Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Doležalov poradca: Diaľnica do Košíc? Najskôr v roku 2028

Vlaky zadarmo majú viac nevýhod, hovorí.

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: Michal Frank)

Budú jazdiť na východnom Slovensku nové vlaky? Kedy sa konečne človek dostane po diaľnici z Košíc do Bratislavy? Kedy sa dokončí cesta R4 a bude v jednom či dvoch profiloch?

Aj o týchto otázkach sme sa zhovárali s odborníkom na dopravu. Prešovčan Ondrej Matej je poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina) a zároveň riaditeľom Inštitútu dopravy a hospodárstva.

V minulosti pôsobil v súkromnom sektore v oblasti dopravy, bol aj predsedom dozornej rady ešte spoločnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., po jej rozdelení viedol ZSSK Slovensko ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Bol tiež v rokoch 2010 až 2012 externým poradcom premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) pre dopravu. V minulosti sa angažoval aj v politike. Dnes mu najviac času zaberá externá spolupráca s rezortom dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý vysoký manažér železníc ste sa kriticky vyjadrili k súčasnému ministerstvu dopravy a k situácii s vlakmi na východnom Slovensku. Zakrátko nato ste sa stali poradcom ministra. Má to súvis?

Áno, má. Aj keď predtým som sa niekoľkokrát stretol s pánom ministrom, musím povedať, že po tomto článku sme si sadli za jeden stôl a výsledkom dvojhodinovej debaty bolo, že moje argumenty boli opodstatnené.

Slúži ku cti ministrovi, že to nezobral vzťahovačne, ale naopak, navrhol mi externú spoluprácu, aby využil moje viac ako dvadsaťročné skúsenosti v oblasti dopravy. Následne sme sa stretli znova a zadefinovali sme okruh oblastí, v ktorých ako externý poradca dnes radím a konám.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma Čítajte 

Čo to teda obnáša?

Dohodli sme sa, že budeme spolupracovať v troch otázkach. Prvá je, že existuje zákon, ktorý hovorí, že každý investor, ktorý chce investovať v hodnote nad 40 miliónov eur z verejných prostriedkov, musí zverejniť štúdiu realizovateľnosti. Tá hovorí o tom, či je to realizovateľné a ekonomicky návratné.

Volá sa to CBA, cost benefit analysis. Do 30 dní k nej dáva stanovisko Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a odporúča buď realizovať danú investíciu, nerealizovať, alebo realizovať po zohľadnení pripomienok.

Keď dôjde k situácii, že stavba nie je rozpočtovo krytá, tak to slúži na to, aby vláda povedala, či áno a zaviazala ministra financií, aby na to vyčlenil peniaze či už zo štátneho rozpočtu alebo z eurofondov. Mojou úlohou je toto koordinovať. Lietam medzi ministerstvami dopravy a financií.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je ďalšia oblasť?

Druhá náplň je, že existuje prioritizácia cestnej infraštruktúry a jej harmonogram. Tú sme s kolegami predložili, vláda ju zobrala na vedomie a tá hovorí, čo štát v cestnej infraštruktúre v najbližších rokoch ide stavať, kedy a za čo. Prvýkrát v histórii sa nám podarilo za krátku dobu ten materiál urobiť, je už zverejnený.

Musí sa s ním permanentne narábať. Máme zoznam, čo všetko potrebujeme na diaľniciach či cestách prvej triedy urobiť. Zároveň máme harmonogram, ako to urobiť v čase, na základe toho, že máme rozostavané stavby, prioritné a ďalšie. A to podľa výsledkov štúdií realizovateľnosti a podľa možností a zdrojov financovania.

Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte 

Treťou oblasťou je železničná doprava?

Keďže som kedysi pôsobil ako šéf Železničnej spoločnosti Slovensko, tak mám na starosti poradenstvo pri koordinovaní plánu dopravnej obslužnosti a dopravnej autority. Tieto dve úlohy vyplývajú z plánu obnovy.

Slovensko sa v ňom zaviazalo, že keď chceme čerpať peniaze na železnice, musíme vydať nový plán dopravnej obslužnosti.

Laicky povedané, od decembra tohto roka sa budú meniť vlakové spojenia tak, aby kostrou verejnej osobnej dopravy na Slovensku bola železnica a na ňu logicky nadväzovala prímestská autobusová doprava.

Aby sme nemali súbežné linky a aby cestujúci do roku 2025 mohli minimálne v piatich regiónoch cestovať na jeden lístok bez ohľadu na to, či pôjdu vlakom alebo autobusom. Aby sme presvedčili ľudí, aby nechodievali autami.

Môže poradca ministra kritizovať?

Neuznávam slovo kritizovať. Poviem to ináč. Úlohou poradcu je dať ministrovi odborný pohľad na veci. Ten však nemusí byť vypočutý z iných dôvodov.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 607
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 796
  3. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 3 986
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 041
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 037
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 572
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 320
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 756

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  2. Ľubomír Maretta: Melódia
  3. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  4. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  5. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  8. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 009
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 200
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 794
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 514
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 563
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 601
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 222
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Obvinený advokát Marek Para.

O tom, či budú súdiť advokáta Mareka Paru, rozhodne Najvyšší súd.


16 h
Zjazdovka za sedem rokov zarástla, pred spustením ju kompletne vyčistili.

Deti budú môcť trénovať na svahu pred vyučovaním.


Nikola Baďová 21 h
Ilustračná fotografia.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  2. Ľubomír Maretta: Melódia
  3. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  4. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  5. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  8. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 009
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 200
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 794
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 514
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 563
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 601
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 222
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 220
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu