PREŠOV. Mesto Prešov spustilo verejné obstarávanie na spracovanie dokumentácie pre projekt Modernizácia cestnej dopravnej signalizácie pre potreby preferencie mestskej hromadnej dopravy (MHD) na križovatkách s centrálnym dispečingom.

Dokumentácia bude zahŕňať technické riešenie projektu, finančné náklady a časový harmonogram realizácie.
Okrem preferencie vozidiel MHD modernizácia zabezpečí aj vzájomnú koordináciu križovatiek.
Predpokladaná hodnota zákazky, stanovená na základe prieskumu trhu, je vyše 53 600 eur bez DPH, informoval hovorca mesta Vladimír Tomek.
Ako uviedol, mesto začína so zavádzaním Smart riešení v oblasti riadenia križovatiek už v súčasnosti.
Čas výjazdov sa znížil
Firma, vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v Prešove, nainštalovala modemy s GSM prístupom, ktoré dokážu zasielať notifikácie o stave radičov cestnej dopravnej signalizácie.
„V prípade problému poruchová služba okamžite dostane správu aj s konkrétnym popisom, o akú poruchu ide. Čas výjazdu poruchovej služby sa vďaka tomu znížil na minimum a jej pracovníci už nie sú závislí iba na telefonátoch od vodičov, prípadne policajtov, ktorí hlásili problémy so semaformi,“ vysvetlil Tomek.

Zlepšiť priepustnosť dopravy na prešovských cestách je podľa Tomeka možné aj pomocou ďalších inteligentných riešení. Intervaly státia na semaforoch sa môžu prispôsobiť vďaka online systému riadenia križovatiek.
„V praxi to znamená, že svetelná signalizácia dokáže zareagovať na skutočný stav dopravy. Signálne plány svetelných križovatiek je možné dynamicky meniť, napríklad v čase dopravnej špičky, pomocou nastavenia preferencie áut prechádzajúcich cez najvyťaženejšie smery,“ uviedol hovorca.
Tieto možnosti využitia Smart technológií boli prezentované aj na workshope k plánu rozvoja riadenia dopravy v Prešove za účasti predstaviteľov mesta a odborníkov z oblasti dopravy.
Smart platforma
Jednou z predstavených inovácií bola Smart platforma, ktorá umožňuje združiť riadiace dopravné systémy a bezpečnostné kamery v meste.
„Výsledkom je napríklad mobilná aplikácia, ktorá užívateľom ukáže aktuálnu prejazdnosť ciest aj prípadné dopravné obmedzenia. Obyvatelia pomocou nej môžu taktiež sledovať polohu vozidiel MHD, zistiť údaje o meškaní liniek, či údaje o voľných parkovacích miestach,“ dodal Tomek.
Pripomenul, že túto platformu využívajú veľké zahraničné mestá v Turecku, Dánsku či v Českej republike. V rámci Slovenska ju už vyskúšalo napríklad mesto Žilina.
Zavedenie Smart technológií v oblasti riadenia dopravy môže pomôcť aj prešovskej mestskej hromadnej doprave, konkrétne formou preferencie autobusov a trolejbusov.
„K realizácii je však potrebná výmena radičov na svetelných križovatkách a inštalácia špeciálnych komponentov do vozidiel MHD,“ upozornil hovorca.
Najvyťaženejšie dopravné uzly
V Prešove sa v súčasnosti nachádza 25 svetelných križovatiek a 11 semaforov umiestnených na priechodoch pre chodcov.
Na najfrekventovanejších z nich firma vykonávajúca údržbu svetelnej signalizácie v prvej polovici tohto roka sprevádzkovala meranie hustoty premávky.
Vďaka tomu získala radnica priemerné počty vozidiel, ktoré počas pracovného týždňa prúdia cez mesto Prešov.
„Najviac vyťažené sú kľúčové dopravné uzly Levočská - Sabinovská a Arm. Generála Svobodu - Rusínska, kde priemerná intenzita dopravy počas pracovného týždňa presahuje 58-tisíc vozidiel denne. V takzvaných špičkových dňoch cez tieto križovatky prejde až 62-tisíc vozidiel,“ informoval Tomek.
Zhustenú dopravu vodiči najviac pociťujú v čase dopravnej špičky.
„Merania ukázali, že prejazd mestom v smere od Vranova nad Topľou na Sabinov trvá v čase exponovaných popoludňajších hodín niekedy aj 25 až 30 minút. Okrem iného je to aj dôsledok toho, že množstvo semaforov v Prešove zatiaľ funguje pomocou starších radičov od troch rôznych výrobcov, ktoré nie je možné navzájom prepojiť a riadiť,“ vysvetlil hovorca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári