobiť mesačne priemerne 1 067 eur.

Kraj na to pre rok 2019 vyčlenil 1,1 milióna eur.

Týka sa to vodičov SAD Prešov (viac ako 389-tisíc eur), SAD Humenné (384-tisíc eur), SAD Poprad (viac ako 291-tisíc eur) a pre vodičov Bus Karpaty (viac ako 63-tisíc eur).

Dlh kvôli pôžičke narastie

Vedenie kraja sa snaží aj o zníženie dlhu.

Ako župan vysvetlil, v roku 2017 bola dlhová služba na úrovni 34,37 percenta, minulého roku takmer o percento menej a teraz je dlh na úrovni 32,83 percenta.

„My skresávame ten dlh, ale o dva roky nám nabehne splátka prvej časti 12-miliónovej pôžičky, ktorú sme si požičali od ministerstva financií. Dlhová služba ale stúpne, lebo tento rok zoberieme štyri milióny a rovnako aj v ďalších dvoch rokoch. My však máme pripravené financovanie na to, že budeme pravidelne splácať každú jednu čiastku,“ uviedol Majerský.

Zvýšiť chcú aj rezervný fond, kde sa teraz nachádza 3,7 milióna eur .

„Po záverečnom účte nám pribudne 38 miliónov eur, ale my už postupne zapracovávame rezervný fond do krytia kapitálových výdavkov pre tento rok. V konečnom dôsledku by som bol rád, aby po schválení záverečného účtu o štyri mesiace nám ostalo na rezervnom fonde aspoň 12 miliónov eur,“ komentoval hospodárenie.

To má pomôcť stabilizovať kraj v prípade prírodných katastrof, pri možnom zakolísaní ekonomiky pre brexit alebo aj v prípade výkyvu v podielových daniach.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 127
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 447
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 293
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 270
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 013
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 599
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 878

Téma: Milan Majerský


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Milan Majerský  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

V Malej farme zachraňuje zvieratá. Bojuje s nedostatkom a nezáujmom ľudí

Danka Arvaiová: Dobrovoľníctvo musí byť robené zo srdca.

Malá farma má stále nedostatok dobrovoľníkov.
Pohľad Lenky Hanikovej

Ako sa dostať vlakom z východu do Brna a prežiť

Atmosféra vo vlakoch sa mi zdá milo bojovná a možno to z nás robí silnejšie osobnosti.

Mimoriadny vlak za Mikulášom čakal na deti na humenskej stanici.

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Cestujúcich prevážajú autobusmi, vlaky meškajú. Opravovať budú celú noc.

Vykoľajený vlak.

Na dobrovoľníctvo nepotrebujete certifikáty, len chuť niečo zmeniť

Martin Ištvan: Práce mám dosť, ale dobrovoľníctvo je moja psychohygiena.

Ošarpaný výmenník dostal nový vzhľad vďaka Dobrovoľníckemu centru Košíc a šikovným dobrovoľníkom.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop