Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Prešov má konečne Masterplan. Má mu pomôcť riešiť problémy v doprave

Finálne ciele sú naplánované na rok 2040.

Prešovskú dopravu čakajú zmeny.Prešovskú dopravu čakajú zmeny. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Mesto Prešov má po tridsiatich rokoch vypracovaný Strategický plán udržateľného rozvoja dopravy v meste, takzvaný Masterplan.

Má mestu pomôcť v rozvoji dopravnej infraštruktúry.

Prečítajte si tiež: Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje Čítajte 

Jeho cieľom je najmä zlepšenie dopravnej situácie v centre i v jeho okrajových častiach.

„Filozofia Masterplanu je v maximálnom využití investícií, ktoré sa ponúkajú. To znamená podporovať ich, ale na druhej strane vyjsť im v ústrety v tom, že ihneď, ako sa daná investícia vybuduje, tak obmedzovať kapacity pre automobilovú dopravu v meste. Napríklad po Levočskej ulici budú dva pruhy iba pre autobusy a cyklistov, treba obmedziť prejazdnosť centra mesta, maximálne skvalitniť verejnú dopravu, investovať do ciest pre peších a vylepšovať sieť pre cyklistov," uviedol tvorca dokumentu Jan Kašík z českej spoločnosti NDCon, s. r. o., Praha.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priveľký objem áut v meste

Najväčším problémom v Prešove je podľa jeho slov počet vozidiel, ktoré cez mesto prechádzajú alebo doň prichádzajú.

Ide o objem, ktorý je väčší ako kapacita ciest, ktoré sú k dispozícii.

Prečítajte si tiež: Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu Čítajte 

„Preto je 60 percent všetkých riadených križovatiek preťažených. Negatívne to ovplyvňuje i verejnú dopravu, ktorá, žiaľ, zdieľa úplne rovnakú infraštruktúru. Extrémna situácia nastáva na východnej hranici mesta na hranici s Ľuboticami, kde prechádza 40 000 vozidiel denne a zároveň intenzívna mestská hromadná doprava. Dá sa povedať, že je to v rámci mestskej siete najvyššia hodnota na Slovensku. Vyššie sú iba na diaľniciach a v intravilánoch miest," vysvetlil Kašík.

„Je to dokument, na ktorý sme dlho čakali. Nastaví do budúcnosti stratégiu v tom, ako chceme riešiť dopravu v meste Prešov. Výstupom je viac ako sto samostatných projektov. Verím, že nájdeme zdroje na ich financovanie v budúcnosti, aby sme Prešovčanom priniesli kvalitnejšiu dopravu," uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Skryť Vypnúť reklamu

Finálny cieľ v roku 2040

Dokument je podľa jej slov stavaný tak, že má tzv. akčnú časť.

„To znamená opatrenia, ktoré vieme urobiť hneď, kde sú potrebné finančné prostriedky a vieme ich zrealizovať do roku 2025, a finálny cieľ je rok 2040," vysvetlila Turčanová.

Zhustená premávka či pravidelne sa tvoriace kolóny automobilov v ranných a popoludňajších hodinách by po aplikácii Masterplanu do praxe mali byť podľa radnice minulosťou.

Masterplan pomôže aj pri koordinovaní a plánovaní veľkých investícií a rekonštrukcií križovatiek.

Nový obchvat, trolejové vedenie, modernizácia vozidiel

Jedným z problémov, ktoré Masterplan rieši, je aj dostavanie dôležitých obchvatov mesta Prešov, pričom predpokladá, že po dokončení západného a severného obchvatu sa počet vozidiel prechádzajúcich cez mesto zníži o polovicu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný Čítajte 

V oblasti mestskej hromadnej dopravy dokument odporúča modernizáciu vozidiel a vyšší počet trolejbusov a elektrobusov.

Pri konkrétnych opatreniach odporúča napríklad aj vytvorenie trolejového vedenia pri Rusínskej ulici, ktoré by umožnilo zmenu trasy linky č. 8 a tým aj výrazné skrátenie cesty na sídlisko Sekčov.

Prešov má Masterplan ako tretie mesto na Slovensku a financovalo ho z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Náklady na jeho realizáciu predstavovali sumu 687 840 eur s DPH.

Softvér vyhodnotí zmeny

Podstatnou zložkou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka vopred zadaným vstupným dátam, ako je napr. počet obyvateľov, škôl či miest s najfrekventovanejšou premávkou vykonštruuje možné dopravné situácie a vďaka analýze nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie nielen pre chodcov a vodičov, ale aj cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Vďaka tomu umožní zistiť napríklad aj to, ako ovplyvní dopravnú situáciu v meste Prešov ďalšia výstavba.

Dokument ešte budú schvaľovať

Masterplan nie je fixný, jeho ďalšie úpravy a prípadné doplnenia závisia aj od ďalšieho rozvoja inovácií či ekonomických faktorov.

Tvorca dokumentu Jan Kašík odporúča funkčnosť Masterplanu prehodnotiť každých päť rokov.

Dokument ešte musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

Stane sa tak po dokončení posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie.

Primátorka mesta odhaduje, že by sa tak mohlo stať na aprílovom zasadnutí.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 549
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 640
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 967
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 707
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 390
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 768
  7. Crème de la crème po slovensky 3 259
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 959
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 808
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 575
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zasadnutie mestského zastupiteľstva mesta Prešov.

Nevieme, čo kupujeme, upozorňuje kontrolór.


4 h
Urgentný príjem košickej nemocnice na Triede SNP zažíva nápor.

Na urgente na Tr. SNP sa kopia pacienti.


a 1 ďalší 23 h
Zatvorenie mosta spôsobilo problémy celej obci. Ľudia musia rok vydržať.

Starosta hovorí o ďalšom údere pre chudobný východ.


23 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Momentka zo zápasu Slovensko - Španielsko na EURO 2020 / 2021.

Čo sa udialo v zápase Slovensko - Španielsko na ME vo futbale?


Juraj Berzedi 3 h
Pablo Sarabia strieľa tretí gól Španielska v zápase proti Slovensku.

Hodnotenie hráčov.


Pavol Spál 3 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.

Čaputová kritizuje opozíciu.


6 h
Medvede v Čavoji.

Ad: Šéf zásahového tímu pre medveďa hnedého: Strieľanie nič nerieši


Ján Mikuláš 22. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop