Železničné spojenie z Prešova cez Lipany po Orlov a poľský Tarnov sprevádzkovali pred 150 rokmi. Trať je v súčasnosti pomerne málo využívaná, o to viac si ju vychutnali návštevníci, ktorých z Lipian v Sabinovskom okrese previezol do Orlova v okrese Stará Ľubovňa mládežnícky expres Tatran ťahaný elektrickou lokomotívou Bobina.
Vlak dorazil z Liptovského Mikuláša, kde sídli občianske združenie Železničný klub Tatran. Jeho predsedom je aktívny železničiar TOMÁŠ CHOVANEC.
„Našou hlavnou náplňou je záchrana, oprava, údržba a prevádzka historických železničných vozidiel. Predovšetkým týchto mladších, elektrických. Hlavná železničná trať pod Tatrami bola ako prvá elektrifikovaná v rámci celého Československa. Tak si chceme pripomínať práve toto obdobie železničnej histórie,“ povedal nám Chovanec.
Vyštudoval Žilinskú univerzitu, odbor elektrická trakcia, je srdciarom, ktorý stále robí rušňovodiča, práca ho baví a vo voľnom čase organizuje zážitkové jazdy v starých vlakoch. Korzár sa s ním porozprával o vláčikoch, najmä o legendárnych rušňoch Bobina.
V rozhovore sa tiež dočítate:
- O zážitkových jazdách pre nadšencov,
- o tom, či sa dajú obnoviť vlaky do Poľska,
- o kvalitách rušňov Bobina,
- o vzniku pomenovania týchto lokomotív.
Záujem o retro jazdy prevýšil očakávania. Takže spokojnosť?
Spokojnosť je z našej strany v tom ohľade, že je záujem o akciu. A nespokojnosť je v tom, že sme nedokázali poskytnúť dostatok miest, dostatočný štandard, lebo sme naozaj takýto nápor neočakávali.
Máme niekoľko rokov takýchto akcií za sebou. Vždy bola kapacita postačujúca až predimenzovaná, v ekonomicky bohatších mestách a regiónoch. Lipany sme považovali za pomerne malé mesto. Mysleli sme, že dve jazdy s kapacitou troch vozňov budú stačiť. Div sa svete, záujem je ohromný.
Je to pre nás výzva. Kraj je čarokrásny, trať je nádherná, jednokoľajka a zároveň je elektrifikovaná. Pre našu Bobinu je to jedna z mála tratí, kde môže takto jazdiť. Tým, že je tu pravidelná osobná doprava v pracovné dni zastavená, o to väčší priestor je pre turistické jazdy. Budeme určite premýšľať o tom, že by sme sa sem radi vrátili.
Trať je obvykle skoro prázdna. Počas odhalenia pamätnej tabule odznela úvaha, že by sa dala viac využiť.
Ide o medzinárodný tranzitný koridor, na ktorom po poslednom útlme predovšetkým osobnej dopravy prestali jazdiť medzištátne expresy.
To znamená, že dnes tá trať je využívaná dva dni v týždni na prepravu posilových študentských vlakov na internáty a z internátov. Inak ten potenciál osobnej dopravy nie je príliš využitý, to práve dáva priestor na turistické jazdenie, ktoré robíme my.
Je to jedna z mála horských, malebných scenérií, turisticky zaujímavých tratí, ktoré disponujú trakčným vedením. Doprava na nej nie je taká čulá, aby sme tu tieto parády nemohli robiť.
Uvažujete o pravidelnom sezónnom jazdení?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári