Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Aktivisti z Prešova rozbehli petíciu za rýchlocestu. Župan ju podpísal medzi prvými

Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí.

Jedna z budúcich križovatiek na obchvate.Jedna z budúcich križovatiek na obchvate. (Zdroj: NDS)

PREŠOV. Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s Poľskom.

Súvisiaci článok Druhá etapa obchvatu Prešova sa už mala súťažiť. Opäť ju prehodnocujú Čítajte 

Iniciátori petície to zdôvodňujú tým, že v poslednom období so znepokojením sledujú, že pripravovaná výstavba desaťkilometrového úseku Prešov, sever – Kapušany sa oddaľuje napriek tomu, že stavba je pripravená na výstavbu a má všetky potrebné povolenia.

„Dôvodom petície je neustály odklad výstavby 2. etapy R4, keďže výstavbou 1. etapy R4 sa nerieši hlavný problém odklonu tranzitnej kamiónovej a nákladnej dopravy z obytných zón mesta. Pre Prešov je alfou a omegou kompletná výstavba prešovského úseku R4, teda križovatka Prešov, západ – Kapušany,“ uvádzajú iniciátori v petícii, ktorou chcú osloviť predovšetkým obyvateľov Prešovského a Košického kraja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Petíciu zabezpečujú prioritne elektronicky a je možné ju podpísať na webovej stránke peticie.com. Podpisy chcú zbierať do konca februára.

Majerský stojí na strane petičiarov

Ako za petičný výbor informoval René Polačok, odklad výstavby podľa nich spôsobí ďalšie zaostávanie v rozvoji Prešovského kraja a bude mať naďalej negatívny vplyv na jeho ekonomický rozvoj, prísun investícií a rast nezamestnanosti.

Súvisiaci článok Matematika nad politikou. Ako čísla rozhodli o obchvatoch Prešova Čítajte 

S týmito obavami sa stotožnil aj predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský (KDH), ktorý iniciatívu OZ Náš Prešov privítal a petíciu medzi prvými podpísal.

„Nám naozaj hrozí medzinárodná blamáž. Maďari a Poliaci stavajú, Slováci ako keby zaspali. Ja naozaj chcem poprosiť a vyzvať ministerstvo dopravy a ministerstvo financií, aby akcelerovali svoju činnosť, lebo PSK bude naozaj zaostávať oproti ostatným regiónom, keďže severo-južné prepojenie je pre nás bytostne dôležité,“ uviedol Majerský, ktorý ministerstvá vyzval nielen na urýchlené zapojenie sa do 2. etapy, ale aj do zvyšných ôsmich etáp R4 na slovenskej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Župan písal ministrovi

Predseda PSK v tejto súvislosti uviedol, že už začiatkom januára listom oslovil ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), aby vyčlenil v rozpočte Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) peniaze aj na súťaž v rámci 2. etapy výstavby a spustil ju.

„Nám záleží aj na tom, aby aj ďalších osem etáp bolo začatých v rozpracovanej fáze stavebného povolenia, majetkovoprávneho vysporiadania a následne verejnej súťaže,” uviedol Majerský s tým, že zatiaľ od rezortu odpoveď nedostali.

Obrátili sa aj na prezidentku a premiéra

Ministra dopravy, ale aj prezidentku Zuzanu Čaputovú a predsedu vlády Igora Matoviča oslovili listom aj iniciátori petície.

Súvisiaci článok Sekčov odbremení až dokončenie severného obchvatu Prešova Čítajte 

Vyzvali ich, aby sa zasadili za neodkladné riešenie dopravnej situácie v meste Prešov i celom kraji.

SkryťVypnúť reklamu

„Veríme, že doterajšie aktivity obyvateľov Prešovského kraja za dôstojné bývanie, a to od blokovania ciest, pracovných stretnutí so zainteresovanými až po petíciu nebudú nikým ignorované a spochybňované, ale konečne naplnené,” píšu v liste.

Ako dodal Majerský, do výzvy chce iniciatívne osloviť a zapojiť aj primátorov miest a starostov obcí, ktorých sa výstavba týka.

„Celú túto petičnú akciu rozšírime na celý kraj,“ dodal župan.

Petíciu podporuje aj primátorka

Petíciu podporuje aj primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH), ktorá informovala, že radnica na svojej sociálnej sieti zverejnila aj výzvu pre verejnosť, aby sa obyvatelia zapojili do petície a podpísali ju.

„Tlak verejnosti je pri kľúčových stavbách v regióne vždy dôležitý, čo sa potvrdilo aj v minulosti, keď sa nám s pomocou verejnosti podarilo urýchliť začiatok výstavby prvej etapy severného obchvatu mesta. Druhá časť severného obchvatu R4 je pre mesto Prešov nesmierne dôležitá, pretože prvá etapa bez tej druhej by nedávala zmysel. Až po dokončení časti R4 minimálne po obec Kapušany príde k odkloneniu tranzitnej dopravy mimo obytných zón mesta Prešov,“ uviedla Turčanová.

Zároveň dodala, že vo veci dostavby R4 a ďalších tém súvisiacich s dopravou požiadala o osobné stretnutie aj ministra dopravy.

Reakcia ministerstva a diaľničiarov

Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf reagoval, že rezort pokračuje v rokovaniach s ministerstvom financií a jeho Útvarom hodnoty za peniaze o harmonograme priorít, v ktorom budú záväzne vyčlenené financie na jednotlivé infraštruktúrne projekty, vrátane výstavby severného obchvatu Prešova.

"My počítame s výstavbou tohto obchvatu, ale žiadna petícia ani verejný nátlak celý proces neurýchlia," zdôraznil Rudolf.

"Aktuálne prebieha pripomienkovanie súťažných podkladov pre verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby R4 Prešov - severný obchvat, druhá etapa, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie (VO). Spustenie VO bolo mierne posunuté z dôvodu precíznej prípravy zabezpečenia kvalitného zhotoviteľa stavby. VO by malo byť vyhlásené do jedného mesiaca. Predpokladaný začiatok výstavby je závislý od priebehu VO, lehota výstavby by mala trvať 52 mesiacov. Zabezpečenie zdrojov financovania výstavby je v kompetencii rezortu dopravy," povedala vedúca oddelenia masmediálnej komunikácie NDS Eva Žgravčáková.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 198
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 135
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 649
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 594
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 746
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 561
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 560
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 334

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  8. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 473
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 531
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 157
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 427
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 797
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 788
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  6. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  7. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  8. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 451
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 898
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 473
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 531
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 157
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 427
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 797
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 788
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu