PREŠOV. Mestská hromadná doprava v Prešove sa čoskoro posilní o prvé parciálne trolejbusy.
Dopravný podnik mesta Prešov, a. s. (DPMP) podpísal v prvej polovici októbra zmluvu s českým producentom SOR Libchavy spol. s. r. o. na dodávku štyroch takýchto vozidiel.
Ide o nové, 12-metrové, plne nízkopodlažné trolejbusy, ktoré sú vybavené trakčnými batériami umožňujúcimi jazdu aj mimo trolejového vedenia.
Celková hodnota zákazky je 1,845 milióna eur bez DPH (2,214 milióna eur s DPH), cena za jeden trolejbus je 461 250 eur bez DPH (553 500 eur s DPH).
Financovanie nákupu zabezpečí DPMP z 95 percent z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, zvyšných päť percent pokryje z vlastných zdrojov.

Dodanie do 15 mesiacov
Ako informoval hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek, v rámci projektu DPMP obstarával celkovo 10 trolejbusov s batériovým pohonom v zložení štyri štandardné 12-metrové a šesť kĺbových 18-metrových vozidiel.
Pri štandardných trolejbusoch už podnik uzavrel kúpnu zmluvu. Na jej základe bude štvorica trolejbusov dodaná najneskôr do 15 mesiacov.
„Projekt zásadne inovuje, rozšíri a skvalitní vozidlový park trolejbusov o nový typ vozidiel. Hlavným cieľom projektu je zvýšenie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy, pričom rozšírením vozidlového parku o nový druh trolejbusov s batériovým pohonom dôjde k výraznému zvýšeniu komfortu cestujúcich, plynulosti prevádzky a prepravnej rýchlosti,“ vysvetlil Tomek.
Ako dodal, okrem toho dôjde k zníženiu hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie.

Akustická signalizácia i USB nabíjačky
Štyri trolejbusy s označením SOR TNS 12 budú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom.
Budú mať USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla.
Vo výbave nebude chýbať systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Trolejbus bude môcť prejsť v režime jazdy na trakčnú batériu vzdialenosť minimálne 12 kilometrov.
„Trolejbusy budú obsluhovať vybrané mestské linky, ktoré v súčasnej dobe obsluhujú štandardné naftové autobusy. Spoločne s príchodom týchto trolejbusov sa musíme pripraviť aj na určité úpravy trolejového vedenia, ktoré súvisia s prepínaním režimov jazdy parciálneho trolejbusu,“ dodal Tomek.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári