Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Prešov má konečne Masterplan. Má mu pomôcť riešiť problémy v doprave

Finálne ciele sú naplánované na rok 2040.

Prešovskú dopravu čakajú zmeny.Prešovskú dopravu čakajú zmeny. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Mesto Prešov má po tridsiatich rokoch vypracovaný Strategický plán udržateľného rozvoja dopravy v meste, takzvaný Masterplan.

Má mestu pomôcť v rozvoji dopravnej infraštruktúry.

Prečítajte si tiež: Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje Čítajte 

Jeho cieľom je najmä zlepšenie dopravnej situácie v centre i v jeho okrajových častiach.

„Filozofia Masterplanu je v maximálnom využití investícií, ktoré sa ponúkajú. To znamená podporovať ich, ale na druhej strane vyjsť im v ústrety v tom, že ihneď, ako sa daná investícia vybuduje, tak obmedzovať kapacity pre automobilovú dopravu v meste. Napríklad po Levočskej ulici budú dva pruhy iba pre autobusy a cyklistov, treba obmedziť prejazdnosť centra mesta, maximálne skvalitniť verejnú dopravu, investovať do ciest pre peších a vylepšovať sieť pre cyklistov," uviedol tvorca dokumentu Jan Kašík z českej spoločnosti NDCon, s. r. o., Praha.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľký objem áut v meste

Najväčším problémom v Prešove je podľa jeho slov počet vozidiel, ktoré cez mesto prechádzajú alebo doň prichádzajú.

Ide o objem, ktorý je väčší ako kapacita ciest, ktoré sú k dispozícii.

Prečítajte si tiež: Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu Čítajte 

„Preto je 60 percent všetkých riadených križovatiek preťažených. Negatívne to ovplyvňuje i verejnú dopravu, ktorá, žiaľ, zdieľa úplne rovnakú infraštruktúru. Extrémna situácia nastáva na východnej hranici mesta na hranici s Ľuboticami, kde prechádza 40 000 vozidiel denne a zároveň intenzívna mestská hromadná doprava. Dá sa povedať, že je to v rámci mestskej siete najvyššia hodnota na Slovensku. Vyššie sú iba na diaľniciach a v intravilánoch miest," vysvetlil Kašík.

„Je to dokument, na ktorý sme dlho čakali. Nastaví do budúcnosti stratégiu v tom, ako chceme riešiť dopravu v meste Prešov. Výstupom je viac ako sto samostatných projektov. Verím, že nájdeme zdroje na ich financovanie v budúcnosti, aby sme Prešovčanom priniesli kvalitnejšiu dopravu," uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Skryť Vypnúť reklamu

Finálny cieľ v roku 2040

Dokument je podľa jej slov stavaný tak, že má tzv. akčnú časť.

„To znamená opatrenia, ktoré vieme urobiť hneď, kde sú potrebné finančné prostriedky a vieme ich zrealizovať do roku 2025, a finálny cieľ je rok 2040," vysvetlila Turčanová.

Zhustená premávka či pravidelne sa tvoriace kolóny automobilov v ranných a popoludňajších hodinách by po aplikácii Masterplanu do praxe mali byť podľa radnice minulosťou.

Masterplan pomôže aj pri koordinovaní a plánovaní veľkých investícií a rekonštrukcií križovatiek.

Nový obchvat, trolejové vedenie, modernizácia vozidiel

Jedným z problémov, ktoré Masterplan rieši, je aj dostavanie dôležitých obchvatov mesta Prešov, pričom predpokladá, že po dokončení západného a severného obchvatu sa počet vozidiel prechádzajúcich cez mesto zníži o polovicu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný Čítajte 

V oblasti mestskej hromadnej dopravy dokument odporúča modernizáciu vozidiel a vyšší počet trolejbusov a elektrobusov.

Pri konkrétnych opatreniach odporúča napríklad aj vytvorenie trolejového vedenia pri Rusínskej ulici, ktoré by umožnilo zmenu trasy linky č. 8 a tým aj výrazné skrátenie cesty na sídlisko Sekčov.

Prešov má Masterplan ako tretie mesto na Slovensku a financovalo ho z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Náklady na jeho realizáciu predstavovali sumu 687 840 eur s DPH.

Softvér vyhodnotí zmeny

Podstatnou zložkou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka vopred zadaným vstupným dátam, ako je napr. počet obyvateľov, škôl či miest s najfrekventovanejšou premávkou vykonštruuje možné dopravné situácie a vďaka analýze nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie nielen pre chodcov a vodičov, ale aj cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Vďaka tomu umožní zistiť napríklad aj to, ako ovplyvní dopravnú situáciu v meste Prešov ďalšia výstavba.

Dokument ešte budú schvaľovať

Masterplan nie je fixný, jeho ďalšie úpravy a prípadné doplnenia závisia aj od ďalšieho rozvoja inovácií či ekonomických faktorov.

Tvorca dokumentu Jan Kašík odporúča funkčnosť Masterplanu prehodnotiť každých päť rokov.

Dokument ešte musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

Stane sa tak po dokončení posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie.

Primátorka mesta odhaduje, že by sa tak mohlo stať na aprílovom zasadnutí.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 031
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 893
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 029
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 875
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 725
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 389
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 665
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 567
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 534
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Obchvaty Prešova

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Pilotné testovanie pokračuje (minúta po minúte)

V okrese Bardejov pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Plošné testovanie v Bardejove.
Košice pripravujú približne stovku odberných miest. Rokuje sa aj so súkromnými majiteľmi športovísk a spoločenských sál.
Kotlárovci na humenskom súde.
Kontajnerové stojisko v Prešove na Sídlisku III.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop