Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Náklady na obchvat Sabinova klesli. Útvar hodnoty za peniaze: Môže byť ešte lacnejší

Financovaný bude z európskych zdrojov.

Ochvat cez Sabinov.Ochvat cez Sabinov. (Zdroj: ÚHP)

SABINOV. Pripravovaný obchvat Sabinova na ceste prvej triedy I/68 v dĺžke takmer 10 kilometrov je potrebný, spoločensky návratný a môže byť ešte lacnejší.

Ako informoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií, odhadované náklady projektu podľa aktualizovanej dokumentácie na stavebné povolenie sú 59,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, pričom oproti štúdii uskutočniteľnosti z roku 2017 klesli približne o 18 mil. eur, teda zhruba o štvrtinu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Náklady je možné znížiť o ďalších 6,5 mil. eur bez zmeny technického riešenia, a to optimalizáciou jednotkových cien na úroveň predošlých projektov Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky cenové porovnania zohľadňujú nárast cien stavebných prác v uplynulom období,“ uviedol ÚHP v pondelok na sociálnej sieti.

Obstarávanie plánujú v prvom štvrťroku 2022

Realizácia projektu, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť a rýchlosť na frekventovanej ceste, je podľa analytikov v súlade so schválenými prioritami vo výstavbe cestnej infraštruktúry.

Na úseku prejde približne 11- až 12-tisíc vozidiel denne, s podielom nákladnej dopravy vyše 20 percent.

Slovenská správa ciest (SSC) plánuje vybudovať dvojpruhový obchvat Sabinova v rámci modernizácie cesty I/68 Mníšek nad Popradom - Prešov, ktorý bol hodnotený v roku 2019.

„Odporúčaním bolo prioritne realizovať obchvat Sabinova a úsek Šarišské Michaľany - Prešov,“ pripomenul ÚHP.

Štátni cestári pripravili aktualizáciu štúdie uskutočniteľnosti pre obchvat Sabinova s cieľom vyhlásiť verejné obstarávanie v prvom štvrťroku 2022, financovanie projektu je plánované z európskych zdrojov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladanú hodnotu zákazky vo výške 61 mil. eur bez DPH určili na základe štátnej expertízy.

Za rozdiel môže nesúlad v zákonoch

Rozdiel medzi predpokladanou hodnotou zákazky a nákladmi podľa dokumentácie na stavebné povolenie (1,3 mil. eur) podľa ministerstva financií vyplýva z nesúladu zákona o verejných prácach a zákona o verejnom obstarávaní.

Štátna expertíza, na základe ktorej je určená predpokladaná cena, podľa rezortu nezohľadňuje najpodrobnejšiu a najaktuálnejšiu projektovú dokumentáciu projektu.

Rozpočtované náklady podľa dokumentácie na stavebné povolenie je možné ďalej znížiť na 53,2 mil. eur bez DPH bez zmeny technického riešenia, optimalizáciou jednotkových cien na úroveň zmluvných projektov Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Úprava ceny, tvrdí rezort financií, zohľadňuje rast cien v uplynulom období v súvislosti s aktuálnou infláciou.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 013
  2. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 10 379
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 389
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 286
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 456
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 451
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 023
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 454

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 298
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 352
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 780
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 810
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 297
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 967
  7. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 510
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Café Európa: Budúcnosť jadrovej energie v Európe
  2. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu?
  4. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  5. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  8. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 298
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 352
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 780
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 810
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 297
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 2 967
  7. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 510
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu