Korzár logo Korzár Prešov

Doležalov poradca: Diaľnica do Košíc? Najskôr v roku 2028

Vlaky zadarmo majú viac nevýhod, hovorí.

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: Michal Frank)

Budú jazdiť na východnom Slovensku nové vlaky? Kedy sa konečne človek dostane po diaľnici z Košíc do Bratislavy? Kedy sa dokončí cesta R4 a bude v jednom či dvoch profiloch?

Aj o týchto otázkach sme sa zhovárali s odborníkom na dopravu. Prešovčan Ondrej Matej je poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina) a zároveň riaditeľom Inštitútu dopravy a hospodárstva.

V minulosti pôsobil v súkromnom sektore v oblasti dopravy, bol aj predsedom dozornej rady ešte spoločnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., po jej rozdelení viedol ZSSK Slovensko ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Bol tiež v rokoch 2010 až 2012 externým poradcom premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) pre dopravu. V minulosti sa angažoval aj v politike. Dnes mu najviac času zaberá externá spolupráca s rezortom dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý vysoký manažér železníc ste sa kriticky vyjadrili k súčasnému ministerstvu dopravy a k situácii s vlakmi na východnom Slovensku. Zakrátko nato ste sa stali poradcom ministra. Má to súvis?

Áno, má. Aj keď predtým som sa niekoľkokrát stretol s pánom ministrom, musím povedať, že po tomto článku sme si sadli za jeden stôl a výsledkom dvojhodinovej debaty bolo, že moje argumenty boli opodstatnené.

Slúži ku cti ministrovi, že to nezobral vzťahovačne, ale naopak, navrhol mi externú spoluprácu, aby využil moje viac ako dvadsaťročné skúsenosti v oblasti dopravy. Následne sme sa stretli znova a zadefinovali sme okruh oblastí, v ktorých ako externý poradca dnes radím a konám.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma Čítajte 

Čo to teda obnáša?

Dohodli sme sa, že budeme spolupracovať v troch otázkach. Prvá je, že existuje zákon, ktorý hovorí, že každý investor, ktorý chce investovať v hodnote nad 40 miliónov eur z verejných prostriedkov, musí zverejniť štúdiu realizovateľnosti. Tá hovorí o tom, či je to realizovateľné a ekonomicky návratné.

Volá sa to CBA, cost benefit analysis. Do 30 dní k nej dáva stanovisko Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a odporúča buď realizovať danú investíciu, nerealizovať, alebo realizovať po zohľadnení pripomienok.

Keď dôjde k situácii, že stavba nie je rozpočtovo krytá, tak to slúži na to, aby vláda povedala, či áno a zaviazala ministra financií, aby na to vyčlenil peniaze či už zo štátneho rozpočtu alebo z eurofondov. Mojou úlohou je toto koordinovať. Lietam medzi ministerstvami dopravy a financií.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je ďalšia oblasť?

Druhá náplň je, že existuje prioritizácia cestnej infraštruktúry a jej harmonogram. Tú sme s kolegami predložili, vláda ju zobrala na vedomie a tá hovorí, čo štát v cestnej infraštruktúre v najbližších rokoch ide stavať, kedy a za čo. Prvýkrát v histórii sa nám podarilo za krátku dobu ten materiál urobiť, je už zverejnený.

Musí sa s ním permanentne narábať. Máme zoznam, čo všetko potrebujeme na diaľniciach či cestách prvej triedy urobiť. Zároveň máme harmonogram, ako to urobiť v čase, na základe toho, že máme rozostavané stavby, prioritné a ďalšie. A to podľa výsledkov štúdií realizovateľnosti a podľa možností a zdrojov financovania.

Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte 

Treťou oblasťou je železničná doprava?

Keďže som kedysi pôsobil ako šéf Železničnej spoločnosti Slovensko, tak mám na starosti poradenstvo pri koordinovaní plánu dopravnej obslužnosti a dopravnej autority. Tieto dve úlohy vyplývajú z plánu obnovy.

Slovensko sa v ňom zaviazalo, že keď chceme čerpať peniaze na železnice, musíme vydať nový plán dopravnej obslužnosti.

Laicky povedané, od decembra tohto roka sa budú meniť vlakové spojenia tak, aby kostrou verejnej osobnej dopravy na Slovensku bola železnica a na ňu logicky nadväzovala prímestská autobusová doprava.

Aby sme nemali súbežné linky a aby cestujúci do roku 2025 mohli minimálne v piatich regiónoch cestovať na jeden lístok bez ohľadu na to, či pôjdu vlakom alebo autobusom. Aby sme presvedčili ľudí, aby nechodievali autami.

Môže poradca ministra kritizovať?

Neuznávam slovo kritizovať. Poviem to ináč. Úlohou poradcu je dať ministrovi odborný pohľad na veci. Ten však nemusí byť vypočutý z iných dôvodov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8AY3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 506
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 943
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 440
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 397
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 102
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 497
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 160
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 062
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 949
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 957
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 621
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 290
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 926
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 160
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 062
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 949
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 957
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 621
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 290
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 926
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu