VRANOV NAD TOPĽOU. V miestnej časti Juh vo Vranove nad Topľou vybudujú novú železničnú zastávku. Umiestnená bude na trati Strážske – Prešov.
Ako informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, náklady na stavebné práce sú odhadované na zhruba 1,5 až 2 milióny eur.
Začiatok samotnej výstavby železnice predpokladajú v úvode budúceho roka, predchádzať mu bude vybavenie potrebných povolení.
Tisícky ľudí a niekoľko škôl
Požiadavka o premiestnení zastávky, respektíve vybudovaní novej, prišla od občanov Vranova v roku 2019.
V lokalite sú dve sídliská, kde býva zhruba 4 500 obyvateľov, sídlia tam štyri základné školy, jedna stredná a jedna materská škola.
„Výstavbou novej železničnej zastávky chceme zatraktívniť a sprístupniť železničnú dopravu obyvateľom tejto časti mesta. Je to pomerne mladá časť, sú tu ľudia v produktívnom veku, je tu veľká požiadavka, aby táto zastávka tu bola. Zároveň ju sprístupníme žiakom a študentom, ktorí bývajú v blízkych obciach a v tejto lokalite navštevujú materskú školu, základné školy či strednú školu. Aj takýmto krokom chceme znížiť dopravnú záťaž mesta,” uviedol primátor mesta Ján Ragan (nezávislý).
Ako ozrejmil, nová železničná zastávka Vranov-Juh má nahradiť neďalekú zastávku Vranovské Dlhé.
Mesto k projektu sprístupnilo a vypratalo svoje pozemky, na ktorých má vzniknúť aj rozsiahle záchytné parkovisko, v prípade potreby je pripravené na ňom i finančne participovať.
Zelenšia doprava
Ako pripomenul predseda Národnej rady SR Boris Kollár (Sme rodina), ktorý bol v piatok vo Vranove nad Topľou, ide o premiestnenie zastávky Vranovské Dlhé do blízkosti sídlisk Juh a Lúčna.
„Doprava v rámci mesta sa zjednoduší, ľuďom sa bude ľahšie cestovať a v neposlednom rade to prospeje aj životnému prostrediu,“ skonštatoval Kollár.
„Doprava v meste bude opäť o čosi zelenšia. Pre mnohých Vranovčanov sa skráti ich cesta za povinnosťami mimo mesta a rovnako pre obyvateľov okolitých obcí do Vranova nad Topľou. Aj vďaka rýchlej dostupnosti chceme presvedčiť ľudí, aby namiesto áut začali využívať hromadnú dopravu,“ doplnil štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).
Musia vybudovať aj prístupy k zastávke
Železničná trať je jednokoľajná neelektrifikovaná s maximálnou povolenou rýchlosťou 100 km/hod.
Dĺžka nástupišťa bude 180 metrov s prístreškom pre cestujúcich. Okrem stavby nástupišťa je potrebné vybudovať aj prístupy k zastávke pre chodcov.
„Na zlepšenie dostupnosti a zatraktívnenie železničnej dopravy pre obyvateľov je v súčasnosti nutná rýchla dostupnosť. Na základe usmernenia ministerstva dopravy a v súlade so strategickým zámerom ŽSR, ktorým je aj zvyšovanie dopravnej obslužnosti území, sme začali s fázou prípravných prác,“ uviedol námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre informatizáciu a rozvoj Jozef Veselka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári