PREŠOV. Mesto Prešov má reálnu šancu získať vyše dva milióny eur na prípravu projektových dokumentácií pre trolejbusovú dopravu v meste.
Informoval o tom hovorca mesta Vladimír Tomek.
Vďaka eurofondom sa majú pripraviť projekty na obnovu zastaraných trolejových tratí, meniarní a na vytvorenie nových obratísk.
Projekty počítajú aj s novými úsekmi, ktoré budú dôležité pre chod verejnej dopravy v meste.
Po spracovaní projektov bude mesto pripravené čerpať peniaze z plánu obnovy na samotnú realizáciu.
Eurofondy pre Prešov
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zverejnilo výzvu na národný projekt rozvoja verejnej osobnej dopravy „Mesto Prešov, Modernizácia trolejbusových tratí – projektová dokumentácia“ a „Mesto Prešov, Výstavba nových trolejbusových tratí a meniarní – projektová dokumentácia" na predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok.

Oprávneným prijímateľom je v tomto prípade iba mesto Prešov.
Návrh na podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok už schválila mestská rada.
Výška finančných prostriedkov vyčlenených zo zdrojov EÚ je 2 057 971 eur.
„Prešovčanom chceme ponúknuť modernú mestskú hromadnú dopravu. V uplynulých rokoch sme začali s modernizáciou vozového parku trolejbusov a cestujúcim sa na všetkých linkách prihovára nový ženský hlas. Už v najbližších mesiacoch očakávame dodanie úplne nových a ekologických dieselových autobusov a čoskoro chceme kúpiť aj parciálne trolejbusy, ktoré dokážu jazdiť aj cez úseky bez trolejového vedenia. Inovácie v oblasti MHD si však vyžadujú aj bezchybnú infraštruktúru. Práve teraz máme jedinečnú príležitosť zmodernizovať prostredníctvom eurofondov aj trolejbusové trate a meniarne,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).
Obnova zastaraných tratí v troch úsekoch
V meste Prešov tvorí preprava trolejbusmi približne 40 percent celkových dopravných výkonov DPMP.

„Trolejbusové linky v Prešove spájajú predovšetkým Sídlisko II, Sídlisko III a sídlisko Sekčov s centrom mesta, pričom jednotlivé sídliská sú zároveň prepojené medzi sebou. Okrem toho trolejbusy spájajú kľúčové mestské časti ako sú Dúbrava, Nižná Šebastová, priemyselná zóna na Budovateľskej, Solivar a Širpo,“ vysvetlil Tomek.
Časť týchto úsekov bola postavená ešte v šesťdesiatych rokoch 20. storočia a v súčasnosti sú v nevyhovujúcom stave.
„Vďaka národnému projektu rozvoja verejnej dopravy sa to môže zmeniť. Prvý z dvojice projektových zámerov s názvom Mesto Prešov, Modernizácia trolejbusových tratí – projektová dokumentácia totiž počíta s vypracovaním projektovej dokumentácie na modernizáciu 3 úsekov trolejbusových tratí v celkovej dĺžke 11,4 kilometra,“ uviedol Tomek.
Prvým úsekom je úsek Budovateľská – Škultétyho – 17. novembra – Obrancov mieru.
Trolejové vedenie by sa pri schválení malo vymeniť aj v úseku Nižná Šebastová – Duklianska – križovatka Hlavná a Levočská.
Posledným úsekom, ktorý sa má obnoviť, je Sabinovská – Dúbrava.
„Na všetkých troch úsekoch sa v rámci modernizácie počíta s výmenou stožiarov, trolejového vedenia a tiež spätných ako aj napájacích káblov,“ poznamenal Tomek.
Dva nové úseky, dve obratiská a tri meniarne
Trolejbusová sieť v Prešove je napojená z troch trakčných meniarní na Solivarskej, Čapajevovej a Mukačevskej ulici.
Tie sú však podľa mesta zastarané a v nevyhovujúcom stave.

„Výstavbou troch nových meniarní a troch nových úsekov trolejbusových tratí v celkovej dĺžke 2,7 kilometra dôjde k výraznému zvýšeniu bezpečnosti dopravy, komfortu cestujúcich, plynulosti prevádzky a prepravnej rýchlosti. Ďalej dôjde zníženiu hlučnosti a k zníženiu negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie,“ zdôraznil Tomek.
Súčasne má dôjsť aj k výraznej úspore nákladov na údržbu a prevádzku trolejbusových tratí.
Vďaka druhému z dvojice projektových zámerov „Mesto Prešov, Výstavba nových trolejbusových tratí a meniarní – projektová dokumentácia" sa má pripraviť projektová dokumentácia k ďalším stavbám.
Konkrétne ide o dokumentácie pre tri meniarne, dve obratiská (Clemetisova – Levočská a Pod Šalgovíkom)a pre nové trolejové prepojenia.
Dôležitým úsekom bude trolejové prepojenie Rusínska – Kuzmányho, vďaka čomu bude môcť trolejová doprava premávať zo sídliska Sekčov do centra mesta v kratšom čase.
Vyriešiť sa má aj prepojenie Sibírska – Pod Šalgovíkom, kde je však problém so zosuvmi svahu, ktorý bude potrebné pred výstavbou zabezpečiť.
Na Sibírskej ulici sa vďaka novému prepojeniu a vytvoreniu obratiska na ulici Pod Šalgovíkom odstráni provizórne obratisko v križovatke a tesnej blízkosti bytových domov.
„Po spracovaní projektovej dokumentácie bude mesto Prešov pripravené čerpať financie z Plánu obnovy na realizáciu trolejbusových tratí a meniarní,“ dodal Tomek.
Pripravované projekty v Prešove
1. Obratisko Clementisova - Levočská
Predmetom realizácie projektu je spracovanie projektovej dokumentácie pre výstavbu jednostopovej trolejbusovej trate v časti Levočskej ulice v dĺžke 650 metrov tak, aby vznikla trolejbusová otočka s možnosťou ukončenia niektorých liniek a tiež prestupu z prímestských autobusových liniek na linky mestskej hromadnej dopravy. Projekt priamo nadväzuje a dopĺňa sa s projektom zameraným na modernizáciu prestupného uzla na Levočskej ulici.
2. Trolejové vedenie Rusínska - Kuzmányho
Predmetom realizácie projektu výstavba dvojstopového trolejového vedenia v dĺžke 1 100 metrov. Toto trolejbusové prepojenie umožní skrátenie niektorých liniek a posilní sieťový charakter trolejbusových tratí a vytvorí alternatívu na sídlisko Sekčov.
3. Prepojenie Sibírska - Pod Šalgovíkom
Nové trolejové vedenie bude začínať na Sibírskej ulici pred obratiskom a bude pokračovať po novej ceste až za križovatku Sekčovská, Pod Šalgovíkom. Vybudovanie novej dvojstopovej trolejbusovej trati v dĺžke cca 950 metrov.
4. Meniareň Solivarská
Predmetom realizácie projektu je výstavba nového objektu diódovej meniarne v areáli podniku na Solivarskej ulici, keďže súčasný už priestorovo a technologicky nevyhovuje. Nová trakčná meniareň bude mať inštalovaný výkon 3 MW, 3 usmerňovacie jednotky a 15 napájačových vývodov. Bude slúžiť pre zaistenie elektrickej trakcie MHD v Prešove a pre nárast využívania elektrických vozidiel.
5. Meniareň Čapajevova
Predmetom realizácie projektu je výstavba nového objektu diódovej meniarne na pozemku vedľa súčasnej meniarne. Bude slúžiť pre zaistenie elektrickej trakcie MHD v Prešove a pre nárast využívania elektrických vozidiel.
6. Meniareň Mukačevská
Predmetom realizácie projektu je výstavba nového objektu diódovej meniarne na pozemku vedľa súčasnej meniarne. Bude slúžiť pre zaistenie elektrickej trakcie MHD v Prešove a pre nárast využívania elektrických vozidiel.
7. Obratisko Pod Šalgovíkom
Obratisko bude dopravne umožňovať otáčanie trolejbusov, ich odstavenie a tiež zázemie pre vodičov. Samotné obratisko bude napojené s predpokladom pokračovania po novom trolejovom vedení na ulicu Pod Šalgovíkom. Výstavba nových tratí v dĺžke cca 200 m.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári