PREŠOV. Na východnom Slovensku malo jazdiť deväť nových vlakov Panter. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tvrdila, že nové súpravy pošle do konca minulého roka.
„Na trate východného Slovenska plánujeme zaviesť v horizonte nasledujúcich dvoch rokov 9 elektrických jednotiek,“ sľubovala už pred tromi rokmi.
Namiesto deviatich kusov však poslala len päť, aj to zo staršej série. Nové Pantery od dodávateľa Škoda Transportation jazdia v Nových Zámkoch.
Na východ prišla jediná súprava. Počet jednotiek Panter sa zvýšil na sedem, z toho je len jedna z najnovšej série, zvyšné majú tri roky.

Národný dopravca dôvodí, že na východnom Slovensku síce nie je dostatočná železničná infraštruktúra, ale kvalitných vlakov je dostatok.
„Na východnom Slovensku jazdia moderné, klimatizované, vynovené i nové vozne a ucelené súpravy,“ opísal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Bez rozdielov v regiónoch
Národný dopravca dôvodí svoje rozhodnutie „maximalizáciou efektívneho využitia celého vozového parku".
Drevický povedal, že niektoré jednotky pre medzinárodné regulácie a nedostatky v železničnej infraštruktúre nemôžu na východnom Slovensku jazdiť. „Môžu však jazdiť v iných regiónoch Slovenska."
Železničné trate spravujú Železnice Slovenskej republiky. Neodpovedali, či je infraštruktúra na východe pre nové Pantery nedostatočná.
Vlakové súpravy sa nakupovali z eurofondov. Investícia mohla byť podľa našich informácií viazaná na použitie vlakov v danom regióne. Prečo sú teda v Nových Zámkoch a nie na východe?

„Nasadenie schválil Riadiaci orgán pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Stalo sa tak aj v minulosti a vďaka tomu môžu Pantery jazdiť v takmer všetkých krajoch Slovenska,“ reagoval hovorca ZSSK.
Ako ďalej konštatoval, vozidlá zo série Panterov z roku 2021 pôvodne nasadili v Žilinskom a Trenčianskom kraji, na východnom Slovensku od začiatku roka 2022.
„Vďaka týmto opatreniam môžeme moderné súpravy Panter maximálne efektívne využívať prakticky vo všetkých regiónoch Slovenska,“ uviedol Drevický.
Cieľom národného dopravcu je podľa Drevického ďalšia modernizácia, ktorá zahŕňa aj regionálne ucelené jednotky a zameriava sa na zlepšenie vozového parku bez rozdielu v regiónoch.

Majerský: Je to vrchol arogancie
Podobné presuny vlakov z východu do iných krajov nie sú novinkou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári