Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Prešov má konečne Masterplan. Má mu pomôcť riešiť problémy v doprave

Finálne ciele sú naplánované na rok 2040.

Prešovskú dopravu čakajú zmeny.Prešovskú dopravu čakajú zmeny. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Mesto Prešov má po tridsiatich rokoch vypracovaný Strategický plán udržateľného rozvoja dopravy v meste, takzvaný Masterplan.

Má mestu pomôcť v rozvoji dopravnej infraštruktúry.

Prečítajte si tiež: Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje Čítajte 

Jeho cieľom je najmä zlepšenie dopravnej situácie v centre i v jeho okrajových častiach.

„Filozofia Masterplanu je v maximálnom využití investícií, ktoré sa ponúkajú. To znamená podporovať ich, ale na druhej strane vyjsť im v ústrety v tom, že ihneď, ako sa daná investícia vybuduje, tak obmedzovať kapacity pre automobilovú dopravu v meste. Napríklad po Levočskej ulici budú dva pruhy iba pre autobusy a cyklistov, treba obmedziť prejazdnosť centra mesta, maximálne skvalitniť verejnú dopravu, investovať do ciest pre peších a vylepšovať sieť pre cyklistov," uviedol tvorca dokumentu Jan Kašík z českej spoločnosti NDCon, s. r. o., Praha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priveľký objem áut v meste

Najväčším problémom v Prešove je podľa jeho slov počet vozidiel, ktoré cez mesto prechádzajú alebo doň prichádzajú.

Ide o objem, ktorý je väčší ako kapacita ciest, ktoré sú k dispozícii.

Prečítajte si tiež: Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu Čítajte 

„Preto je 60 percent všetkých riadených križovatiek preťažených. Negatívne to ovplyvňuje i verejnú dopravu, ktorá, žiaľ, zdieľa úplne rovnakú infraštruktúru. Extrémna situácia nastáva na východnej hranici mesta na hranici s Ľuboticami, kde prechádza 40 000 vozidiel denne a zároveň intenzívna mestská hromadná doprava. Dá sa povedať, že je to v rámci mestskej siete najvyššia hodnota na Slovensku. Vyššie sú iba na diaľniciach a v intravilánoch miest," vysvetlil Kašík.

„Je to dokument, na ktorý sme dlho čakali. Nastaví do budúcnosti stratégiu v tom, ako chceme riešiť dopravu v meste Prešov. Výstupom je viac ako sto samostatných projektov. Verím, že nájdeme zdroje na ich financovanie v budúcnosti, aby sme Prešovčanom priniesli kvalitnejšiu dopravu," uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

SkryťVypnúť reklamu

Finálny cieľ v roku 2040

Dokument je podľa jej slov stavaný tak, že má tzv. akčnú časť.

„To znamená opatrenia, ktoré vieme urobiť hneď, kde sú potrebné finančné prostriedky a vieme ich zrealizovať do roku 2025, a finálny cieľ je rok 2040," vysvetlila Turčanová.

Zhustená premávka či pravidelne sa tvoriace kolóny automobilov v ranných a popoludňajších hodinách by po aplikácii Masterplanu do praxe mali byť podľa radnice minulosťou.

Masterplan pomôže aj pri koordinovaní a plánovaní veľkých investícií a rekonštrukcií križovatiek.

Nový obchvat, trolejové vedenie, modernizácia vozidiel

Jedným z problémov, ktoré Masterplan rieši, je aj dostavanie dôležitých obchvatov mesta Prešov, pričom predpokladá, že po dokončení západného a severného obchvatu sa počet vozidiel prechádzajúcich cez mesto zníži o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný Čítajte 

V oblasti mestskej hromadnej dopravy dokument odporúča modernizáciu vozidiel a vyšší počet trolejbusov a elektrobusov.

Pri konkrétnych opatreniach odporúča napríklad aj vytvorenie trolejového vedenia pri Rusínskej ulici, ktoré by umožnilo zmenu trasy linky č. 8 a tým aj výrazné skrátenie cesty na sídlisko Sekčov.

Prešov má Masterplan ako tretie mesto na Slovensku a financovalo ho z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Náklady na jeho realizáciu predstavovali sumu 687 840 eur s DPH.

Softvér vyhodnotí zmeny

Podstatnou zložkou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka vopred zadaným vstupným dátam, ako je napr. počet obyvateľov, škôl či miest s najfrekventovanejšou premávkou vykonštruuje možné dopravné situácie a vďaka analýze nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie nielen pre chodcov a vodičov, ale aj cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Vďaka tomu umožní zistiť napríklad aj to, ako ovplyvní dopravnú situáciu v meste Prešov ďalšia výstavba.

Dokument ešte budú schvaľovať

Masterplan nie je fixný, jeho ďalšie úpravy a prípadné doplnenia závisia aj od ďalšieho rozvoja inovácií či ekonomických faktorov.

Tvorca dokumentu Jan Kašík odporúča funkčnosť Masterplanu prehodnotiť každých päť rokov.

Dokument ešte musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

Stane sa tak po dokončení posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie.

Primátorka mesta odhaduje, že by sa tak mohlo stať na aprílovom zasadnutí.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 13 687
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 727
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 357
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 822
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 681
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 822
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 794
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 296

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Zmena
  2. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  3. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  4. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  5. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  6. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  7. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  8. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 706
  2. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 10 453
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 081
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 531
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 195
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 815
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 410
  8. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 174
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do vojny posielajú mladých z chudobných regiónov.


30. jún
Líder Tour de France Yves Lampaert.

Žltý dres na Tour prekvapivo získal Yves Lampaert.


1 h

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


6 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 22 h

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Zmena
  2. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  3. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  4. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  5. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  6. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  7. Ján Raclavský: Atómovky, ktoré ohrozujú samosprávy
  8. Věra Tepličková: Pozri, kto ťa šikanuje...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 706
  2. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 10 453
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 081
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 531
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 195
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 815
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 410
  8. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 174
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu