Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Ostrý štrajk prešovských vodičov neodvrátilo ani rokovanie s mestom

Krízový plán počíta so šiestimi linkami.

Kĺbové trolejbusy získal Dopravný podnik mesta Prešov s pomocou eurofondov.Kĺbové trolejbusy získal Dopravný podnik mesta Prešov s pomocou eurofondov. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Zamestnanci Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) podľa všetkého vstúpia do celodenného ostrého štrajku v piatok 31. mája.

Dôvodom je chýbajúca dohoda o zvýšení mzdových taríf, ale aj o ďalších bodoch podnikovej kolektívnej zmluvy medzi zamestnávateľom a odbormi.

V utorok do rokovaní vstúpilo aj mesto Prešov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ sa nedohodli

Približne hodinové rokovanie sa konalo ráno, zamestnanci z neho neodchádzali veľmi nadšení.

Odborári pôvodne požadovali zvýšenie tarifných miezd o jedno euro za odpracovanú hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vodiči prešovského dopravného podniku ohlásili celodenný štrajk Čítajte 

„Nevyzerá to dobre. Navrhovali 40 centov a od nového roku ďalších 40 centov, ale garancia nie je žiadna. Takže ostalo to na požiadavke 70 centov plus 30 od prvého januára. Ja som staršia generácia, tak mi je to jedno. Ja by som aj súhlasil, ale keď je väčšina, tak chcem to podporiť a zúčastním sa štrajku,“ povedal jeden zo šoférov, ktorý pracuje pre DPMP 14 rokov.

Podľa vyjadrenia mesta sa k dohode nepodarilo dospieť ani v utorok.

„Bolo deklarované to, čo môže dopravný podnik garantovať v súčasnosti, čiže navýšenie o 40 centov teraz a ďalšie navýšenie bude musieť byť predmetom rokovania najbližšej mestskej rady a následne mestského zastupiteľstva, keďže ide o nemalý finančný balík,“ povedala hovorkyňa mesta Eva Peknušiaková po rokovaní.

Podľa riaditeľa podniku sa počíta s viacerými variantmi, no garantovať vedia zatiaľ nárast o 40 centov.

SkryťVypnúť reklamu

Alternatívny návrh, teda 70 centov od 1. 7. plus 30 centov od 1. 1., garantovať nevedia.

„To je jedno euro, čiže 25-percentný nárast mzdy. Toto nevieme garantovať v tomto momente s tým, že do konca roka 2019 táto požiadavka v celkovom objeme predstavuje zvýšenie nákladov o 500-tisíc eur a pre rok 2020 v objeme do milióna štyristotisíc eur. Musíme to riešiť spolu s objednávateľom, čiže s mestom Prešov a obcami, pre ktoré zabezpečujeme mestskú hromadnú dopravu,“ povedal riaditeľ podniku Peter Janus.

Feľbaba: Podnik musí prejsť aj konsolidáciou

Rokovania sa zúčastnil aj viceprimátor mesta Prešov Vladimír Feľbaba (NOVA), ktorý rokoval o možnostiach mesta a dopravného podniku.

„Nechceme ísť do možností, ktoré mesto nevie zagarantovať. Záleží na tom, aby sme sa o tom rozprávali a hľadali priestor na to, aby zvýšenie miezd bolo. Treba povedať aj B -podľa môjho názoru bude musieť dopravný podnik v budúcnosti prejsť aj určitou konsolidáciou. Nie je to len o tom, že sa nejaké peniaze nájdu, ale aj o tom, že musia prísť i niektoré reštriktívne opatrenia. O tom musí prebehnúť ešte diskusia, vysvetlil Feľbaba.

SkryťVypnúť reklamu

Rokovať by sa malo teda v mestskej rade, či existuje aj politická vôľa navýšiť peniaze na platy zamestnancov.

Odborári chcú mimoriadne zastupiteľstvo

„Naša konečná požiadavka je 70 centov od prvého júla a 30 centov od prvého januára s tým, že sa tých 30 centov dá do nového rozpočtu pre ďalší rok. Zatiaľ to vyzerá, že k dohode asi nedôjde. Vedia garantovať 40 centov a viac nie, ale budeme s nimi ešte ďalej rokovať. V stredu má byť mestská rada. Uvidíme, aký bude výstup. Presvedčilo by nás zagarantovanie 70 centov od prvého júla, že by sme do štrajku reálne nevstúpili,“ povedal predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri DPMP Daniel Straka.

Financie v konečnom dôsledku budú musieť schváliť poslanci mestského zastupiteľstva.

„Myslíme, že garancia mestskou radou by nestačila. Keď zasadne mestská rada, tak vedia zvolať aj mimoriadne zastupiteľstvo a dohodnúť sa hneď. Ak bude hrozba reálneho štrajku reálna, tak vo štvrtok popoludní zastupiteľstvo zasadne a bude mimoriadne rokovať,“ myslí si Straka.

Podľa šéfa odborárov viceprimátor túto alternatívu nevylúčil, avšak ani nepotvrdil.

Ak zastupiteľstvo neschváli do piatka peniaze, odborári piatkový štrajk nezrušia.

Podľa riaditeľa pracuje v DPMP 320 zamestnancov, priemerná mzda za rok 2018 bola 1 057 eur.

„Posledné úpravy boli realizované aj v priebehu minulého roka, dojednávala sa vianočná mzda a presuny v rámci tarifných tried. Posledné vyjednávania a úpravy boli v roku 2017,“ povedal Janus.

Majú krízový plán so šiestimi linkami

Mesto sa spolu s dopravným podnikom pripravuje na každý variant, verejnosť bude priebežne informovať.

„Mesto a dopravný podnik rátajú s krízovým plánom na piatkový deň, kedy bude zabezpečených šesť liniek. Tie budú prevážať občanov na strategické miesta. To sú predovšetkým nemocnice a zdravotnícke zariadenia,“ uviedla hovorkyňa mesta Eva Peknušiaková.

Ostrý štrajk sa bude týkať nielen vodičov, ale aj dielenských pracovníkov. Potrvá od štvrtej hodiny ráno až do 23.45, kedy by mal vyštartovať posledný nočný spoj.

Súhlas s pristúpením k ostrému štrajku podpísalo 236 z 320 zamestnancov.

„V daný deň by malo byť približne 150 zamestnancov v práci a myslím, že z toho 100 až 120 zamestnancov bude v štrajku,“ predpokladá Straka.

Zatiaľ presne nevedia, koľko vodičov nastúpi do práce. Riaditeľ podniku požiadal odborárov o konečné počty, aby sa na štrajk vedeli pripraviť a zabezpečiť spoje.

Peniaze hľadajú

Pre splnenie požiadaviek odborárov bude potrebné nájsť financie.

Podľa riaditeľa má dopravný podnik dve možnosti, a to upraviť cenu cestovného, alebo dohodnúť sa s objednávateľmi na úprave výšky úhrady za služby, ktoré zabezpečujú.

Feľbaba sa však ku konkrétnym presunom položiek rozpočtu a k tomu, odkiaľ by mesto mohlo vziať peniaze, nechcel zatiaľ vyjadriť. Zdroje budú hľadať aj cestou konsolidácie.

Dopravný podnik má aj ďalšie možnosti, ktoré podľa riaditeľa nie sú najvhodnejším riešením.

„Zníženie výpravy a obslužnosti územia je cesta, ktorú sme si vyskúšali v podniku. Nie je to dobrá cesta, lebo máme skúsenosť, že pri znížení výkonov o 10 percent nám klesli tržby o 17 percent a náklady sa znížili o 5 percent. Nemôžeme my ovplyvňovať objednávateľov, aby si tie výkony neznížili. Znižovanie výkonov môže mať za následok aj zníženie počtu zamestnancov,“ povedal Janus.

Škrtanie liniek však zatiaľ neplánujú.

Ďalšou alternatívou by mohlo byť teda zvýšenie cestovného.

„Nemáme spracovanú túto alternatívu, pretože zvýšenie cestovného je aj politickou otázkou. V MHD neplatí, že zvýšenie cestovného o 10 percent prinesie aj nárast tržieb o 10 percent,“ vysvetlil Janus.

Posledná úprava cestovného sa uskutočnila v roku 2009 pri prechode na euro.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 582
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 580
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 049
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 874
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 944
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 204
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 004

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  4. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  6. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  7. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  8. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 084
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 205
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 878
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 863
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 075
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 937
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 127
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tréner slovenských hokejistov Craig Ramsay (uprostred).

Zápasy začínajú, keď už zvykne driemať.


7 h
Martina Antošová.

Pacienti doplatia na pomalé rozhodnutia.


a 1 ďalší 20. máj
Gólová radosť Adama Sýkoru v zápase proti Taliansku.

Za Adamom Sýkorom je krásny príbeh, vraví expert RTVS.


8 h
Fínska komédia režiséra Akiho Kaurismäkiho Leningradskí kovboji dobývajú Ameriku.

Dobrý strih nie je vidieť, hovorí v rubrike Film života TV OKO/TV SVET.


18. máj

Blogy SME

  1. Helena Michlíková: Taliansko- Slovensko
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Anna Miľanová: Potreba odluky cirkví od štatu.
  4. Juraj Droppa: Šanca pre 486 učiteľov na lepšie platenú prácu, alebo...
  5. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  6. Monika Bošková: Ako mi ochoreli morské prasiatka (2. časť)
  7. Štefan Vidlár: Igorúf advokát
  8. Ivan Beňovič: Populárne mobilné messengery a súkromie ich používateľov
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 084
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 205
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 878
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 863
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 075
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 937
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 127
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu