Korzár logo Korzár Prešov

Prvá etapa severného obchvatu Prešova už slúži verejnosti, začali stavať druhú

Výstavba sa predražila o štyri milióny.

(Zdroj: TASR/František Iván)

PREŠOV. Obyvatelia Prešova a okolia spolu s motoristami môžu od pondelka využívať 4,3-kilometrový diaľničný úsek na rýchlostnej ceste R4.

Prvú etapu severného obchvatu centra Šariša, s dvojrúrovým takmer 1,2-kilometrovým tunelom Bikoš, odovzdali do užívania po viac ako štyroch rokoch výstavby.

Súčasne v pondelok oficiálne začali s výstavbou nadväzujúcej druhej etapy prešovského severného obchvatu s dĺžkou viac ako 10 kilometrov.

Kompletný severný obchvat Prešova má byť hotový do roku 2027.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cena vzrástla o štyri milióny

Výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 realizovalo združenie stavebných spoločností Váhostav-SK, a. s., a TuCon, a. s. od leta 2019.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodná zmluvná cena výstavby takmer 143 miliónov eur bez DPH (171,6 milióna eur s DPH) vzrástla zatiaľ skoro na 147 miliónov eur bez DPH.

„To sú vyvolané investície. Pri takej stavbe sa vždy nájdu veci, ktoré musíte odstrániť v priebehu stavby. Predraženie o štyri milióny eur nepovažujem pri takejto stavbe za extrémne,“ skonštatoval predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko s tým, že po dofakturovaní všetkých prác môže byť konečná cena na úrovni 148 až 149 miliónov eur.

Na úseku je deväť mostov, celkovo 155 stavebných objektov a 1,4 kilometra protihlukových stien.

„Bolo to náročné dielo. Vyše štyri kilometre diaľnice, vyše kilometrový tunel, takmer kilometer mostov, preložka potoka v rozsahu jedného kilometra a krásne technické riešenie v podobe monolitických klenieb. To je množstvo individuálnych riešení, ktoré boli 'ušité na mieru' pre tento projekt a častokrát ten detail išiel nad rámec projektovej dokumentácie,“ zhodnotil práce predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Jiří Skuhra.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Prešov po novom obchvate najprv obišli chodci, po nich prídu motoristi Čítajte 

Niekoľkomesačný sklz

Výstavba prvej etapy obchvatu Prešova mala pôvodne trvať do júla tohto roka.

„Keď sa dívame na túto vec ako na fotku, tak vidíme sklz. Keď sa na to pozeráme ako na film, tak vidíme, že sa posledné mesiace, možno posledný rok - rok a pol, začínajú veci zrýchľovať. Pre nás je to dôležitá vec aj preto, že sme dokázali dodržať slovo a v rámci programového vyhlásenia vlády sa podarilo dokončiť tento úsek,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.

Vodiči ušetria desať minút

Motoristom ušetrí nová rýchlostná cesta približne desať minút jazdy.

Predpokladaná intenzita dopravy je na úrovni 15-tisíc vozidiel denne.

Pre Prešovčanov tak už teraz ubudnú desiatky tisíc áut a ďalšie desiatky tisíc ubudnú po celkovom dokončení.

Prešovčania dúfajú, že keď sa to celé sprevádzkuje, už nepôjde tranzitná doprava cez sídlisko Sekčov a cez hlavné ulice v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem Prešova nový obchvat pomôže aj vodičom v smere od Sabinova, Lipian a Starej Ľubovne, ktorí už nebudú musieť zachádzať do mesta.

Súvisiaci článok Tunel Bikoš ešte neotvorili, už v ňom horelo auto. Záchranné zložky mali cvičenie Čítajte 

Druhá etapa

Na ukončenie prvej etapy severného obchvatu Prešova plynulo nadviaže druhá etapa.

Jej zhotoviteľom je Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., Košice.

„Druhá etapa meria 10,2 kilometra. Obsahuje 12 mostných objektov v celkovej dĺžke 1,7 kilometra, tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra a okolie stavby bude ochránené protihlukovými stenami s celkovou dĺžkou 1,5 kilometra. Za zmienku stojí, že v rámci výkopových prác budú vyťažené dva milióny kubíkov zeminy a ďalších materiálov, pričom viacmenej všetky vykopané materiály budú spätne zabudované na iné objekty,“ prezradil generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály.

Súvisiaci článok Príprava rýchlocesty k hranici s Poľskom pokračuje, výstavba sa omešká o dva až štyri roky Čítajte 

Viac o takmer 75 miliónov eur

Viac ako 10-kilometrový úsek sa združenie, ktorého ďalšími členmi sú Eurovia CS, a. s., Praha, SMS, a. s., Banská Bystrica, Váhostav - SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina, zaviazalo počas štyroch rokov vybudovať za 337,7 milióna eur bez DPH.

Oproti pôvodne odhadovaným nákladom stavebných prác 263 miliónov eur bez DPH je to viac o takmer 75 miliónov eur, teda o 28 percent.

Stavba s mimoúrovňovou križovatkou v Kapušanoch má motoristom ušetriť ďalších 10 minút jazdy.

Via Carpatia? Slovensko má sklz

Rýchlostná cesta R4, vedúca cez Prešovský a Košický kraj, má byť súčasťou nadnárodnej siete Via Carpatia.

Ako informoval Jacko, už v súčasnosti sa pracuje na jej kompletnom dobudovaní až po hraničný priechod s Poľskom vo Vyšnom Komárniku.

„Spustili sme výberové konania na detailné posudzovanie všetkých stupňov k dokumentácii pre územné rozhodnutie na celý úsek,“ uviedol s tým, že ide o deväť samostatných úsekov s celkovou dĺžkou 60 kilometrov, ktoré však plánujú súťažiť ako jednu stavbu.

Začiatok reálnej výstavby odhadol na rok 2026.

"Do budúcna je veľmi dôležité, aby sme cez PPP projekt, pretože to je najrýchlejšia možnosť, zadali jednému zhotoviteľovi, aby vedel za štyri roky vybudovať Via Carpatia a dobehnúť sklz, ktorý Slovensko má,“ doplnil predseda parlamentu Boris Kollár.

Súvisiaci článok Odpočívadlá v štýle pop-artu? Rýchlocestu od Prešova k Poľsku chcú pomenovať po Warholovi Čítajte 

Obchvaty Prešova

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 308
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 950
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 495
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 361
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 103
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 741
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 492
  1. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  2. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  3. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  4. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  5. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  6. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  7. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  8. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 965
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 991
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 865
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 934
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 360
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 212
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 090
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 639
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matúš Šutaj Eštok.

Hlas by volilo v máji v priemere 8,7 percenta voličov. Menej ešte nemal.


72
Peter Tkačenko.

Pod vedením Matúša Šutaja Eštoka si môžu straníci hľadať nové pôsobisko.


14
Veterná turbína.

Firma JRD Energo chce stavať veľký veterný park pri Nitre.


3
SSC Neapol čaká rozhodujúci a posledný zápas sezóny.

Slovenský mladík môže skaziť oslavy SSC i Lobotku.


6
  1. Michal Fizer: Ponad Košice v legendárnej Cessne 172
  2. Martin Krištofiak: Porušuje Ministerstvo zákon ak sprístupňuje rodné čísla?
  3. František Kukura: Slovensko ešte neskončilo. Možno práve začína.
  4. Marián Viskupič: Fico a Kamenický sa pred kamerami tľapkajú po chrbte, čísla ich usvedčujú z klamstva
  5. Anna Miľanová: Vládna koalícia žije v bubline so zdravou klímou?!
  6. Michaela Witters: Štvorročnej škôlkarke nadávali spolužiaci do „kaka“. Takto zareagovala...
  7. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni?
  8. Ľubomír Smetana: Vláda SR chce obmedziť podnikanie cudzincov na Slovensku – ohrozený môže byť aj stavebný sektor.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 965
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 991
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 865
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 934
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 360
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 212
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 090
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 639
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu