Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma

Exšéf železníc: Robí z nás minister bláznov?

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: SITA)

PREŠOV. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dala minulý rok východniarom nemilý darček.

Po tom, čo z 25 dvojposchodových vlakov neprišiel na východ ani jeden, zobrala ZSSK odtiaľ aj jediné dva takéto vlaky.

Rovnako vzala aj všetkých šesť moderných vlakov spod Tatier a presunula na trasu Bratislava - Komárno s odôvodnením, že tam jazdí viac ľudí.

Súvisiaci článok Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy Čítajte 

Dovtedy tam premával RegioJet, no ministerstvo posunulo lukratívnu trať národnému dopravcovi, ktorý musel narýchlo hasiť problém s vlakmi.

Po tom, čo Korzár tému otvoril, ZSSK reagovala, že nie je pravda, že stiahla z východu všetky nové súpravy a že došlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami, a tvrdila, že na východe stále jazdia moderné vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy si osvojilo postoj národného dopravcu.

Zároveň nikto z nich nepoprel, že východu zobrali obidva moderné vlaky z trasy spájajúcej dve jeho najväčšie mestá a tiež všetky moderné vlaky z národného parku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bývalé vedenie ostalo

Súvisiaci článok Za opätovným zavedením IC vlakov nebola politika, išlo o odborné rozhodnutie Čítajte 

Vedenie ZSSK na čele s generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Filipom Hlubockým, ktoré ešte za bývalej vlády vymenoval minister dopravy Roman Brecely (Sieť), ale malo blízko k predsedovi SNS Andrejovi Dankovi, si osvojil nový šéf rezortu zo Sme rodina.

Napriek tomu, že v tom čase opoziční poslanci dnes najsilnejšieho vládneho hnutia OĽaNO kroky toho istého vedenia železničnej spoločnosti kritizovali.

Sme rodina, ktorá má teraz rezort dopravy, je s manažmentom spokojná.

Na tento paradox upozornil Denník E.

SkryťVypnúť reklamu

Kroky ZSSK zobrať východu moderné vlaky kritizoval predseda Prešovského samosprávneho kraja a KDH Milan Majerský.

Súvisiaci článok Župan Majerský: Namiesto moderných vlakov nám dali starú Anču Čítajte 

Bol to ale skôr ojedinelý hlas.

Minister Andrej Doležal si osvojil argumentáciu ZSSK, jeho štátny tajomník Jaroslav Kmeť zo Sme rodina situáciu opísal tak, že došlo len k tomu, že ZSSK „presunula dva poschodové vlaky do Žiliny“ z dôvodu modernizácie železničného uzla a namiesto nich poslala „vlaky, ktoré boli zmodernizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či wifi“.

Podobne komentoval aj druhý presun: „Pod Tatrami boli zase vlaky nahradené zmodernizovanými súpravami, tzv. mravcami, ktoré si ľudia veľmi pochvaľujú.“

Rozhovor s Ondrejom Matejom

Jedným z odborníkov, ktorý krok vedenia ZSSK kritizuje, je Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva.

SkryťVypnúť reklamu

V minulosti bol predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko.

Bol pri vyjednávaniach s Európskou komisiou o tom, aby mohol byť z eurofondov podporený nákup nových vlakov, čo dovtedy možné nebolo.

Angažoval sa aj v politike. Bol poslancom NR SR za SDKÚ-DS, neskôr predsedom mimoparlamentnej strany Hlas pravice.

S Prešovčanom Ondrejom Matejom, ktorý sa oblasti železničnej dopravy dlhodobo odborne venuje, sme sa porozprávali o presune moderných vlakov z východu na západné a stredné Slovensko.

Čo hovoríte na to, že dva z dvoch moderných vlakov zobrala ZSSK z frekventovanej trate Košice – Prešov - Lipany? A takisto, že stiahla vlaky spod Tatier, aby hasila situáciu v Komárne, kde z regionálnej trate medzi Komárnom a Bratislavou odišiel RegioJet?

„Takto sa nemôže riadiť železničná doprava. Je to svetový unikát, že preto, že sme skončili spoluprácu s privátnym dopravcom, ideme stiahnuť kvalitné vlaky z inej časti Slovenska. Je to neférové voči cestujúcim. Prečo by sa mali ľudia na východe voziť vo vlakoch tretej kategórie? Je to diskriminačné. Železničná spoločnosť Slovensko je štátna firma a vykonáva veci vo verejnom záujme. Má zmluvu so štátom, v ktorej sú parametre, ktoré musia dodržať. Jedným z nich je, aké štandardy musí poskytovať cestujúcim. Ak ich poskytovať nebude, bude mať zmluvu krátenú. Myslím, že tu došlo k takej finte, že čím viac cestujúcich by cestovalo v horších vlakoch, tým by tá kompenzácia bola vyššia. Preto došlo k tomu, že stiahli vlaky spod Tatier. Je pravda, že tam tých cestujúcich je menej.“

Bolo to oprávnené?

„Typický príklad, ako by sa štát nemal správať voči vlastným občanom. Platíme to dvakrát. Tá zmluva sa pohybuje v sume okolo 210 až 240 miliónov eur. Na tento druh dopravy sa skladáme všetci daňoví poplatníci, takže nevidím žiadny dôvod, aby sa ZSSK správala macošsky a nemala rovnaký prístup na celom území Slovenska. Všetci máme právo na rovnakú kvalitu služieb.“

Čo tie jediné dva vlaky, ktoré zobrali z trasy Košice - Prešov - Lipany?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7MFU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7MFU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou, jej obyvatelia budú pyšní
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 25 969
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 359
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 170
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 12 871
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 950
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 640
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 448
  8. Nové číslo Historickej revue 8 255
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 086
  10. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 7 063
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Druhá sankcia je skoro štyrikrát vyššia.

17 h
ZSSK obmedzuje niektoré spoje aj na východnom Slovensku.

K zmenám pristúpili kvôli pandémii.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

Takto to ďalej nejde. Ľudsky ani politicky.

7. mar
Komentár Zuzany Kepplovej

Politiku už nerobia džentlmeni

Zuzana Kepplová.

Prečo sme sklamaní z Matoviča.

44m

Poslanec Šípoš prišiel s argumentom, že je jedno, aký Matovič je, pretože dôležité sú len a len výsledky.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop