Korzár logo Korzár Prešov

Dejepisár: Kotlebova strana nemá u žiakov pozitívne ohlasy, rozumejú jej princípu

Konflikt na Ukrajine ich zmenil z veselých na hĺbavých.

Pedagóg Ondrej Sabolčík učí dejepis a geografiu v Prešove na Gymnáziu Konštantínova 2.Pedagóg Ondrej Sabolčík učí dejepis a geografiu v Prešove na Gymnáziu Konštantínova 2. (Zdroj: Archív respondenta)

Dejepisár ONDREJ SABOLČÍK v súčasnosti pripravuje maturantov na skúšky z dejepisu. Vysvetľuje, že mu v predpísaných osnovách chýba väčšie zameranie na problémy 20. storočia, ktoré si v treťom ročníku často nestíhajú osvojiť v plnom rozsahu.

Na prebratie najnovších dejín, teda udalostí po 2. svetovej vojne, je veľmi málo času. Keď k tomu prirátame všetky hodiny, ktoré odpadnú, tak na to máme možno jeden štvrťrok, pričom je tam dosť udalostí, ktoré treba študentom vysvetliť. Zvlášť dôležité sú momenty ako Nežná revolúcia a všeobecne obdobie od roku 1968 až po rok 1993. Tieto dejiny sa však nestíhajú prejsť alebo zväčša len veľmi slabo,“ hovorí v rozhovore.

SkryťVypnúť reklamu

Pedagóg pripomína, že učivo siaha len po obdobie rozpadu Sovietskeho zväzu. Novšie dejiny, teda udalosti 90. rokov minulého storočia, už v podstate nie sú predmetom záujmu. Preto sa im zvyčajne venuje na hodinách geografie.

V súčasnosti sa pripravuje veľká reforma učebných osnov v školách. Odborníci budú nanovo prepisovať kurikulum, v ktorom štát predpisuje, čo sa deti v školách majú učiť. V čom sú podľa vás aktuálne osnovy zastarané povedzme vo výučbe dejepisu?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Vnímam to špeciálne pri maturantoch, ktorí maturujú z dejepisu. Prioritne sa väčšina z nich hlási na právnické fakulty a mám pocit, že prijímacie pohovory sú stále postavené na veľkom množstve poznatkov. Niektoré školy prijímajú cez scio testy (národné porovnávacie skúšky na vysoké školy - pozn. red.), no trochu mi prekáža, že za tie roky sa to veľmi nemení a prijímačky sú stále postavené najmä na memorovaní faktov či rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa týka samotných osnov dejepisu, chcelo by to viesť žiakov trochu viac k oboznámeniu o významných udalostiach, ktoré formovali dejiny a takisto k súvislostiam, ktoré k nim viedli. Dôležité je, aby nad nimi následne viac premýšľali a rozprávali sa o nich napríklad v skupinkách.

Osobne sa snažím do veľkej miery využívať na svojich hodinách napríklad prácu s atlasom. Keď vedia žiaci pracovať s atlasom, učia sa zároveň sami si vyhľadať informácie, sú samostatní. Dôležitá je aj samotná práca s materiálmi a so zdrojmi, pretože žiaci veľa informácií hľadajú na internete, ale nie všetky sú dôveryhodné. Je takisto dôležité postupne odstrániť systém bifľovania.

Máte na hodinách dejepisu možnosť pracovať v skupinkách a viesť žiakov k samostatnému premýšľaniu, hľadaniu informácií, je na to priestor?

SkryťVypnúť reklamu

- Úvod hodiny väčšinou tvorí výkladová časť, kde žiakom vysvetlím problematiku, ale zároveň chcem, aby reagovali. To znamená, že sa ich pýtam na ich vlastný názor, ako by prípadne riešili rôzne situácie, ktoré preberáme. V pondelok po prázdninách som mal hodinu s maturantmi, teda krátko po vypuknutí konfliktu na Ukrajine.

Keďže sa teraz venujeme dejinám 20. storočia, tak som vybral niektoré zlomové momenty, ktoré sa udiali v minulosti a majú veľmi podobné scenáre aj vzhľadom na súčasnú politickú situáciu. Sami prichádzali na to, čo je tam podobné a čo odlišné, či už sú to udalosti z roku 1968, kubánska kríza, prípadne paralely s mníchovským diktátom v roku 1938.

Súvisiaci článok Bitka pri Zborove, expedícia v Poloninách. Ocenili mladých z Prešovského kraja Čítajte 

Ako by podľa vás mali vyzerať modernejšie osnovy v rámci vyučovania dejepisu?

- Učivo by sa malo viac odkloniť od memorovania. Čo sa týka obsahu, užitočné by bolo väčšie zameranie na problémy 20. storočia, ktoré sa často nestíhajú v treťom ročníku prebrať v plnom rozsahu.

Koľko máte vyčleneného času na dejiny druhej polovice 20. storočia?

- Na prebratia najnovších dejín, teda udalostí po 2. svetovej vojne, je veľmi málo času. Keď k tomu prirátame všetky hodiny, ktoré odpadnú, tak na to máme možno jeden štvrťrok, čo sa mi zdá veľmi málo, pričom je tam dosť udalostí, ktoré treba študentom vysvetliť. Zvlášť dôležité sú udalosti ako Nežná revolúcia a všeobecne obdobie od roku 1968 až po rok 1993. Tieto dejiny sa však nestíhajú prejsť alebo zväčša len veľmi slabo.

Máte priestor venovať sa na hodinách aj udalostiam, ktoré popisujú dianie na sklonku 20. storočia, teda vzhľadom na súčasné okolnosti, napríklad aj rozpad Sovietskeho zväzu?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8RV2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 48 702
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 963
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 635
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 434
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 072
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 909
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 777
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 308
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 99 962
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 598
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 808
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 118
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 768
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 089
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 99 962
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 598
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 808
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 118
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 768
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 089
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu