PREŠOV. Opatrenia Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP), zamerané na preferenciu mestskej hromadnej dopravy (MHD), skrátili meškanie niektorých spojov.
Vyplýva to z porovnania dopravcu po zavedení opatrení, ktoré v poslednom období prijal na zatraktívnenie prepravy cestujúcich v meste.
Analyzoval pritom dopravu v rannej špičke.
Porovnanie zabezpečil elektronický informačný systém, ktorý je nainštalovaný vo vozidlách MHD.
Informoval o tom hovorca DPMP Vladimír Tomek.
Päť križovatiek a jeden priechod
Ako pripomenul, v októbri 2021 bol do ostrej prevádzky uvedený systém preferencie MHD na svetelných križovatkách na Levočskej a Duklianskej ulici.
Systém zahŕňa celkovo päť svetelných križovatiek a jeden svetelne riadený priechod pre chodcov.
„Podstatou tohto systému je operatívna úprava signálneho plánu križovatky tak, aby čo najviac zvýhodnila a urýchlila prejazd vozidiel MHD cez tieto úseky,“ uviedol Tomek.
Systém na základe komunikácie medzi palubným počítačom vozidla a radičom svetelnej signalizácie predĺži zelenú pre prechádzajúce vozidlo MHD, skráti zelenú v inom smere prípadne zmeny poradia fáz jednotlivých smerov či vloží nekolízne zelené šípky v odbočovacích pruhoch.
Počet zmeškaných spojov vzrástol, čakanie sa krátilo
Kým pri porovnaní spojov v rannej špičke druhého septembrového týždňa rokov 2021 a 2022 počet zmeškaných spojov na dvoch z troch vyhodnotených zastávok medziročne stúpol, na všetkých troch sa znížila priemerná dĺžka meškania.
Na zastávke Trojica - smer centrum mesta sa skrátilo meškanie zo 7:58 minúty v roku 2021 na 6:53 minúty v roku 2022.
Na zastávke Clementisova – smer Sídlisko III sa doba meškania skrátila zo 4:38 minúty o pol minúty a na zastávke Levočská – smer Cemjata zo 7:36 až na 3:41 minúty.
Pomohlo aj spustenie obchvatu
„Pre objektívnosť je potrebné uviesť, že meškanie spojov na zastávke Levočská výrazne pokleslo aj vďaka spusteniu juhozápadného obchvatu mesta. Kvôli uzávere mosta na Škultétyho ulici v roku 2022 obsluhovala zastávku Levočská navyše aj linka 2/3, preto je počet zmeškaných spojov vyšší, než oproti roku 2021,“ vysvetlil Tomek.
Pripomenul, že ďalšia etapa preferencie MHD je aktuálne v príprave na sídlisku Sekčov, kde bude do systému zapojených celkovo osem svetelných križovatiek a dva svetelne riadené priechody pre chodcov.
Trolejbusy šetria čas aj kilometre
V auguste 2022 sprevádzkoval DPMP 186-metrové jednosmerné trolejové prepojenie na Solivarskej ulici, vďaka ktorému už nemusia trolejbusy vykonávať zhruba 250-metrovú obchádzku a okrem ušetreného času tak šetria aj vozidlové kilometre.
Za necelých päť mesiacov tak najvyťaženejšie linky 4 a 8 ušetrili zhruba po 2 200 najazdených kilometrov (km), linka 1 viac ako 1 600 km a linka 38 vyše 210 km.
„Od času spustenia trolejovej prepojky na Solivarskej ulici usporili tieto štyri trolejbusové linky celkovo 6 223,5 vozidlových kilometrov. Pre porovnanie, ročný kilometrický výkon linky 35 z Delne na Širpo predstavuje 8 151 kilometrov a linky 17 zo Sídliska III na Širpo 14 603 kilometrov,“ uviedol Tomek.
Aj v čase ranných špičiek
Priaznivo dopadlo aj porovnanie meškaní spojov v rannej špičke pred a po spustení trolejovej prepojky, kde pri najvyťaženejšej linke 4 kleslo meškanie o viac ako polovicu z 6:54 na 3:06 minúty.
Výrazné zníženie meškania zaznamenala aj linka 1, pričom linka 38 v meranom období nepremávala
.„Pozoruhodné výsledky poskytuje linka 8, ktorej sa medziročne priemerné meškanie v sledovanom období naopak zvýšilo. Predpokladáme, že navýšenie meškania spôsobila zrejme aj predĺžená obsluha zastávok na sídlisku Sekčov, keďže vetvu Sibírska v septembri 2022 obsluhovala iba linka 8 a nie aj linka 38,“ vysvetlil hovorca.
Pozitívne výsledky priniesla aj analýza zavedenia samostatného zhruba 850-metrového jazdného pruhu od obratiska Pod Šalgovíkom po križovatku Sekčovskej ulice s ulicou Laca Novomeského.
Vyznačenie nového pruhu sa uskutočnilo v auguste minulého roka.
V porovnaní druhého septembrového týždňa sa skrátila doba meškania spoja v rannej špičke po zavedení bus pruhu z takmer siedmich minút na necelé tri minúty.
„Priemerné meškanie spojov po zavedení bus pruhu kleslo až o viac ako štyri minúty. Toto číslo je dôkazom, že zavedenie vyhradeného jazdného pruhu malo zmysel a zároveň má slúžiť ako motivácia k realizácii ďalších preferenčných opatrení pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove,“ uzavrel hovorca dopravcu s tým, že do budúcna sa pripravuje druhá etapa vytvorenia vyhradeného jazdného pruhu až po zastávku Laca Novomeského, ktorá má byť zároveň v oboch smeroch zrekonštruovaná.
Realizácia druhej etapy si vyžiada aj preložku trakčných stĺpov a ďalšie úpravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári