Korzár logo Korzár Prešov

Prešov chystá novinky pre cyklistov. Chce ich chrániť

Občianske združenie zmeny spochybňuje.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

PREŠOV. Mesto Prešov plánuje ďalšie opatrenia na podporu cyklistickej dopravy v meste.

Na hlavných ťahoch Sídliska III cez ulice Prostějovská a Volgogradská majú pribudnúť cyklistické pruhy, na Levočskej ulici cyklocestička a na ulici 17. novembra ochranný pruh pre cyklistov.

Zároveň sa majú osadiť automatické sčítače dopravy a cyklostojanov.

Na projekt Akčný plán pre zlepšenie podmienok cyklistickej infraštruktúry pomocou organizačných opatrení vyhlásilo mesto verejné obstarávanie na zabezpečenie stavebných prác na podlimitnú zákazku s predpokladanou hodnotu presahujúcou 618-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zámer projektu na Sídlisku III však kritizuje občianske združenia Náš Prešov.

Opiera sa pritom o odborné stanovisko stavebných inžinierov, podľa ktorého niektoré opatrenia situáciu pre cyklistov nezlepšia, ale zhoršia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt má zvýšiť atraktivitu

V opise predmetu obstarávania mesto uvádza, že realizáciou projektu sa zvýši atraktivita a prepravná kapacita nemotorovej cyklistickej dopravy a zlepší sa infraštruktúra pre cyklistov dochádzajúcich do a zo zamestnania.

„Nové cyklotrasy takisto zlepšia prepojenosť a dostupnosť existujúcich cyklistických komunikácií, čo umožní cyklistom lepšiu dostupnosť k existujúcej občianskej infraštruktúre a dôjde k zvýšeniu podielu cyklistickej dopravy na celkovej prepravnej práci,“ uvádza sa v projekte s tým, že sa zlepšia aj podmienky pre prístup osobám so zdravotnými obmedzeniami, keďže dôjde k bezbariérovým úpravám znížením obrubníkov v miestach priechodov pre cyklistov a v mieste napojení na miestne komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Oddelenie cyklistov a chodcov je riešené prostredníctvom špeciálneho varovného pásu so šírkou 0,4 metra.

Realizácia cyklopruhov na Sídlisku III má pozostávať z odstránenia asfaltu na celom úseku, úprave obrubníkov, šácht, priechodov a posunu zastávkových ník.

Opatreniami sa má zabezpečiť plynulý a bezpečný prejazd cyklistov a chodcov v riešenom území.

Súvisiaci článok V Prešove pribudnú viac než štyri kilometre cyklotrás Čítajte 

Združenie sa opiera o stanovisko inžinierov

Zámer vybudovania cyklopruhov na uliciach Volgogradská a Prostějovská na Sídlisku III ale spochybňuje občianske združenie Náš Prešov, opierajúc sa o stanovisko stavebných inžinierov k návrhu.

Ako v ňom odborníci uvádzajú, vytvorenie cyklopruhov na časti zbernej komunikácie týchto ulíc je nereálne.

„Bez riešenia cestnej dopravy na uliciach Volgogradská a Prostějovská z pohľadu novej výstavby takto riešiť cyklopruhy na úkor autodopravy je nemožné,“ uvádzajú autori stanoviska.

SkryťVypnúť reklamu

Projektantovi zadané podklady sú podľa nich neaktuálne a nezohľadňujú rýchlo sa meniaci stav v hustote dopravy cez Sídisko III.

Vypracovanie projektu cyklotrás vychádza podľa stavebných inžinierov z pomerne starých podkladov z roku 2012 a neaktualizovaného generelu dopravy z hľadiska vydávania stavebných povolení na novú výstavbu v danej lokalite.

„Nie sú aktuálne relevantné údaje, teda sčítanie dopravy, počet áut na Sídlisku III a Mladosť a počet cyklistov. Tu uvažovaná cyklodoprava je cieľová a nie rekreačná a tranzitná,“ upozorňujú v stanovisku odborníci, ktorí súhlasia s realizáciou zámerov na uliciach Levočská a 17. novembra.

Súvisiaci článok Prešov plánuje veľké cykloprojekty za 1,2 milióna. Do siete chcú ďalšie kilometre Čítajte 

Radnica reaguje na kritiku

V reakcii na kritiku projektu prešovská radnica prostredníctvom hovorkyne mesta Terézie Rácovej uviedla, že projektovú dokumentáciu vytvoril autorizovaný projektant, pričom proces tvorby projektu bol dlhodobý a komunikovaný s odbornou verejnosťou aj cykloaktivistami.

„Projekt bol zakomponovaný a vychádzal z dokumentu Stratégia udržateľného rozvoja dopravy mesta Prešov, ktorý má mesto schválený od roku 2019 a je verejné dostupný,“ uviedla Rácová.

K projektovej dokumentácii sa podľa nej vyjadrovali odborné inštitúcie, medzi nimi napríklad aj krajský dopravný inšpektorát.

K stavbe je navyše vydané právoplatné rozhodnutie na realizáciu.

Ako dodala Rácová, aj keď na Sídlisku III existuje cyklochodník, cieľom projektu je sieťovanie sídlisk novými cyklotrasami a pruhmi aj na už existujúcich komunikáciách.

„Zámer je zvýšiť bezpečnosť cyklistov a preto je dôležité jasne vyznačiť a nastaviť vzťahy na cestách, ktoré im umožnia bezpečný presun v rámci mesta,“ vysvetlila snahu hovorkyňa.

Navrhujú zmeny

Podľa tvrdenia stavebných inžinierov je však tvrdenie, že cyklopruhy urobia dopravu bezpečnejšou, nepodložené.

„Na takto realizované cyklopruhy, pri zúženej preplnenej vozovke autami, bez zastávkových ník, sa nedajú pustiť deti. Skomplikuje sa to aj chodcom, aj ťažko zdravotne postihnutým a seniorom. A ešte platí nový zákon o ochrane cyklistov s odstupom 1,5 metra, čo úplne ochromí cestnú dopravu a urobí ju kolíznou a nebezpečnou,“ myslia si odborníci v stanovisku.

Navrhujú, aj na úkor straty eurofondov, zameniť zámer a rozšíriť pozdĺžne chodníky pre chodcov a cyklistov súbežne s ulicami Volgodradská a Prostějovská.

„Ide o eurofondový projekt, ktorý musí byť zrealizovaný v priebehu tohto roka. Akékoľvek zmeny by pre mesto Prešov znamenali odstúpenie od projektu a nerealizovanie aktivít v rámci prostriedkov, ktoré boli na tieto účely určené,“ reagovala Rácová na otázku, či mesto nezváži prípadné úpravy projektu v tejto časti.

Cyklodoprava

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 865
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 845
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 246
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 5 086
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 607
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 836
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 754
  8. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 1 485
  1. Dušan Piršel: Zdravotníctvo by malo byť barometrom ľudskosti celého systému
  2. Vladimír Krátky: Pomrzneme ?!
  3. Martin Fronk: Oslava stáročnej tradície na hrade
  4. Irena Šimuneková: Studený hrad, ktorý už nie je hradom
  5. Petra Machová: Večná dilema - first minute alebo last minute?
  6. Zdravotní Klauni: Byť zdravotným klaunom pre seniorov znamená viac než len rozosmievať
  7. Martin Fronk: Dva Dni Po Oslave, Ktorá Vám Pripomenie Staré Dobré Časy: Zastavil sa Čas v Litave?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Ivanka pri Dunaji
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 26 334
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 433
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 8 003
  4. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 6 302
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 165
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 6 075
  7. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 5 817
  8. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 212
  1. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  2. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  3. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  4. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  5. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  6. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  7. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  8. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nagy prišiel pre hazard o reštauráciu, dom a pol milióna eur.

Hazard by zrušil, hovorí, že kým nevidí kasíno, nemyslí naň.


4

Zamysleli ste sa nad tým, prečo za zvýšil zdravotný a nie sociálny odvod?


1
Stará Vajnorská v Bratislave.

Na čele je údajná „čínska práčka peňazí“.


Ilustračné foto.

Miesto na lakťovej opierke len pre teba.


1

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu