Korzár logo Korzár Prešov

Obce odsúhlasia stavby, no nevybudujú cesty. Doplácajú na to ľudia

Polícia hovorí o nezákonnom postupe.

Výstavba v mestách a obciach má vplyv na dopravnú situáciu.Výstavba v mestách a obciach má vplyv na dopravnú situáciu. (Zdroj: Michal Frank)

PREŠOV/SABINOV. Prípadov, že vyrastajú nové rodinné domy a nerešpektuje sa pri tom okolitá cestná infraštruktúra, je viacero.

Stáva sa, že stavebné úrady v obciach vydávajú stavebné povolenia od buka do buka. Kolaudácia je problematická, často jej vydanie osciluje na hrane zákona.

Súvisiaci článok Vodičov v Ličartoviach trápia výjazdy kamiónov Čítajte 

Pozreli sme sa preto vo všeobecnosti na tému problémov so stavbami v obciach a vydávaním stavebných povolení bez zohľadnení cestnej situácie bližšie.

Vychádzali sme napríklad z už skôr medializovaných problémov vo viacerých obciach v okresoch Prešov a Sabinov.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde o ojedinelé prípady, čo nám potvrdila polícia i viacerí experti. V týchto okresoch evidujú viaceré podnety pre podozrenia z nezákonného postupu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vynútená výstavba problém nerieši

Realitný expert Bohumil Kratochvíl, ktorého sme oslovili cez platformu Medializuj.sk, potvrdzuje, že „obecné úrady často vydávajú rozhodnutia bez celkovej znalosti veci“.

Miera profesionality sa podľa jeho skúseností zlepšuje pri združených stavebných úradoch (slúžia pre viacero obcí).

Podľa Kratochvíla takýto stav svojvoľne vydávaných povolení zhoršuje dopravnú situáciu nielen v obciach, ale aj vo veľkých mestách.

„No problém nevyrieši nadiktovanie tzv. vynútenej investície investorovi, napríklad podmienenie výstavby vybudovaním novej križovatky či odbočovacích pruhov, ale komplexná urbanizácia miest a obcí, vrátane infraštruktúry, ktorú majú budovať obce a mestá. Len tak zaistíte ich rozvoj v súlade s územnými plánmi, počítajúc aj so stavbami nemajúcimi komerčný charakter, ako sú zeleň, odpadové hospodárstvo, ihriská a podobne,“ hovorí Kratochvíl.

SkryťVypnúť reklamu

Širšie dopravné vzťahy majú mať podľa neho obce vyriešené už pri tvorbe územných plánov a nie až po príchode konkrétneho investora so zámerom na zelenej lúke, s ktorým územný plán obce ani nepočítal.

Dodatočná legalizácia býva často štandardom

Architekt Ján Cimra je expertom na územné rozhodnutia a stavebné povolenia.

Robil projekty na stavby rodinných domov i pre územné rozhodnutia, spojili sme sa s ním cez platformu Medializuj.sk.

Jeho skúsenosti sú také, že obce a ich stavebné úrady obvykle postupujú rutinne a robia, čo im stavebný zákon dovoľuje.

„Stavebný úrad má odborne posúdiť, k čomu všetkému treba stanovisko alebo nie.“

Veľká časť jednoduchých rodinných domov nezhoršuje dopravnú situáciu v obci.

„To je trošku malicherný problém. Avšak sú horšie veci, napríklad, že v obciach sa toleruje začať bez stavebného povolenia. To je pomerne časté a v mnohých obciach. Oveľa častejšie sa vydáva dodatočné stavebné povolenie a tvária sa, že je to normálne,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšinou to podľa neho skončí tak, že kde niet žalobcu, niet ani vinníka.

Problémy bývajú aj v neskúsenosti stavebníkov.

„Problém býva v tom, že niekedy sú developeri mladí chalani. Postavil svoj dom a zrazu je z neho developer,“ podotýka Cimra.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7G5S na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 526
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 603
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 323
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 313
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 385
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 458
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Boris Voroňák.

Posledná rozlúčka so zosnulým sa uskutoční 11. apríla.


TASR
Ilustračný záber.

Obchádzková trasa povedie cez mesto Prešov.


TASR
Ilustračný záber.

Práce budú prebiehať v stredu a vo štvrtok.


TASR 1
Rekonštrukcia sa dotkne úseku s dĺžkou 220 metrov.

Predpokladaná hodnota zákazky je vyše 450-tisíc eur.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu