PREŠOV. Plánovaná trasa rýchlostnej cesty R4 od Prešova k hranici s Poľskom by sa mohla stavať a financovať formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), pričom náklady by mohli dosiahnuť približne miliardu eur.
Vzhľadom na obmedzené možnosti zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu využitie PPP, ale aj požičanie si peňazí považuje minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) za jednu z možností ako urýchliť výstavbu.
Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slovensku vznikne lievik ČítajtePodľa jeho odhadu by úseky R4 k hranici s Poľskom, ktoré sa majú stáť súčasťou medzinárodného prepojenia Via Carpatia, mohli byť hotové najskôr v roku 2031.
Výstavba cez PPP sa podľa ministra v dlhodobom horizonte môže javiť ako nákladovo efektívnejšia ako nemať soci-ekonomické benefity včas.
„Čakať na to, kým na to budeme mať, tiež má svoje náklady, ktoré vplývajú na rozvoj, alebo nerozvoj toho-ktorého regiónu," povedal Doležal na sociálnej sieti s tým, že ide o makroekonomické finančné prepočty.
„Čo nás limituje, je výška dlhu, či sa to započítava, nezapočítava. A to je čaro PPP, že to za istých okolností nemusí byť započítané do dlhu, ale to je o miere rizika, ktorú so sebou nesie PPP partner," poznamenal.
Všetko sa podľa rezortného šéfa týmto spôsobom nedá financovať, lebo to má vplyv na schopnosť splácať výstavbu diaľnic alebo ciest.
V čom budú prešovské obchvaty výnimočné a ako ďalej s dopravou v meste Čítajte
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári