Korzár logo Korzár Prešov

Začína sa veľká rekonštrukcia. Nad železnicou vznikne malý prešovský Apollo most

Hrozia kolóny, prosia o trpezlivosť.

(Zdroj: mesto Prešov)

PREŠOV. V Prešove sa začína rozsiahla rekonštrukcia mosta, vedúceho ponad železničnú trať na ulici Lesík delostrelcov.

Stavbu za viac ako štyri milióny eur realizuje Prešovský samosprávny kraj (PSK) v spolupráci s mestom Prešov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práce, ktoré sa týkajú cesty, mosta a chodníka pre peších a cyklistov, sú plánované do konca októbra.

Vyžiadajú si aj výrazné dopravné obmedzenia, ktoré skomplikujú prejazd vyťaženým ťahom v centre krajského mesta.

Hrozia kolóny, prosia o trpezlivosť

Ako v tejto súvislosti pripomenul predseda PSK Milan Majerský (KDH), ide o jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v meste Prešov.

SkryťVypnúť reklamu

„Som rád, že PSK našiel štyri milióny eur, ktoré sú momentálne hradené z úverových zdrojov. Neskôr ich chceme preklopiť do európskych štrukturálnych fondov. Pre nás je kľúčové to, aby sme v krajskom meste zabezpečili plynulú dopravu pre peších, cyklistov a hlavne pre motoristov, lebo tu prejde zhruba 22-tisíc áut denne,“ uviedol Majerský.

Ľudí zároveň požiadal o trpezlivosť pri nutných dopravných obmedzeniach.

„Budú možno traumatizovaní prieťahmi, dĺžkou čakania a zápchami. Verím, že to zvládnu. Pre nás je dôležité, aby sme čo najskôr odovzdali toto dielo a v stanovenom októbrovom termíne si motoristi, ale aj peší a cyklisti, budú môcť vydýchnuť.“

Súvisiaci článok Vodičov v Prešove čakajú obmedzenia. Prvá zaťažkávacia skúška sa začína Čítajte 

Veľmi zlý stav

Riaditeľ Správy a údržby ciest (SÚC) PSK Marcel Horváth pripomenul, že most pochádza z roku 1968.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa statického posúdenia sa nachádzal v stupni 6, teda veľmi zlý, a bez stavebných zásahov by sa dostal do stupňa 7, čo je havarijný stav.

„Pri tomto mostnom objekte nemá zmysel vložiť peniaze do rekonštrukcie, ktorá predĺži životnosť mosta o 20 – 30 rokov. Je lepšie tento most úplne odstrániť a postaviť nový, na ktorom vieme garantovať viacročnú životnosť,“ skonštatoval Horváth.

Nový most bude oceľovo-betónový, jeho nosnú konštrukciu bude tvoriť oblúk z ocele.

„Je to integrovaný mostný objekt spolu s chodníkmi pre peších, respektíve aj cyklochodníkmi a pod mostným objektom bude zároveň prebiehať cyklotrasa. Bude to taký malý prešovský Apollo most,“ dodal riaditeľ SÚC PSK.

Lávky pôjdu dole, hrozilo ich zrútenie

Na výstavbe sa podieľa aj mesto Prešov, ktoré bude hradiť demoláciu lávok v jeho vlastníctve. Tie sú uzavreté už do apríla 2021. Ako uviedol primátor mesta František Oľha (Demokrati), ich odstránenie bude mesto stáť 120-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

„Hrozilo zrútenie lávok, lebo kým most je v stupni 6, tak lávky sú v stupni 7, preto ich monitorujeme elektronickými spôsobmi,“ pripomenul Oľha.

K rekonštrukcii frekventovaného úseku dodal: „Pre mesto a obyvateľov je to jednoznačne úľava, že budeme vedieť prepojiť peších a cyklistických účastníkov dopravy, ktorí prichádzajú od Východnej ulice zo Sekčova a z centra mesta, pretože to je najkratšia spojnica medzi týmito bodmi.“

Súvisiaci článok Prešov si vezme úver 4,5 milióna eur. Zvýšili ho pre havarijný stav peších lávok Čítajte 

Postup prác

Lehota výstavby je 240 dní.

Práce na stavbe budú prebiehať v štyroch etapách.

Ako uviedol riaditeľ Oblasti Východ zhotoviteľa stavby spoločnosti Metrostav DS, a. s., Bratislava Ladislav Bačenko, v prvej etape od polovice marca do konca apríla zrealizujú preložky inžinierskych sietí.

V druhej fáze zbúrajú súčasný most.

„To je najdôležitejšia etapa. Začne sa v prvej polovici mája a bude trvať 20 – 22 dní, podľa výluky, ktorú máme dohodnutú so Železnicami Slovenskej republiky,“ uviedol Bačenko.

Dodal, že v tretej fáze vybudujú spodnú stavbu.

„Ideme budovať nové zakladanie, nové opory na mostnom objekte. Je to základná fáza, aby sme mohli budovať novú mostnú konštrukciu, ktoré je poslednou štvrtou fázou a potrvá tri mesiace,“ dodal.

Fakty o moste

Most bude dlhý 31 metrov a široký 23 metrov.

„Ide v podstate o nový most nad železničnou traťou. Bude to oblúková oceľová konštrukcia so spriahnutou železobetónovou mostovkou. Na krajoch mosta bude integrovaný dopravný pruh, spoločný pre cyklistov a peších a v smere Sekčov – centrum mesta - Škultétyho bude mimoúrovňové kríženie cyklochodníka pod mostný objekt,“ uviedol riaditeľ prešovskej divízie projektantskej spoločnosti Dopravoprojekt, a. s., Bratislava Dušan Skuban.

Dopravné obmedzenia

Výstavba prinesie aj viaceré dopravné obmedzenia.

Ich prvá etapa sa začala začiatkom týždňa uzavretím cyklistického chodníka a odbočovacieho pruhu z Rusínskej ulice na Lesík delostrelcov.

Druhá etapa sa začne 16. marca s ukončením na konci októbra.

Ako upozornil odborný referent odboru dopravy Mestského úradu v Prešove Maroš Kajňák, cez tento dopravný uzol prejde denne približne 22-tisíc vozidiel.

„Tento počet vozidiel nebolo možné, aby bol vedený po blízkej paralelnej ulici Masarykova, takže z tohto dôvodu sa muselo pristúpiť k tomu, aby sa doprava rozptýlila a obchádzkové trasy sú rôzne pre rôzne smery,“ uviedol Kajňák s tým, že samostatné obchádzky budú pre verejnú aj automobilovú dopravu.

Bližšie informácie o obchádzkach zverejní mesto na svojich stránkach.

NASA

V príbehu bratislavskej rafinérie sa odráža dramatické 20. storočie


Štart rakety Falcon 9 s družicami na výskum vesmírneho počasia.

Raketa Falcon 9 spoločnosti Space X vyniesla do vesmíru tri družice.


TASR

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Apolka horí!
  5. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  8. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty?
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 069
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 260
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 4 252
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 249
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 118
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 116
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 726
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 509
  1. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  2. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  3. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  4. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  5. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  6. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  7. Ondřej Havelka: Unikátní synkretismus západoafrického vodunu a křesťanství
  8. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 002
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 685
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 570
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 088
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 706
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 5 075
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 070
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 651
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu