PREŠOV. Nedávno otvorený juhozápadný obchvat Prešova na diaľnici D1 v dĺžke takmer osem kilometrov so svojimi technickými novinkami patrí na Slovensku k unikátnym dopravným stavbám.

Vyše dvojkilometrový dvojrúrový tunel Prešov s jednosmernou premávkou v rámci diaľničného úseku má sofistikované vetranie šetriace prevádzkové náklady.
Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) pred tunelom na západnej a východnej strane sú špeciálne zdvojené zvodidlá s vysypaným štrkom uprostred, ktoré majú väčšiu tuhosť v prípade nárazu vozidiel.
Najvyšší bod diaľnica
Tunel Prešov má na rozdiel od väčšiny domácich diaľničných tunelov meno po meste a nie vrchu, v ktorom je prerazený.
„Lebo tunel Malkovská hôrka by ste si zrejme nezapamätali, a tak mu vybrali odborníci meno podľa mesta, kde sa nachádza,“ vysvetlila vedúca oddelenia komunikácie NDS Eva Žgravčáková.

Tunel Prešov nie je na Slovensku jediný, ktorý pomenovali podľa mesta či obce. Napríklad medzi ne patria aj tunely Lučivná, Žilina, Višňové či Považský Chlmec.
Tunel Prešov je v poradí dvanásty diaľničný tunel na Slovensku v prevádzke, vrátane podjazdu Lučivná na úseku D1 Važec - Mengusovce.
Mimoúrovňová križovatka Prešov, západ na obchvate umožňuje prístup na všetky smery a na jej najvyššom bode je diaľnica.
Špeciality
Úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh priamo nadväzuje na úsek D1 Svinia - Prešov, západ (takmer 7 kilometrov), ktorý je v prevádzke od roku 2010.
V križovatke Prešov, juh je úsek napojený na jestvujúcu diaľnicu D1 Prešov - Ličartovce - Budimír (skoro 20 kilometrov), jej dve časti sprevádzkovali ešte v rokoch 1982 a 1988.

Na tomto úseku obchvatu Prešova je niekoľko technických špecialít. Je na ňom prvý most na Slovensku s betónovou vozovkou namiesto asfaltovej.
„Výhodou tohto materiálu je dlhšia životnosť a navyše zníži hlučnosť o 1,5 až 2,5 decibelu. Protihlukové steny na mostných objektoch obsahujú špeciálne polyamidové vlákna. To znamená, že pri náraze sa sklo neroztriešti, ale zostane bezpečne v celku a vytvára vizuálnu zábranu voči nárazu vtákov do protihlukovej steny,“ priblížila Žgravčáková.
Zeleň
Dĺžka protihlukových stien na trase ja takmer 7 kilometrov.
Nainštalované premenné dopravné značenie na diaľnici má podľa diaľničiarov vďaka patentovanej optike veľmi nízku spotrebu energie a pri výbornej viditeľnosti značiek aj pri horšom počasí alebo v tme dokáže zachrániť životy a zabrániť škodám na majetku.

V okolí obchvatu je vysadených 58-tisíc kríkov a zhruba 500 stromčekov.
Popri budovaní obchvatu archeológovia preskúmali dvanásť území v oblasti prešovského Solivaru, našli 360 archeologických objektov a objavili 23-tisíc nálezov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári