Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Začali stavať severný obchvat Prešova, hotový má byť o štyri roky

Druhá etapa ešte nie je vyriešená.

Poklepanie základného kameňa severného obchvatu Prešova.Poklepanie základného kameňa severného obchvatu Prešova. (Zdroj: Michal Frank)

PREŠOV. V utorok slávnostne poklepali základný kameň stavby rýchlostnej cesty R4, prvej etapy severného obchvatu Prešova.

Súvisiaci článok Váhostav začne stavať severný obchvat Prešova v pondelok Čítajte 

Nový, 4,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút, informovalo Ministerstva dopravy a výstavby SR v tlačovej správe.

Pri častých dopravných zápchach v tejto lokalite by mal byť priemerný ušetrený čas ešte oveľa väčší.

Rýchlostná cesta má byť dokončená o 44 mesiacov, na jar v roku 2023 v plnom profile štyroch pruhov a napojí sa na diaľnicu D1 v práve budovanom dopravnom uzle Prešov - západ.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Dnešným dňom sa začína výstavba aj druhého potrebného obchvatu Prešova. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd).

Stavať bude Váhostav

Súvisiaci článok Váhostav bude zrejme stavať obchvat Prešova. Minister sa nebojí Čítajte 

Na trase 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej cesty úseku R4 Prešov - severný obchvat prvá etapa, sa nachádza viac ako 1 100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov.

Takmer polovica z celkovej dĺžky úseku tak ide v mimoriadne náročnom teréne.

Úsek R4 sa západne od Prešova napojí na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov - západ.

Následne pokračuje po svahu vrchu Bikoš nad údolím Šarišského potoka. Južný portál tunela Bikoš je v kilometri 1,67 a severný portál v km 2,82.

„Zo severného portálu rýchlostná cesta križuje mostným objektom dlhým 457 metrov cyklistický chodník, rieku Torysa, železničnú trať Košice - Muszyna a cestu I/68. Na konci trasy sa nachádza mimoúrovňová križovatka Prešov - sever (Dúbrava) s cestou I/68," priblížila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová trasu úseku R4.

Skryť Vypnúť reklamu

Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova je viac ako 16 000 automobilov za 24 hodín a vodiči by mali vďaka novej rýchlostnej ceste ušetriť za rok približne 62 000 kilometrov.

Zhotoviteľom úseku je združenie firiem Váhostav – SK a TuCon, ktoré vyhrali súťaž s najnižšou cenou 142 876 816 eur.

Stavba úseku R4 zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

Pre väčšie zobrazenie kliknite

S prácami začínajú okamžite

Zhotoviteľ podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ihneď začne s prípravnými prácami vrátane zriadenia staveniska, prípravy územia či demolácií.

„Do konca roka 2019 pristúpi aj k výrubu drevín, archeologickému a pyrotechnickému prieskumu, stavbe prístupových ciest, geotechnickým prácam či preložkám inžinierskych sietí," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík vysvetlil, že v úvode stavby musia urobiť prekládky inžinierskych sietí.

Trasou totiž vedie plyn a vedenie vysokého napätia.

Súvisiaci článok Váhostav si trúfa odovzdať severný obchvat Prešova o pol roka skôr Čítajte 

„Plyn môžeme prekladať až po zime. To znamená, že teraz budeme čakať. Takisto, koniec stavby máme na marec a v marci musia byť hotové asfalty. Prerábame celý harmonogram tak, aby sme o šesť mesiacov skrátili lehotu stavby. Pretože aj pre nás ako zhotoviteľa je to výhodnejšie," vysvetlil Moravčík.

„V každom prípade určite tlak verejnosti zabral a urobil svoje. Ak by nebola ochota, asi by ten tlak nebol vypočutý. Som veľmi rada, že bola aj ochota zo strany vlády riešiť túto komunikáciu. Samozrejme aj od občanov, že vyvíjali ten tlak a neustúpili, kým neboli prísľuby, že sa cesta začne stavať," dodala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) na margo petície, ktorú vyzbierali ľudia v regióne za riešenie dopravnej situácie.

O druhej etape sa ešte rozhoduje

Podoba druhej etapy severného obchvatu na ceste R4, ktorá by mala definitívne vyriešiť problém tranzitnej dopravy, ktorá dnes zahlcuje Prešov, sa ešte rieši.

Stavať sa má približne v úseku od Kapušian po napojenie na prvú etapu severného obchvatu medzi Prešovom a Veľkým Šarišom. Súčasťou stavby má byť aj tunel Okruhliak.

Kým ministerstvo dopravy a NDS presadzuje variant v plnom profile, teda štyroch pruhov, Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií je skôr za polovičný profil.

Rozhodnúť by sa malo do konca tohto roka na základe výsledkov ekonomických analýz.

Na tento úsek má NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil.

„V prípade, že padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, sme pripravení vyhlásiť súťaž začiatkom roku 2020. V prípade, že budeme musieť ísť do polovičného profilu, je potrebné dokumentáciu prepracovať a predpokladáme zhruba 12-mesačné oneskorenie," informovala nedávno Korzár hovorkyňa NDS.

„Čakáme na finálne podklady. Debata je v poslednej fáze. Pre mňa je dôležité, aby bol projekt pripravený čo najlepšie. To sa v prípade prešovského obchvatu, aj keď po nepríjemnej medializácii, darí. V prvej etape sa znížil odhad nákladov o 40 miliónov eur. Dopravný model je zatiaľ najlepší, aký sme videli. Vďaka nemu bude odhad budúcej dopravy dôveryhodný," povedal v rozhovore pre SME Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze.

„Minister dopravy chce plný profil. Naposledy boli odhady na hrane. Aj malými úpravami v projekte, napríklad nastavením privádzačov, sa dajú zvýšiť prínosy obchvatu, odľahčiť tak dopravu v meste. To sa momentálne rieši. Úplnú koncovku by som ešte nerobil. Ak to bude najlepšia možnosť, budeme za plný profil," uviedol Kišš.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 218
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 974
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 105
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 742
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 374
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 296
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchvaty Prešova

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Historik Henrich Hrehor.

Hodnotí aj súčasný stav v spoločnosti.

15m
Vrtuľníky Black Hawk lietajú so študentami aj počas lockdowvnu. Slovak Training Academy zdôrazňuje, že to má odobrené hygienikmi.

Vrtuľníková akadémia sa drží toho, že študenti lietať smú.

15m
Informačné tabule osadili až v priebehu januára. Do správnej výšky ich dajú na druhý pokus.

Na viacerých nových parkoviskách zabudli na informácie o spôsoboch platby.

15m
Ilustračná fotka.

Sám už koronavírus prekonal.

15m
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop