Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

Doležalov poradca: Diaľnica do Košíc? Najskôr v roku 2028

Vlaky zadarmo majú viac nevýhod, hovorí.

Ondrej Matej.Ondrej Matej. (Zdroj: Michal Frank)

Budú jazdiť na východnom Slovensku nové vlaky? Kedy sa konečne človek dostane po diaľnici z Košíc do Bratislavy? Kedy sa dokončí cesta R4 a bude v jednom či dvoch profiloch?

Aj o týchto otázkach sme sa zhovárali s odborníkom na dopravu. Prešovčan Ondrej Matej je poradcom ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina) a zároveň riaditeľom Inštitútu dopravy a hospodárstva.

V minulosti pôsobil v súkromnom sektore v oblasti dopravy, bol aj predsedom dozornej rady ešte spoločnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., po jej rozdelení viedol ZSSK Slovensko ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Bol tiež v rokoch 2010 až 2012 externým poradcom premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) pre dopravu. V minulosti sa angažoval aj v politike. Dnes mu najviac času zaberá externá spolupráca s rezortom dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý vysoký manažér železníc ste sa kriticky vyjadrili k súčasnému ministerstvu dopravy a k situácii s vlakmi na východnom Slovensku. Zakrátko nato ste sa stali poradcom ministra. Má to súvis?

Áno, má. Aj keď predtým som sa niekoľkokrát stretol s pánom ministrom, musím povedať, že po tomto článku sme si sadli za jeden stôl a výsledkom dvojhodinovej debaty bolo, že moje argumenty boli opodstatnené.

Slúži ku cti ministrovi, že to nezobral vzťahovačne, ale naopak, navrhol mi externú spoluprácu, aby využil moje viac ako dvadsaťročné skúsenosti v oblasti dopravy. Následne sme sa stretli znova a zadefinovali sme okruh oblastí, v ktorých ako externý poradca dnes radím a konám.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma Čítajte 

Čo to teda obnáša?

Dohodli sme sa, že budeme spolupracovať v troch otázkach. Prvá je, že existuje zákon, ktorý hovorí, že každý investor, ktorý chce investovať v hodnote nad 40 miliónov eur z verejných prostriedkov, musí zverejniť štúdiu realizovateľnosti. Tá hovorí o tom, či je to realizovateľné a ekonomicky návratné.

Volá sa to CBA, cost benefit analysis. Do 30 dní k nej dáva stanovisko Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) a odporúča buď realizovať danú investíciu, nerealizovať, alebo realizovať po zohľadnení pripomienok.

Keď dôjde k situácii, že stavba nie je rozpočtovo krytá, tak to slúži na to, aby vláda povedala, či áno a zaviazala ministra financií, aby na to vyčlenil peniaze či už zo štátneho rozpočtu alebo z eurofondov. Mojou úlohou je toto koordinovať. Lietam medzi ministerstvami dopravy a financií.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je ďalšia oblasť?

Druhá náplň je, že existuje prioritizácia cestnej infraštruktúry a jej harmonogram. Tú sme s kolegami predložili, vláda ju zobrala na vedomie a tá hovorí, čo štát v cestnej infraštruktúre v najbližších rokoch ide stavať, kedy a za čo. Prvýkrát v histórii sa nám podarilo za krátku dobu ten materiál urobiť, je už zverejnený.

Musí sa s ním permanentne narábať. Máme zoznam, čo všetko potrebujeme na diaľniciach či cestách prvej triedy urobiť. Zároveň máme harmonogram, ako to urobiť v čase, na základe toho, že máme rozostavané stavby, prioritné a ďalšie. A to podľa výsledkov štúdií realizovateľnosti a podľa možností a zdrojov financovania.

Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte 

Treťou oblasťou je železničná doprava?

Keďže som kedysi pôsobil ako šéf Železničnej spoločnosti Slovensko, tak mám na starosti poradenstvo pri koordinovaní plánu dopravnej obslužnosti a dopravnej autority. Tieto dve úlohy vyplývajú z plánu obnovy.

Slovensko sa v ňom zaviazalo, že keď chceme čerpať peniaze na železnice, musíme vydať nový plán dopravnej obslužnosti.

Laicky povedané, od decembra tohto roka sa budú meniť vlakové spojenia tak, aby kostrou verejnej osobnej dopravy na Slovensku bola železnica a na ňu logicky nadväzovala prímestská autobusová doprava.

Aby sme nemali súbežné linky a aby cestujúci do roku 2025 mohli minimálne v piatich regiónoch cestovať na jeden lístok bez ohľadu na to, či pôjdu vlakom alebo autobusom. Aby sme presvedčili ľudí, aby nechodievali autami.

Môže poradca ministra kritizovať?

Neuznávam slovo kritizovať. Poviem to ináč. Úlohou poradcu je dať ministrovi odborný pohľad na veci. Ten však nemusí byť vypočutý z iných dôvodov.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 183
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 7 010
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 619
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 917
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 971
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 700
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 544
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 2 491

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  2. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  3. Štefan Vidlár: Za čárú, za rubježom, za plotem...
  4. Irena Šimuneková: Trebichava - Kňaží stôl - Bradlo
  5. Miroslav Ferkl: Hrozby voľby ZLA!
  6. Rudolfa Vallová: Ficove rožky nie sú Sulíkové rožky
  7. Ľubomír Čižmár: Bechterevova choroba: Príznaky, príčiny a liečba
  8. Anna Miľanová: Dav a demokracia...
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 883
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 605
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 472
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 240
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 175
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 051
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 001
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 946
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kauze vraždy Daniela Tupého obvili advokáta Adama Puškára.

Petržalský súd bude rozhodovať o väzbe v nedeľu.


2 h

Sulík na mňa písal hanopisy.


a 1 ďalší 3 h
Nataša Holinová

Našťastie prokuratúra nechala o väzobnom stíhaní Puškára rozhodnúť súd.


1 h
Spomienka na zavraždeného študenta Daniela Tupého pri pamätníku na nábreží Dunaja v Bratislave.

Mohli po takmer 18 rokoch použiť údaje o lokalizácii mobilov?


9 h

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  2. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  3. Štefan Vidlár: Za čárú, za rubježom, za plotem...
  4. Irena Šimuneková: Trebichava - Kňaží stôl - Bradlo
  5. Miroslav Ferkl: Hrozby voľby ZLA!
  6. Rudolfa Vallová: Ficove rožky nie sú Sulíkové rožky
  7. Ľubomír Čižmár: Bechterevova choroba: Príznaky, príčiny a liečba
  8. Anna Miľanová: Dav a demokracia...
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 883
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 605
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 472
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 240
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 175
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 051
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 001
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 946
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu