Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. február, 2019 | Meniny má Lívia
Nájdete nás na webe

Prešov má konečne Masterplan. Má mu pomôcť riešiť problémy v doprave

Finálne ciele sú naplánované na rok 2040.

Prešovskú dopravu čakajú zmeny.Prešovskú dopravu čakajú zmeny.(Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Mesto Prešov má po tridsiatich rokoch vypracovaný Strategický plán udržateľného rozvoja dopravy v meste, takzvaný Masterplan.

Má mestu pomôcť v rozvoji dopravnej infraštruktúry.

Prečítajte si tiež: Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje

Jeho cieľom je najmä zlepšenie dopravnej situácie v centre i v jeho okrajových častiach.

„Filozofia Masterplanu je v maximálnom využití investícií, ktoré sa ponúkajú. To znamená podporovať ich, ale na druhej strane vyjsť im v ústrety v tom, že ihneď, ako sa daná investícia vybuduje, tak obmedzovať kapacity pre automobilovú dopravu v meste. Napríklad po Levočskej ulici budú dva pruhy iba pre autobusy a cyklistov, treba obmedziť prejazdnosť centra mesta, maximálne skvalitniť verejnú dopravu, investovať do ciest pre peších a vylepšovať sieť pre cyklistov," uviedol tvorca dokumentu Jan Kašík z českej spoločnosti NDCon, s. r. o., Praha.

Priveľký objem áut v meste

Najväčším problémom v Prešove je podľa jeho slov počet vozidiel, ktoré cez mesto prechádzajú alebo doň prichádzajú.

Ide o objem, ktorý je väčší ako kapacita ciest, ktoré sú k dispozícii.

Prečítajte si tiež: Odborník: Po dostavaní obchvatov klesne doprava v Prešove o polovicu

„Preto je 60 percent všetkých riadených križovatiek preťažených. Negatívne to ovplyvňuje i verejnú dopravu, ktorá, žiaľ, zdieľa úplne rovnakú infraštruktúru. Extrémna situácia nastáva na východnej hranici mesta na hranici s Ľuboticami, kde prechádza 40 000 vozidiel denne a zároveň intenzívna mestská hromadná doprava. Dá sa povedať, že je to v rámci mestskej siete najvyššia hodnota na Slovensku. Vyššie sú iba na diaľniciach a v intravilánoch miest," vysvetlil Kašík.

„Je to dokument, na ktorý sme dlho čakali. Nastaví do budúcnosti stratégiu v tom, ako chceme riešiť dopravu v meste Prešov. Výstupom je viac ako sto samostatných projektov. Verím, že nájdeme zdroje na ich financovanie v budúcnosti, aby sme Prešovčanom priniesli kvalitnejšiu dopravu," uviedla primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Finálny cieľ v roku 2040

Dokument je podľa jej slov stavaný tak, že má tzv. akčnú časť.

„To znamená opatrenia, ktoré vieme urobiť hneď, kde sú potrebné finančné prostriedky a vieme ich zrealizovať do roku 2025, a finálny cieľ je rok 2040," vysvetlila Turčanová.

Zhustená premávka či pravidelne sa tvoriace kolóny automobilov v ranných a popoludňajších hodinách by po aplikácii Masterplanu do praxe mali byť podľa radnice minulosťou.

Masterplan pomôže aj pri koordinovaní a plánovaní veľkých investícií a rekonštrukcií križovatiek.

Nový obchvat, trolejové vedenie, modernizácia vozidiel

Jedným z problémov, ktoré Masterplan rieši, je aj dostavanie dôležitých obchvatov mesta Prešov, pričom predpokladá, že po dokončení západného a severného obchvatu sa počet vozidiel prechádzajúcich cez mesto zníži o polovicu.

Prečítajte si tiež: Prešov má kľúčový dopravný plán. Podľa dát je jeden z obchvatov zbytočný

V oblasti mestskej hromadnej dopravy dokument odporúča modernizáciu vozidiel a vyšší počet trolejbusov a elektrobusov.

Pri konkrétnych opatreniach odporúča napríklad aj vytvorenie trolejového vedenia pri Rusínskej ulici, ktoré by umožnilo zmenu trasy linky č. 8 a tým aj výrazné skrátenie cesty na sídlisko Sekčov.

Prešov má Masterplan ako tretie mesto na Slovensku a financovalo ho z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Náklady na jeho realizáciu predstavovali sumu 687 840 eur s DPH.

Softvér vyhodnotí zmeny

Podstatnou zložkou Masterplanu je aj špeciálny softvér, ktorý vďaka vopred zadaným vstupným dátam, ako je napr. počet obyvateľov, škôl či miest s najfrekventovanejšou premávkou vykonštruuje možné dopravné situácie a vďaka analýze nájde najrýchlejšie a najlepšie riešenie nielen pre chodcov a vodičov, ale aj cyklistov a ďalších účastníkov cestnej premávky.

Vďaka tomu umožní zistiť napríklad aj to, ako ovplyvní dopravnú situáciu v meste Prešov ďalšia výstavba.

Dokument ešte budú schvaľovať

Masterplan nie je fixný, jeho ďalšie úpravy a prípadné doplnenia závisia aj od ďalšieho rozvoja inovácií či ekonomických faktorov.

Tvorca dokumentu Jan Kašík odporúča funkčnosť Masterplanu prehodnotiť každých päť rokov.

Dokument ešte musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

Stane sa tak po dokončení posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie.

Primátorka mesta odhaduje, že by sa tak mohlo stať na aprílovom zasadnutí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 14 050
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 805
  3. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 261
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 11 425
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 6 959
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 356
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 334
  8. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 203
  9. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 3 868
  10. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 3 711

Téma: Obchvaty Prešova


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Štrajkovú pohotovosť odborárov považuje VSE za predčasný krok

Vyjednávania o navýšení miezd stále prebiehajú.

Rokovania neboli úspešné, na mzdách sa nedohodli (ilustračné foto).
Okresný úrad v Rožňave povedie Robert Anna.

Vo svidníckej fabrike má prísť o prácu vyše sto ľudí

Dôvodom je presun časti výroby do Srbska.

Spoločnosť I.C.A., s. r. o. plánuje prepustiť väčšinu zamestnancov.

Firma, ktorá robila strop, čo sa zrútil: Čo my máme s kolaudáciou?

Podnikateľ sa trestným stíhaním ohrozený necíti: Ja som ples neorganizoval.

Možnou príčinou sú podľa šéfa stavebnej firmy staré pórobetónové stropy a nevykurovaná premrznutá budova.
Na bezpečnosť bdejú kamery prevádzok súkromného investora.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Jakuba Fila

Rozhodnú voľby skrytí voliči? Pri čítaní prieskumov sa treba mať na pozore

Ustálila sa štvorica favoritov, súboj môže byť tesný do konca.

Dobré ráno

Dobré ráno: Nachystajte sa na ešte horšieho Roberta Fica

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop