Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Prešovská mestská doprava je počas štrajku v krízovom režime

Štrajkujúcich nepustili do podniku, odborári hovoria o marení.

Štrajkujúci pred DPMP.Štrajkujúci pred DPMP. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Kritická dopravná situácia sa v súvislosti s piatkovým štrajkom mestskej dopravy v meste nekonala a kolóny sa od bežných pracovných dní výrazne nezhoršili.

Prečítajte si tiež: Štrajk v Prešove: Dopravný kolaps sa nekonal Čítajte 

„V rámci plynulosti dopravy v meste nie sú hlásené žiadne výrazné zdržania ani zápchy,“ informoval náčelník MsP Ján Andrejko, ktorý komunikuje aj so štátnou políciou.

Tá prostredníctvom hliadok situáciu na cestách neustále monitoruje a podľa potreby presúva hliadky.

V piatok ráno však nebolo nutné dopravu regulovať.

Podľa riaditeľa Dopravného podniku mesta Prešov v priebehu štvrtka zaznamenali na dispečingu 250 hovorov, v piatok okolo 30.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dispečeri majú k dispozícii cestovné poriadky a vedia cestujúcich informovať o aktuálnej polohe autobusu alebo zabezpečenom spoji.

Vodičov nepustili do areálu podniku

Vodiči od rána štrajkovali pred budovou dopravného podniku a podporovali ich hlasným trúbením aj okoloidúci vodiči kamiónov a nákladných áut.

„Bol nám zabránený vstup na pracovisko, takže zamestnávateľ marí náš štrajk. Štrajk máme vykonávať na pracovisku a máme prerušiť prácu na pracovisku,“ sťažoval sa predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri DPMP Daniel Straka.

Podľa riaditeľa to problém nebol.

Prečítajte si tiež: Zasadal krízový štáb. Štrajk prešovských vodičov sa zrejme odvrátiť nepodarí Čítajte 

„My máme zoznam štrajkujúcich, ktorí vstupujú do celodenného štrajku. Miesto výkonu práce vodiča je na linkách MHD na území mesta Prešov, takže nevidím dôvod, že keď idú štrajkovať, aby sme ich púšťali do areálu. Buď štrajkujem alebo neštrajkujem. Podobné to bolo aj pri štrajku vo Volkswagene,“ vysvetľoval riaditeľ dopravného podniku Peter Janus.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa riaditeľa podniku počas štrajku zabezpečuje linky 30 vodičov v dvoch zmenách.

Situácia sa na území mesta dopravne celkom zvládla a nenastali veľké kolapsy oproti bežným pracovným dňom.

„Vonku máme 17 autobusov a trolejbusov. Pravdepodobne tým, že informácie pre cestujúcich boli v dostatočnom predstihu, tak ľudia sa podľa toho zariadili. Je tu aj to riziko, že môže sa ukázať, že fakt tá mestská hromadná doprava v takom rozsahu ako ju zabezpečujeme, nie je potrebná,“ vysvetľoval Janus.

Zopakoval, že ponúknuť vedia zvýšenie o 40 centov na hodinu a ďalšie navýšenie musia riešiť s objednávateľom.

„Ak pristúpia na túto možnosť zvýšenia o 40 centov, tak môže sa hneď podpísať dodatok ku kolektívnej zmluve, zruší sa štrajk a bude sa pokračovať ďalej v práci,“ povedal Janus.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborári zľavili z požiadaviek

Podľa predsedu odborov podpísalo štrajk 237 zamestnancov, no aktualizované informácie v piatok ráno nemali.

Približne 30 vodičov počas piatkového dňa zabezpečí dopravu v meste v dvoch zmenách. Štrajkujúci vodiči hovoria o tom, že im ich štrajk trochu pokazili.

„Fiasko pre nás to nie je určite. Tým, že sú vodiči vonku, tak je to ich slobodná vôľa a rozhodnutie. Štrajk je dobrovoľný, nikoho sme do toho nenútili,“ vysvetľoval Straka.

Vo štvrtok večer zasadal štrajkový výbor a riaditeľovi predniesli posledný návrh.

„Súhlasili by sme so 70 centami od prvého júla s tým, že 30 centov od nového roku sa nemusí dávať do rozpočtu mesta. Nejaký veľký finančný rozdiel to nie je, či bude 40 centov od prvého mája alebo 70 centov od júla,“ vysvetľoval Straka a požadujú, aby sa návrh dostal do júnového zastupiteľstva.

Budúci týždeň sa štrajkový výbor dohodne o ďalšom postupe a či sa budú organizovať aj ďalšie ostré štrajky.

Zvýšenie o 70 centov na hodinu by znamenalo navýšenie nákladov pre tento rok o 500-tisíc eur a pre ďalší rok asi milión eur.

„Musíme postupovať podľa platnej legislatívy. Nemôžeme od stola povedať, že dávame vám túto čiastku. Musí zasadnúť mestská rada, finančná komisia a materiál musí byť schválený ešte v zastupiteľstve,“ vyjadril sa na znížené požiadavky viceprimátor mesta Vladimír Feľbaba (Nova).

Tisíceurovú priemernú mzdu vysmiali

Podľa vyjadrení viacerých vodičov by zrejme ponuku navýšenia o 70 centov na hodinu akceptovali.

Kritizujú aj to, že nemajú prestávky pre kolóny, alebo hygienické zariadenia, či zázemie na všetkých konečných zastávkach.

Podľa riaditeľa pracuje v DPMP 320 zamestnancov, priemerná mzda za rok 2018 bola 1 057 eur v hrubom.

Vodiči sa na výške tohto priemerného platu iba smiali.

„To je priemer s riaditeľom a všetkými zamestnancami, možno aj s jeho odmenami, ale nie my. My máme štyri eurá a štyri centy na hodinu a dvadsať percent prémie. Sme pod minimálnou mzdou v rámci hodinovej sadzby. Počul som, že upratovačka na mestskom úrade má viac, čo my tu zarábame. Za sedem rokov čo tu robím som mal 700 eur možno dvakrát v čistom. Bežne máme okolo 630 až 650 s nadčasmi. Dielenskí pracovníci majú ešte menej,“ vysvetľovali postupne štrajkujúci vodiči.

Vodiči: Ľudia sa pripravili

Podľa niektorých vodičov by boli ochotní prijať príplatok aj 40 centov ešte v januári, keďže ich dopravný podnik vedel odvtedy garantovať, avšak natiahnuté rokovania ich donútili štrajkovať.

„Prečo nám nedali tých 40 centov v januári, ľudia by boli spokojní a nemuselo by dôjsť k štrajku. Teraz už sú ľudia vytočení a nie sme ochotní prijať to. Stále nám sľubujú. Prečo nám to neodsúhlasilo v januári predstavenstvo,“ pýtajú sa vodiči.

Podľa vodičov sa peniaze stále nájdu. „Všade hovoria, že ekonomika rastie, ale my to nepociťujeme,“ vysvetľujú vodiči.

Vodiči reagujú aj na situáciu, že vážny dopravný kolaps nenastal.

„Veľa ľudí išlo autami, veľa dovoleniek bolo a aj školy dávali riaditeľské voľno. Vo štvrtok sme pocítili aj väčší nárast cestujúcich a dôchodcovia si išli nakúpiť. Bolo to viditeľné,“ vysvetľujú vodiči.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  2. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 770
  2. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 058
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 740
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 400
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 921
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 668
  7. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 441
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 370
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 856
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 438
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zablokovaný autobus počas protestu.

Presmerujú 11 liniek mestskej dopravy.


1 h
Miroslav Výboh: Zo zbrojára sa stal developer.

Priateľ Roberta Fica zmenil sektor.


4 h
Peter Tkačenko

Ak chcú sympatizanti Kotlebu štrajkovať, nech prestanú ziapať a dajú sa zaočkovať.


4 h
Očkovanie proti Covid-19.

Očkovanie ochráni pred najhorším priebehom.


3. aug

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop