Budú jazdiť na východnom Slovensku nové vlaky? Kedy sa konečne človek dostane po diaľnici z Košíc do Bratislavy? Kedy sa dokončí cesta R4 a bude v jednom či dvoch profiloch?
Aj o týchto otázkach sme sa zhovárali s odborníkom na dopravu. Prešovčan Ondrej Matej je poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina) a zároveň riaditeľom Inštitútu dopravy a hospodárstva.
V minulosti pôsobil v súkromnom sektore v oblasti dopravy, bol aj predsedom dozornej rady ešte spoločnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., po jej rozdelení viedol ZSSK Slovensko ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ.
Bol tiež v rokoch 2010 až 2012 externým poradcom premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) pre dopravu. V minulosti sa angažoval aj v politike. Dnes mu najviac času zaberá externá spolupráca s rezortom dopravy.
Ako riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý vysoký manažér železníc ste sa kriticky vyjadrili k súčasnému ministerstvu dopravy a k situácii s vlakmi na východnom Slovensku. Zakrátko nato ste sa stali poradcom ministra. Má to súvis?
Áno, má. Aj keď predtým som sa niekoľkokrát stretol s pánom ministrom, musím povedať, že po tomto článku sme si sadli za jeden stôl a výsledkom dvojhodinovej debaty bolo, že moje argumenty boli opodstatnené.
Slúži ku cti ministrovi, že to nezobral vzťahovačne, ale naopak, navrhol mi externú spoluprácu, aby využil moje viac ako dvadsaťročné skúsenosti v oblasti dopravy. Následne sme sa stretli znova a zadefinovali sme okruh oblastí, v ktorých ako externý poradca dnes radím a konám.

Čo to teda obnáša?
Dohodli sme sa, že budeme spolupracovať v troch otázkach. Prvá je, že existuje zákon, ktorý hovorí, že každý investor, ktorý chce investovať v hodnote nad 40 miliónov eur z verejných prostriedkov, musí zverejniť štúdiu realizovateľnosti. Tá hovorí o tom, či je to realizovateľné a ekonomicky návratné.
Volá sa to CBA, cost benefit analysis. Do 30 dní k nej dáva stanovisko Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a odporúča buď realizovať danú investíciu, nerealizovať, alebo realizovať po zohľadnení pripomienok.
Keď dôjde k situácii, že stavba nie je rozpočtovo krytá, tak to slúži na to, aby vláda povedala, či áno a zaviazala ministra financií, aby na to vyčlenil peniaze či už zo štátneho rozpočtu alebo z eurofondov. Mojou úlohou je toto koordinovať. Lietam medzi ministerstvami dopravy a financií.
Aká je ďalšia oblasť?
Druhá náplň je, že existuje prioritizácia cestnej infraštruktúry a jej harmonogram. Tú sme s kolegami predložili, vláda ju zobrala na vedomie a tá hovorí, čo štát v cestnej infraštruktúre v najbližších rokoch ide stavať, kedy a za čo. Prvýkrát v histórii sa nám podarilo za krátku dobu ten materiál urobiť, je už zverejnený.
Musí sa s ním permanentne narábať. Máme zoznam, čo všetko potrebujeme na diaľniciach či cestách prvej triedy urobiť. Zároveň máme harmonogram, ako to urobiť v čase, na základe toho, že máme rozostavané stavby, prioritné a ďalšie. A to podľa výsledkov štúdií realizovateľnosti a podľa možností a zdrojov financovania.

Treťou oblasťou je železničná doprava?
Keďže som kedysi pôsobil ako šéf Železničnej spoločnosti Slovensko, tak mám na starosti poradenstvo pri koordinovaní plánu dopravnej obslužnosti a dopravnej autority. Tieto dve úlohy vyplývajú z plánu obnovy.
Slovensko sa v ňom zaviazalo, že keď chceme čerpať peniaze na železnice, musíme vydať nový plán dopravnej obslužnosti.
Laicky povedané, od decembra tohto roka sa budú meniť vlakové spojenia tak, aby kostrou verejnej osobnej dopravy na Slovensku bola železnica a na ňu logicky nadväzovala prímestská autobusová doprava.
Aby sme nemali súbežné linky a aby cestujúci do roku 2025 mohli minimálne v piatich regiónoch cestovať na jeden lístok bez ohľadu na to, či pôjdu vlakom alebo autobusom. Aby sme presvedčili ľudí, aby nechodievali autami.
Môže poradca ministra kritizovať?
Neuznávam slovo kritizovať. Poviem to ináč. Úlohou poradcu je dať ministrovi odborný pohľad na veci. Ten však nemusí byť vypočutý z iných dôvodov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári