Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma

Exšéf železníc: Robí z nás minister bláznov?

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: SITA)

PREŠOV. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dala minulý rok východniarom nemilý darček.

Po tom, čo z 25 dvojposchodových vlakov neprišiel na východ ani jeden, zobrala ZSSK odtiaľ aj jediné dva takéto vlaky.

Rovnako vzala aj všetkých šesť moderných vlakov spod Tatier a presunula na trasu Bratislava - Komárno s odôvodnením, že tam jazdí viac ľudí.

Súvisiaci článok Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy Čítajte 

Dovtedy tam premával RegioJet, no ministerstvo posunulo lukratívnu trať národnému dopravcovi, ktorý musel narýchlo hasiť problém s vlakmi.

Po tom, čo Korzár tému otvoril, ZSSK reagovala, že nie je pravda, že stiahla z východu všetky nové súpravy a že došlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami, a tvrdila, že na východe stále jazdia moderné vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy si osvojilo postoj národného dopravcu.

Zároveň nikto z nich nepoprel, že východu zobrali obidva moderné vlaky z trasy spájajúcej dve jeho najväčšie mestá a tiež všetky moderné vlaky z národného parku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bývalé vedenie ostalo

Súvisiaci článok Za opätovným zavedením IC vlakov nebola politika, išlo o odborné rozhodnutie Čítajte 

Vedenie ZSSK na čele s generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Filipom Hlubockým, ktoré ešte za bývalej vlády vymenoval minister dopravy Roman Brecely (Sieť), ale malo blízko k predsedovi SNS Andrejovi Dankovi, si osvojil nový šéf rezortu zo Sme rodina.

Napriek tomu, že v tom čase opoziční poslanci dnes najsilnejšieho vládneho hnutia OĽaNO kroky toho istého vedenia železničnej spoločnosti kritizovali.

Sme rodina, ktorá má teraz rezort dopravy, je s manažmentom spokojná.

Na tento paradox upozornil Denník E.

SkryťVypnúť reklamu

Kroky ZSSK zobrať východu moderné vlaky kritizoval predseda Prešovského samosprávneho kraja a KDH Milan Majerský.

Súvisiaci článok Župan Majerský: Namiesto moderných vlakov nám dali starú Anču Čítajte 

Bol to ale skôr ojedinelý hlas.

Minister Andrej Doležal si osvojil argumentáciu ZSSK, jeho štátny tajomník Jaroslav Kmeť zo Sme rodina situáciu opísal tak, že došlo len k tomu, že ZSSK „presunula dva poschodové vlaky do Žiliny“ z dôvodu modernizácie železničného uzla a namiesto nich poslala „vlaky, ktoré boli zmodernizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či wifi“.

Podobne komentoval aj druhý presun: „Pod Tatrami boli zase vlaky nahradené zmodernizovanými súpravami, tzv. mravcami, ktoré si ľudia veľmi pochvaľujú.“

Rozhovor s Ondrejom Matejom

Jedným z odborníkov, ktorý krok vedenia ZSSK kritizuje, je Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti bol predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko.

Bol pri vyjednávaniach s Európskou komisiou o tom, aby mohol byť z eurofondov podporený nákup nových vlakov, čo dovtedy možné nebolo.

Angažoval sa aj v politike. Bol poslancom NR SR za SDKÚ-DS, neskôr predsedom mimoparlamentnej strany Hlas pravice.

S Prešovčanom Ondrejom Matejom, ktorý sa oblasti železničnej dopravy dlhodobo odborne venuje, sme sa porozprávali o presune moderných vlakov z východu na západné a stredné Slovensko.

Čo hovoríte na to, že dva z dvoch moderných vlakov zobrala ZSSK z frekventovanej trate Košice – Prešov - Lipany? A takisto, že stiahla vlaky spod Tatier, aby hasila situáciu v Komárne, kde z regionálnej trate medzi Komárnom a Bratislavou odišiel RegioJet?

„Takto sa nemôže riadiť železničná doprava. Je to svetový unikát, že preto, že sme skončili spoluprácu s privátnym dopravcom, ideme stiahnuť kvalitné vlaky z inej časti Slovenska. Je to neférové voči cestujúcim. Prečo by sa mali ľudia na východe voziť vo vlakoch tretej kategórie? Je to diskriminačné. Železničná spoločnosť Slovensko je štátna firma a vykonáva veci vo verejnom záujme. Má zmluvu so štátom, v ktorej sú parametre, ktoré musia dodržať. Jedným z nich je, aké štandardy musí poskytovať cestujúcim. Ak ich poskytovať nebude, bude mať zmluvu krátenú. Myslím, že tu došlo k takej finte, že čím viac cestujúcich by cestovalo v horších vlakoch, tým by tá kompenzácia bola vyššia. Preto došlo k tomu, že stiahli vlaky spod Tatier. Je pravda, že tam tých cestujúcich je menej.“

Bolo to oprávnené?

„Typický príklad, ako by sa štát nemal správať voči vlastným občanom. Platíme to dvakrát. Tá zmluva sa pohybuje v sume okolo 210 až 240 miliónov eur. Na tento druh dopravy sa skladáme všetci daňoví poplatníci, takže nevidím žiadny dôvod, aby sa ZSSK správala macošsky a nemala rovnaký prístup na celom území Slovenska. Všetci máme právo na rovnakú kvalitu služieb.“

Čo tie jediné dva vlaky, ktoré zobrali z trasy Košice - Prešov - Lipany?

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 965
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 667
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 020
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 980

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  3. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 303
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 681
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 192
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 015
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 872
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 855
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 794
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 597
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  3. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 303
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 681
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 192
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 015
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 872
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 855
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 794
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 597
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu