PREŠOV. Za náročné označil prvých sto dní vo funkcii primátora Prešova v októbrových voľbách zvolený prvý muž tretieho najväčšieho mesta na Slovensku František Oľha (Šanca).
Súvisí to podľa neho s termínom nástupu do úradu, ktorý poznačili zmeny financovania samospráv, ale aj s problémami, ktoré na úrade nové vedenie čakali.
Mestský úrad za toto obdobie prešiel aj zmenou organizačnej štruktúry, ktorá začala platiť od 1. marca.
Turbulencie už od začiatku
Ako skonštatoval Oľha na pondelňajšej tlačovej besede k sto dňom úradovania, posledný mesiac minulého roka priniesol po nástupe do novej funkcie turbulentné zmeny vo financovaní samospráv, na ktoré muselo nové vedenie úradu reagovať aj zmenou svojich programov a plánov.
„S tým súvisí aj to, že rozpočet mesta nebol úplne dostatočne pripravený a nemal žiadne rezervy, takže sme museli pristúpiť ku komunikácii s občanmi aj s poslancami a k zvýšeniu daní a poplatkov, ale zároveň aj k odloženiu rozpočtu až na február,“ vysvetlil Oľha.
Napokon prijatý rozpočet označil za výrazne proinvestične orientovaný s dôrazom na čerpanie európskych zdrojov.
„Dnes vieme povedať, že máme stabilný rozpočet, plníme ho a máme ho naozaj kvalitne pripravený. To ale neznamená, že je pripravený tak, akú máme predstavu. Určite našou ambíciou je programový rozpočet, nielen rozpočet mesta,“ dodal Oľha.

Prehraté súdy a problémové obstarávania
Ako uviedol nový primátor, po nástupe na úrad narazil aj na viacero problémov. Išlo napríklad o dlhodobo neschválený územný plán, niektoré zmluvné vzťahy, nefunkčné verejné obstarávania, ale problémom boli aj niektoré dokončené projekty.
Oľha konkretizoval, že išlo napríklad o urovnanie sporov s prepustenými zamestnankyňami, ktoré uspeli v súdnom spore s mestom a takisto prehratý spor na správnom súde ohľadom odpadov z roku 2016.
Týkali sa aj ďalších pochybení pri rekonštrukcii zimného štadióna, ktoré konštatoval Úrad pre verejné obstarávanie.
Absentovala podľa neho aj príprava verejného obstarávania na prevádzku parkovacích automatov, problémová bola podľa primátora tiež súťaž na verejné osvetlenie.

Zmeny v štruktúre úradu
Za relatívne zlú označil aj nastavenú organizačnú štruktúru mesta, ktorá mala spôsobovať nefunkčnosť procesov na úrade.
Nové vedenie ju od 1. marca zmenilo. Aktuálne v rámci novej štruktúry prebiehajú výberové konania na vedúcich odborov majetku, financií, životného prostredia, dopravy a sociálneho odboru.
„Tam hľadáme nových vedúcich odborov. Zásadnou zmenou je oddelenie životného prostredia a dopravy, ktoré bolo v minulosti zlúčené. Takisto nanovo vytvorenie útvaru hlavného architekta a spojenie výstavby a riadenia projektov do odboru rozvojových aktivít,“ povedal Oľha s tým, že od týchto zmien očakáva najmä zefektívnenie v procese rozvojových aktivít, ktorý by mal byť pružnejší.
Na úrade pracujú aj na koncepcii útvaru analýzy stratégií, ktorý by mal pripravovať strategické a analytické informácie na odbory v pôsobnosti mestského úradu.
„Veľkou ambíciou bude zmeniť prístup k niektorým projektom, hlavne z hľadiska eurofondov, kde musíme nanovo nastaviť fungovanie,“ dodal primátor.

Čo Oľhu najbližšie čaká
V najbližšom období čaká nové vedenie predloženie koncepcie množstvového zberu odpadu, ktorú by mali poslanci schvaľovať na aprílovom zasadnutí.
Novým by mal byť aj pripravovaný koncept kultúrneho leta. V tejto oblasti plánujú aj vznik Inštitútu kultúry.
Pripravujú sa aj investičné projekty ako rekonštrukcia mosta Jána Pavla II., zaizolovanie predstaničného priestoru či komplexná rekonštrukcia kina Scala.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári