V Prešove sa konala medzinárodná konferencia o význame medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia. Kým Maďari a Poliaci svoje úseky už dokončujú, na Slovensku je rýchlostná cesta R4 ešte len v príprave.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že si uvedomuje potrebu budovania R4. Zároveň sa však riadi harmonogramom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý zoradil úseky ciest podľa priorít. Z vyčleneného rozpočtu pre ministerstvo sa do prípravy a výstavby dostane približne 20 z nich. Úseky R4 sa však aktuálne nachádzajú v rebríčku od 5. až po 95. miesto.
Konferencie sa zúčastnil aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina), ktorý pochádza z Humenného. Ako sám tvrdí, vie, čo je to cestovať do krajského mesta.
V rozhovore hovorí o tom, kde je dopravná situácia na Slovensku ešte horšia, aké sú priority ministerstva, kedy by sa mohli úseky posunúť v rebríčku vyššie a aké sú iné možnosti výstavby R4.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako sa zmení doprava na východe Slovenska po dokončení ciest v Poľsku a Maďarsku?
- Čo je TEN-T koridor a prečo je pre východniarov negatívnou správou, že R4 nebude do neho zaradená?
- Akú majú úseky R4 nádej, že sa posunú v rebríčku výstavby vyššie?
- Kedy uvidia ľudia zmeny v rebríčku priorít výstavby cestnej siete?
- Kde je na Slovensku horšia dopravná situácia ako na trase R4?
- Ktoré sú najväčšie priority ministerstva?
- Nakoľko je reálne stavať R4 formou PPP projektu a kto o tom rozhodne?
- Čo je PPP projekt a aké sú výhody a nevýhody.
Maďarsko má svoje úseky cesty Via Carpatia dokončiť v roku 2021 a Poľsko v roku 2026. Na ministerstve dopravy ste si od nich vyžiadali dáta o tom, ako to ovplyvní dopravu. Ako to bude na Slovensku vyzerať po dokončení ich úsekov?
Intenzity dopravy, samozrejme, stúpnu. Práve preto sme si pred polrokom pýtali od kolegov z Maďarska a Poľska tieto dáta. Dobre viete, že v zozname priorizácie a výstavby cestnej siete na Slovensku je jedno z tých najhlavnejších kritérií intenzita dopravy.
Na to, aby sme prehodnotili význam stavby, potrebovali sme tieto vstupné dáta. V tomto regióne enormne stúpne doprava a Slovensko sa stane lievikom. Preto je aj apel od obcí a aktivistov, aby sme čo najrýchlejšie urýchlili prípravu a výstavbu na slovenskej strane.

Máte aj konkrétnejšie čísla, že ako to pocítia obyvatelia?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári