VRANOV NAD TOPĽOU. Protest starostov a primátorov výstavbu diaľnice na Zemplín neurýchli.
Ministerstvo dopravy a výstavby tak reagovalo na požiadavku urýchlenia procesu výstavby diaľnice na Zemplín a rýchlostnej cesty R4, ktorá má spojiť maďarskú a poľskú vetvu medzinárodného koridoru Via Carpatia.
Požiadavka spolu s ďalšími zaznela na piatkovom protestnom zhromaždení starostov a primátorov regiónu Zemplína a horného Šariša vo Vranove nad Topľou.
Multimodálne posúdenie dopravy
Ako rezort informoval, v súvislosti s diaľnicou na Zemplín, úsekom D1 Bidovce - štátna hranica, sa v januári vyhlásilo verejné obstarávanie na spracovanie štúdie realizovateľnosti, ktoré má byť aktuálne v štádiu vyhodnocovania ponúk.
Súčasťou štúdie na základe požiadavky Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) má byť multimodálne posúdenie dopravy.
„Štúdia realizovateľnosti má určiť, či je vhodnejšie pokračovať od Bidoviec po hranicu s Ukrajinou úpravami na ceste I. triedy alebo diaľnicou v plnom, respektíve polovičnom profile," konkretizovala Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva.

R4 je vo výstavbe
V prípade výstavby rýchlostnej cesty R4 ministerstvo pripomenulo vlaňajšie otvorenie diaľnice D1 v úseku Prešov, západ - Prešov, juh.
„Aktuálne je vo výstavbe R4 Prešov - severný obchvat, I. etapa, pričom na druhú etapu severného prešovského obchvatu prebieha verejné obstarávanie. Do harmonogramu sa dostal aj ďalší úsek R4, konkrétne R4 Lipníky – Kapušany," doplnila Švikruhová.

Pripravujú harmonogram
Podľa jej ďalších slov pripravuje rezort harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry v spolupráci s ÚHP na základe objektívnych analytických dát.
„Harmonogram je živý dokument a bude sa aktualizovať každý rok, a to na základe postupu prípravy jednotlivých stavieb, vývoja dopravnej situácie a, samozrejme, aj rozpočtových možností pridelených na výstavbu projektov cestnej infraštruktúry," uzavrel rezort.

Jedna z príčin zaostalosti oblasti
Predstavitelia samospráv Zemplína a horného Šariša považujú absenciu rýchlostnej cesty a diaľnice v regióne za jednu z hlavných príčin zaostalosti oblasti.
Poukazujú na neatraktivitu regiónu pre investorov a s tým súvisiaci nedostatok pracovných príležitostí, ktoré spôsobuje vyľudňovanie.
Kvalitné cesty by tiež podľa nich prilákali na východ Slovenska viac turistov, pričom rozvoj cestovného ruchu považujú za jednu z možností, ako región ekonomicky posilniť.
V prípade nedostavanej R4 hovoria o možnej budúcej slovenskej „hanbe", keďže v Maďarsku už mali Via Carpatiu ukončiť a v Poľsku majú byť v poslednom štádiu jej výstavby.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári