PREŠOV. O tri mesiace skôr oproti harmonogramu bol vo štvrtok prerazený tunel Prešov, ktorý je súčasťou diaľnice D1.
Stavba ide podľa plánu a celý úsek diaľnice sa dokončí v zmluvnom termíne o dva roky.
Na razení tunela, ktorý je súbežne razený na štyroch čelbách, sa podieľalo 240 pracovníkov v nepretržitej prevádzke od konca júla 2018.
To sú základné informácie, ktoré potvrdil minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) v Prešove.
Zomrel jeden robotník

„Som rád, že stavba prešovského tunela, ako aj celého obchvatu, ide podľa plánu. Záleží mi na tom, aby nemala meškanie, lebo ide o dôležitú cestu pre miestnych obyvateľov a zároveň úsek najdôležitejšej diaľnice na Slovensku," povedal Érsek.
„Viem, že ľudí v Prešove zaujíma aj severný obchvat a pokračovanie R4 smerom na poľské hranice. Toto sú projekty, na ktorých robíme a chceme ich spustiť hneď, ako bude všetko pripravené. Východ Slovenska bol z pohľadu rozvoja dopravnej infraštruktúry v minulosti zanedbávaný a teraz to dobiehame," dodal minister.

„Tak ako v tuneli Žilina sú tu použité najmodernejšie technické prostriedky, ktoré sú dostupné na trhu, vzhľadom na to, že priorita je absolútna bezpečnosť premávky v tuneloch. Aj keď sa stala tá nešťastná udalosť, ktorej nám je ľúto, lebo strata ľudského života je vždy hrozná, boli tu pomerne priaznivé geologické podmienky, aj keď sa očakávali určité komplikácie, ktoré sa nakoniec nepotvrdili," uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin.
Ďurišin narážal na udalosť z januára 2019, keď robotníka pri stavbe tunela pritlačilo cúvajúce nákladné auto a na následky zranení zomrel.
Prepojí dva existujúce úseky diaľnice
Tunel Prešov bude dlhý 2244 metrov s jednosmernou premávkou v každej z dvoch rúr.
Navrhovaná rýchlosť v tuneli je 100 kilometrov za hodinu.
Okrem tunela postupujú práce aj na ďalších objektoch stavby.
Po dobudovaní bude úsek D1 Prešov-západ - Prešov-juh dlhý 7,87 kilometra a motoristom bude slúžiť od leta 2021.
Úsek diaľnice D1 Prešov-západ - Prešov-juh je priamym pokračovaním úseku D1 Svinia - Prešov-západ, ktorý je už v prevádzke.
V križovatke Prešov-juh je diaľnica napojená na existujúcu diaľnicu D1 Prešov - Budimír.
Diaľnica D1 bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov a rýchlostná cesta R4
bude tvoriť severný obchvat mesta Prešov.
Tieto komunikácie sú navzájom prepojené v mimoúrovňovej križovatke Prešov-západ.
Vodiči ušetria až 18 minút
Vodiči ušetria jazdou po prešovskej diaľnici približne 18 minút (až 80 percent času) oproti pôvodnej trase cez mesto.
Kým jazda po starej ceste cez mesto trvá približne 24 minút, úsek diaľnice prejdú vodiči za päť minút.
Koľko bude stáť
- Projekt výstavby diaľničného úseku D1 Prešov-západ - Prešov-juh je spolufinancovaný z Kohézneho fondu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
- Celkové oprávnené náklady projektu: 327 432 328,08 eura bez DPH
- Z toho zdroj EÚ: 278 317 478,82 eura bez DPH
- Z toho zdroj štátny rozpočet: 49 114 849,20 eura bez DPH
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári