Korzár logo Korzár Prešov

Prvá etapa severného obchvatu Prešova už slúži verejnosti, začali stavať druhú

Výstavba sa predražila o štyri milióny.

(Zdroj: TASR/František Iván)

PREŠOV. Obyvatelia Prešova a okolia spolu s motoristami môžu od pondelka využívať 4,3-kilometrový diaľničný úsek na rýchlostnej ceste R4.

Prvú etapu severného obchvatu centra Šariša, s dvojrúrovým takmer 1,2-kilometrovým tunelom Bikoš, odovzdali do užívania po viac ako štyroch rokoch výstavby.

Súčasne v pondelok oficiálne začali s výstavbou nadväzujúcej druhej etapy prešovského severného obchvatu s dĺžkou viac ako 10 kilometrov.

Kompletný severný obchvat Prešova má byť hotový do roku 2027.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cena vzrástla o štyri milióny

Výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 realizovalo združenie stavebných spoločností Váhostav-SK, a. s., a TuCon, a. s. od leta 2019.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodná zmluvná cena výstavby takmer 143 miliónov eur bez DPH (171,6 milióna eur s DPH) vzrástla zatiaľ skoro na 147 miliónov eur bez DPH.

„To sú vyvolané investície. Pri takej stavbe sa vždy nájdu veci, ktoré musíte odstrániť v priebehu stavby. Predraženie o štyri milióny eur nepovažujem pri takejto stavbe za extrémne,“ skonštatoval predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko s tým, že po dofakturovaní všetkých prác môže byť konečná cena na úrovni 148 až 149 miliónov eur.

Na úseku je deväť mostov, celkovo 155 stavebných objektov a 1,4 kilometra protihlukových stien.

„Bolo to náročné dielo. Vyše štyri kilometre diaľnice, vyše kilometrový tunel, takmer kilometer mostov, preložka potoka v rozsahu jedného kilometra a krásne technické riešenie v podobe monolitických klenieb. To je množstvo individuálnych riešení, ktoré boli 'ušité na mieru' pre tento projekt a častokrát ten detail išiel nad rámec projektovej dokumentácie,“ zhodnotil práce predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Jiří Skuhra.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Prešov po novom obchvate najprv obišli chodci, po nich prídu motoristi Čítajte 

Niekoľkomesačný sklz

Výstavba prvej etapy obchvatu Prešova mala pôvodne trvať do júla tohto roka.

„Keď sa dívame na túto vec ako na fotku, tak vidíme sklz. Keď sa na to pozeráme ako na film, tak vidíme, že sa posledné mesiace, možno posledný rok - rok a pol, začínajú veci zrýchľovať. Pre nás je to dôležitá vec aj preto, že sme dokázali dodržať slovo a v rámci programového vyhlásenia vlády sa podarilo dokončiť tento úsek,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.

Vodiči ušetria desať minút

Motoristom ušetrí nová rýchlostná cesta približne desať minút jazdy.

Predpokladaná intenzita dopravy je na úrovni 15-tisíc vozidiel denne.

Pre Prešovčanov tak už teraz ubudnú desiatky tisíc áut a ďalšie desiatky tisíc ubudnú po celkovom dokončení.

Prešovčania dúfajú, že keď sa to celé sprevádzkuje, už nepôjde tranzitná doprava cez sídlisko Sekčov a cez hlavné ulice v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem Prešova nový obchvat pomôže aj vodičom v smere od Sabinova, Lipian a Starej Ľubovne, ktorí už nebudú musieť zachádzať do mesta.

Súvisiaci článok Tunel Bikoš ešte neotvorili, už v ňom horelo auto. Záchranné zložky mali cvičenie Čítajte 

Druhá etapa

Na ukončenie prvej etapy severného obchvatu Prešova plynulo nadviaže druhá etapa.

Jej zhotoviteľom je Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a. s., Košice.

„Druhá etapa meria 10,2 kilometra. Obsahuje 12 mostných objektov v celkovej dĺžke 1,7 kilometra, tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra a okolie stavby bude ochránené protihlukovými stenami s celkovou dĺžkou 1,5 kilometra. Za zmienku stojí, že v rámci výkopových prác budú vyťažené dva milióny kubíkov zeminy a ďalších materiálov, pričom viacmenej všetky vykopané materiály budú spätne zabudované na iné objekty,“ prezradil generálny riaditeľ Eurovia SK Róbert Šinály.

Súvisiaci článok Príprava rýchlocesty k hranici s Poľskom pokračuje, výstavba sa omešká o dva až štyri roky Čítajte 

Viac o takmer 75 miliónov eur

Viac ako 10-kilometrový úsek sa združenie, ktorého ďalšími členmi sú Eurovia CS, a. s., Praha, SMS, a. s., Banská Bystrica, Váhostav - SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina, zaviazalo počas štyroch rokov vybudovať za 337,7 milióna eur bez DPH.

Oproti pôvodne odhadovaným nákladom stavebných prác 263 miliónov eur bez DPH je to viac o takmer 75 miliónov eur, teda o 28 percent.

Stavba s mimoúrovňovou križovatkou v Kapušanoch má motoristom ušetriť ďalších 10 minút jazdy.

Via Carpatia? Slovensko má sklz

Rýchlostná cesta R4, vedúca cez Prešovský a Košický kraj, má byť súčasťou nadnárodnej siete Via Carpatia.

Ako informoval Jacko, už v súčasnosti sa pracuje na jej kompletnom dobudovaní až po hraničný priechod s Poľskom vo Vyšnom Komárniku.

„Spustili sme výberové konania na detailné posudzovanie všetkých stupňov k dokumentácii pre územné rozhodnutie na celý úsek,“ uviedol s tým, že ide o deväť samostatných úsekov s celkovou dĺžkou 60 kilometrov, ktoré však plánujú súťažiť ako jednu stavbu.

Začiatok reálnej výstavby odhadol na rok 2026.

"Do budúcna je veľmi dôležité, aby sme cez PPP projekt, pretože to je najrýchlejšia možnosť, zadali jednému zhotoviteľovi, aby vedel za štyri roky vybudovať Via Carpatia a dobehnúť sklz, ktorý Slovensko má,“ doplnil predseda parlamentu Boris Kollár.

Súvisiaci článok Odpočívadlá v štýle pop-artu? Rýchlocestu od Prešova k Poľsku chcú pomenovať po Warholovi Čítajte 

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 159
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 5 285
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 012
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 633
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 948
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 769
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 748
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook 1 529
  1. Dávid Polák: Ako Československé stíhačky zachránili Izrael 2/3
  2. Ivan Čáni: Drahé Slovenky, drahí Slováci, váš milovaný premiér si aj na Cyrila a Metoda s vami hrdo a suverénne opäť iba prdel vytrel.
  3. Štefan Šturdzík: Keď sa z kusa železa stala vášeň na celý život.
  4. Zora Horská: Sen, o ktorom sa v mojom svete nahlas nehovorí
  5. Jozef Huljak: Kto vyberie ďalšieho dalajlámu? Súboj o ducha Tibetu medzi vierou, politikou a mocou
  6. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  7. Adam Austera: Futbal nemusí byť len otázkou fandenia. Akcie futbalových tímov môžu byť zaujímavou investičnou možnosťou pre každého
  8. Radoslav Záhumenský: Zrúcanina, o ktorej netušíš (a pritom stojí za to!)
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 674
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 045
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 999
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 150
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 046
  6. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 8 287
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 832
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 353
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dávid Polák: Ako Československé stíhačky zachránili Izrael 2/3
  2. Ivan Čáni: Drahé Slovenky, drahí Slováci, váš milovaný premiér si aj na Cyrila a Metoda s vami hrdo a suverénne opäť iba prdel vytrel.
  3. Štefan Šturdzík: Keď sa z kusa železa stala vášeň na celý život.
  4. Zora Horská: Sen, o ktorom sa v mojom svete nahlas nehovorí
  5. Jozef Huljak: Kto vyberie ďalšieho dalajlámu? Súboj o ducha Tibetu medzi vierou, politikou a mocou
  6. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  7. Adam Austera: Futbal nemusí byť len otázkou fandenia. Akcie futbalových tímov môžu byť zaujímavou investičnou možnosťou pre každého
  8. Radoslav Záhumenský: Zrúcanina, o ktorej netušíš (a pritom stojí za to!)
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 674
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 045
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 999
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 150
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 9 046
  6. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 8 287
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 832
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 353
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu