Korzár logo Korzár Prešov

Prešovská mestská doprava je počas štrajku v krízovom režime

Štrajkujúcich nepustili do podniku, odborári hovoria o marení.

Štrajkujúci pred DPMP.Štrajkujúci pred DPMP. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Kritická dopravná situácia sa v súvislosti s piatkovým štrajkom mestskej dopravy v meste nekonala a kolóny sa od bežných pracovných dní výrazne nezhoršili.

Prečítajte si tiež: Štrajk v Prešove: Dopravný kolaps sa nekonal Čítajte 

„V rámci plynulosti dopravy v meste nie sú hlásené žiadne výrazné zdržania ani zápchy,“ informoval náčelník MsP Ján Andrejko, ktorý komunikuje aj so štátnou políciou.

Tá prostredníctvom hliadok situáciu na cestách neustále monitoruje a podľa potreby presúva hliadky.

V piatok ráno však nebolo nutné dopravu regulovať.

Podľa riaditeľa Dopravného podniku mesta Prešov v priebehu štvrtka zaznamenali na dispečingu 250 hovorov, v piatok okolo 30.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dispečeri majú k dispozícii cestovné poriadky a vedia cestujúcich informovať o aktuálnej polohe autobusu alebo zabezpečenom spoji.

Vodičov nepustili do areálu podniku

Vodiči od rána štrajkovali pred budovou dopravného podniku a podporovali ich hlasným trúbením aj okoloidúci vodiči kamiónov a nákladných áut.

„Bol nám zabránený vstup na pracovisko, takže zamestnávateľ marí náš štrajk. Štrajk máme vykonávať na pracovisku a máme prerušiť prácu na pracovisku,“ sťažoval sa predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu (ZO IOZ) pri DPMP Daniel Straka.

Podľa riaditeľa to problém nebol.

Prečítajte si tiež: Zasadal krízový štáb. Štrajk prešovských vodičov sa zrejme odvrátiť nepodarí Čítajte 

„My máme zoznam štrajkujúcich, ktorí vstupujú do celodenného štrajku. Miesto výkonu práce vodiča je na linkách MHD na území mesta Prešov, takže nevidím dôvod, že keď idú štrajkovať, aby sme ich púšťali do areálu. Buď štrajkujem alebo neštrajkujem. Podobné to bolo aj pri štrajku vo Volkswagene,“ vysvetľoval riaditeľ dopravného podniku Peter Janus.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa riaditeľa podniku počas štrajku zabezpečuje linky 30 vodičov v dvoch zmenách.

Situácia sa na území mesta dopravne celkom zvládla a nenastali veľké kolapsy oproti bežným pracovným dňom.

„Vonku máme 17 autobusov a trolejbusov. Pravdepodobne tým, že informácie pre cestujúcich boli v dostatočnom predstihu, tak ľudia sa podľa toho zariadili. Je tu aj to riziko, že môže sa ukázať, že fakt tá mestská hromadná doprava v takom rozsahu ako ju zabezpečujeme, nie je potrebná,“ vysvetľoval Janus.

Zopakoval, že ponúknuť vedia zvýšenie o 40 centov na hodinu a ďalšie navýšenie musia riešiť s objednávateľom.

„Ak pristúpia na túto možnosť zvýšenia o 40 centov, tak môže sa hneď podpísať dodatok ku kolektívnej zmluve, zruší sa štrajk a bude sa pokračovať ďalej v práci,“ povedal Janus.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári zľavili z požiadaviek

Podľa predsedu odborov podpísalo štrajk 237 zamestnancov, no aktualizované informácie v piatok ráno nemali.

Približne 30 vodičov počas piatkového dňa zabezpečí dopravu v meste v dvoch zmenách. Štrajkujúci vodiči hovoria o tom, že im ich štrajk trochu pokazili.

„Fiasko pre nás to nie je určite. Tým, že sú vodiči vonku, tak je to ich slobodná vôľa a rozhodnutie. Štrajk je dobrovoľný, nikoho sme do toho nenútili,“ vysvetľoval Straka.

Vo štvrtok večer zasadal štrajkový výbor a riaditeľovi predniesli posledný návrh.

„Súhlasili by sme so 70 centami od prvého júla s tým, že 30 centov od nového roku sa nemusí dávať do rozpočtu mesta. Nejaký veľký finančný rozdiel to nie je, či bude 40 centov od prvého mája alebo 70 centov od júla,“ vysvetľoval Straka a požadujú, aby sa návrh dostal do júnového zastupiteľstva.

Budúci týždeň sa štrajkový výbor dohodne o ďalšom postupe a či sa budú organizovať aj ďalšie ostré štrajky.

Zvýšenie o 70 centov na hodinu by znamenalo navýšenie nákladov pre tento rok o 500-tisíc eur a pre ďalší rok asi milión eur.

„Musíme postupovať podľa platnej legislatívy. Nemôžeme od stola povedať, že dávame vám túto čiastku. Musí zasadnúť mestská rada, finančná komisia a materiál musí byť schválený ešte v zastupiteľstve,“ vyjadril sa na znížené požiadavky viceprimátor mesta Vladimír Feľbaba (Nova).

Tisíceurovú priemernú mzdu vysmiali

Podľa vyjadrení viacerých vodičov by zrejme ponuku navýšenia o 70 centov na hodinu akceptovali.

Kritizujú aj to, že nemajú prestávky pre kolóny, alebo hygienické zariadenia, či zázemie na všetkých konečných zastávkach.

Podľa riaditeľa pracuje v DPMP 320 zamestnancov, priemerná mzda za rok 2018 bola 1 057 eur v hrubom.

Vodiči sa na výške tohto priemerného platu iba smiali.

„To je priemer s riaditeľom a všetkými zamestnancami, možno aj s jeho odmenami, ale nie my. My máme štyri eurá a štyri centy na hodinu a dvadsať percent prémie. Sme pod minimálnou mzdou v rámci hodinovej sadzby. Počul som, že upratovačka na mestskom úrade má viac, čo my tu zarábame. Za sedem rokov čo tu robím som mal 700 eur možno dvakrát v čistom. Bežne máme okolo 630 až 650 s nadčasmi. Dielenskí pracovníci majú ešte menej,“ vysvetľovali postupne štrajkujúci vodiči.

Vodiči: Ľudia sa pripravili

Podľa niektorých vodičov by boli ochotní prijať príplatok aj 40 centov ešte v januári, keďže ich dopravný podnik vedel odvtedy garantovať, avšak natiahnuté rokovania ich donútili štrajkovať.

„Prečo nám nedali tých 40 centov v januári, ľudia by boli spokojní a nemuselo by dôjsť k štrajku. Teraz už sú ľudia vytočení a nie sme ochotní prijať to. Stále nám sľubujú. Prečo nám to neodsúhlasilo v januári predstavenstvo,“ pýtajú sa vodiči.

Podľa vodičov sa peniaze stále nájdu. „Všade hovoria, že ekonomika rastie, ale my to nepociťujeme,“ vysvetľujú vodiči.

Vodiči reagujú aj na situáciu, že vážny dopravný kolaps nenastal.

„Veľa ľudí išlo autami, veľa dovoleniek bolo a aj školy dávali riaditeľské voľno. Vo štvrtok sme pocítili aj väčší nárast cestujúcich a dôchodcovia si išli nakúpiť. Bolo to viditeľné,“ vysvetľujú vodiči.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 377
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 169
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 812
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 448
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 414
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 113
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 648
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 658
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 113
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 829
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 564
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 648
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 658
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 113
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 829
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 564
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu