Korzár logo Korzár Prešov

Zavreli kľúčový most, 20-tisíc áut presmerovali. Prešov očakával dopravný chaos

Burger: Pomohlo by presadnúť na bicykle.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

PREŠOV. Pre rekonštrukciu mosta pri Lesíku delostrelcov a najväčšie dopravné obmedzenia za posledné roky sa v Prešove očakávali kolóny a chaos na cestách. Aj keď prvotné predpovede avizovali, že si vodiči musia pripraviť dávku trpezlivosti a silné nervy, zdá sa, že to zatiaľ zvládajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sme sa v utorok presvedčili, chaos na cestách sa zrejme nekoná aj vďaka vyznačeným obchádzkovým trasám a policajtom. Tí od skorého rána dopravu regulujú a smerujú tak, aby sa centrum vyhlo kolapsu.

Súvisiaci článok Vodičov v Prešove čakajú obmedzenia. Prvá zaťažkávacia skúška sa začína Čítajte 

Tisíce áut smerujú do centra

Dvojica policajtov regulovala dopravu neďaleko staveniska, vodiči ich rešpektovali.

SkryťVypnúť reklamu

„Pozrite sa, zatiaľ veľké problémy nie sú. Kolóny síce v niektorých častiach vznikajú, nie však nejaké dramatické. Zatiaľ je situácia pomerne pokojná, uvidíme, čo prinesie čas,“ povedali nám policajti.

Dopravné obmedzenia platia v Prešove už od soboty, preto si mohli miestni aj počas víkendu vyskúšať, ako jazdiť obchádzkovými trasami.

V pondelok sa komunikácie naplnili, zápchy vznikali hlavne na Sídlisku II. Ľudia hromžili, no ako uviedli, je potrebné si na zmeny zvyknúť.

V utorok bola situácia podobná, mnohých prekvapuje, že je doprava pomerne plynulá.

Emil na sociálnej sieti upozornil, že oprava mosta presmeruje denne zhruba 20-tisíc áut do centra mesta a ulice s riadenou križovatkou pri obchodnom centre Novum to podľa neho nezvládajú. „Riešením je presvedčiť cestujúcich autom do centra, aby využívali mestskú hromadnú dopravu, prípadne sa presunuli pešo z parkovísk mimo centra," poznamenal.

SkryťVypnúť reklamu

Peter upozornil, že sleduje zaujímavý fenomén v správaní vodičov. „V podstate 'kolaps' - okrem ulíc najbližšie k centru mesta, aj to len v niektorých smeroch - nenastal. Čiže je to správne nastavené, lebo všetky obslužné komunikácie ďalej od centra smerom von/do mesta a na sídlisku sú po väčšinu dňa plynulé,“ uviedol.

V čase špičky je na cestách podľa neho len štandardné prehustenie.

Ani muž, ktorý sa v utorok presúval po Prešove autobusom, nevnímal čas strávený v ňom ako prekážku. „Išlo to pomerne plynulo. Dostanem sa, kam chcem, to je hlavné,“ povedal nám.

Rekonštrukcia mosta potrvá až do októbra, napriek pomerne hladkej doprave sa problémy prejavili v meškaniach niektorých spojov mestskej hromadnej dopravy.

Súvisiaci článok Rekonštrukcia mosta nad železnicou v Prešove prinesie dopravné zmeny a obmedzenia Čítajte 

Hromadná doprava mešká

Počas utorka Dopravný podnik mesta Prešov zaznamenal na linkách výraznejšie zdržania najmä na Masarykovej ulici, a to v oboch smeroch.

SkryťVypnúť reklamu

„V dôsledku nepriaznivej dopravnej situácie dochádzalo v čase rannej špičky k meškaniam spojov v rozsahu do 20 minút, čo pocítili cestujúci na väčšine autobusových aj trolejbusových liniek,“ povedal hovorca dopravného podniku Vladimír Tomek.

Doplnil, že v porovnaní s pondelkom sa dopravná situácia na prešovských cestách mierne zlepšila.

„Naďalej však chceme apelovať na všetkých vodičov, aby dodržiavali dočasné dopravné značenie a rešpektovali vyznačené bus pruhy, aby sme v nasledujúcom období dokázali zabezpečiť plynulejší chod dopravy,“ uzavrel Tomek.

Polícia má v rámci opatrení v súvislosti s dopravnými obmedzeniami v uliciach približne desať policajtov Okresného dopravného inšpektorátu v Prešove.

„Policajné hliadky vykonávajú dohľad v spolupráci s vojenskou a mestskou políciou. Keďže ide o dlhodobé obmedzenie dopravy v meste, je potrebné, aby si vodiči na tieto obmedzenia zvykli a rešpektovali ich,“ vraví krajská policajná hovorkyňa Jana Ligdayová.

V momentálnej situácii by podľa polície bolo vhodné zvážiť preferovanie mestskej či regionálnej hromadnej dopravy pred individuálnou.

„Ideálne by bolo, keby vodiči mohli pri individuálnej doprave zvoliť trasu, pri ktorej by sa úplne vyhli problémovej lokalite. Situácia v doprave vzhľadom na tieto obmedzenia je počas dňa rozdielna, taktiež budú mať na ňu vplyv jednotlivé dni, prípadne víkend,“ vysvetľuje Ligdayová.

Mesto: Vodiči nerešpektujú značenie

Hovorca Prešova Michal Hudák hovorí, že rekonštrukcia mosta a lávok pri Lesíku delostrelcov, čo je dôležitý dopravný uzol, je aktuálne najrozsiahlejšou v meste.

„Každá rekonštrukcia, obzvlášť taká rozsiahla, si na základe objektívnych príčin vyžiada obmedzenia a obetu určitého komfortu zo strany vodičov. Počas víkendu pri spustení systému obchádzkových trás dochádzalo opakovane k porušeniu zákazu odbočenia. Kolóny a zápchy sa tvoria najmä na Masarykovej ulici smerom od OC Novum k železničnej stanici,“ opisuje Hudák.

Počas prvých dvoch pracovných dní sa podľa neho ako problém javia nedostatočná bdelosť vodičov a nerešpektovanie dopravného značenia na uliciach, kde sú zavedené vyhradené pruhy pre autobusy.

„To spôsobuje zápchy a meškania spojov. Situácia sa však môže zmeniť, keď sa šoféri lepšie adaptujú. Aktuálne zbierame dáta a podnety z terénu, ktoré po prvom týždni uzávierky mosta vyhodnotíme a v prípade potreby zapracujeme do aktuálneho súboru obmedzení,“ uviedol Hudák.

Súvisiaci článok Začína sa veľká rekonštrukcia. Nad železnicou vznikne malý prešovský Apollo most Čítajte 

Pomôže, ak ľudia sadnú na bicykle

Aktuálnu situáciu okomentoval pre Korzár aj dopravný analytik Tomáš Burger.

V pondelok na sociálnej sieti tvrdil, že vodiči jazdu centrom mesta skúšajú a skúšajú.

„Takáto zápcha pri Františkánoch nikdy nebola. Prosím tých, ktorí centrum môžete obísť, obíďte ho. A úzke uličky prenechajte taxikárom, dopravnej obsluhe a mestskej hromadnej doprave. Použite aplikáciu s navigáciou, ktorá má nahodené všetky uzávierky a nasmeruje vás do najmenšej zápchy,“ apeloval Burger.

V utorok nám povedal, že vodiči, aj tí, ktorí sa na riešení neštandardnej situácie podieľajú, pristúpili k zmenám zodpovedne.

„Kompetentní pripravili obchádzkové trasy, ale aj pomerne silnú mediálnu komunikáciu k verejnosti. Obchádzky nespustili v pondelok alebo počas pracovného týždňa, ale v sobotu ráno. Takže vodiči si mali možnosť vyskúšať obchádzky a počas víkendu, keď sú intenzity nižšie, otestovať značky a nájsť svoje obchádzkové trasy,“ vraví dopravný analytik.

Počas víkendu a v prvých dňoch pracovného týždňa sa síce očakával chaos, spomínal sa aj „dopravný armagedon", no zlé predtuchy sa zatiaľ nepotvrdili.

Podľa Burgera aj vďaka tomu, že mnohí vodiči si uvedomili, že prejazd k centru mesta bude kritický.

Preto buď zvolili iné obchádzkové trasy, prípadne odišli z miesta bydliska skôr do práce, alebo presadli do verejnej dopravy.

„Centrom mesta prechádza až 22-tisíc áut a stovky spojov mestskej hromadnej dopravy. Ak by všetky tieto vozidlá chodili mestom, upchali by komunikácie a nevedela by premávať verejná doprava. Preto projektant navrhol bus pruhy a preferenciu MHD, ktorá má prístup na všetky komunikácie. Ľudia teda majú možnosť nasadnúť do spoja a otestovať si, či im to bude vyhovovať.“

Dôvodom, že Prešov zatiaľ uzávierku jedného z kľúčových mostov v meste zvláda, je, že ľudia presadli do MHD. Podľa Burgera sa prispôsobili. Pomáha aj spolupráca mesta, polície a všetkých zložiek.

„Pomohli aj rôzne občianske sociálne siete, ktoré sa venujú doprave. Aplikácie majú zapracované a ľudia vidia všetky uzávery, ale vedia, aj kde je najmenšia zápcha, ktorú cestu voliť. Prichádza však jar, krajšie počasie, vzniknú aj iné možnosti dochádzania. Prešov je pomerne silné cyklistické mesto, možno časť obyvateľov aspoň raz za čas zvolí túto formu dopravy. To môže tiež pomôcť.“

Dopravný analytik vníma aj meškania spojov mestskej hromadnej dopravy.

Vraví, že polícia zatiaľ situáciu zvláda, no niektorí občas blokujú prejazd spojov verejnej dopravy.

„Policajti zatiaľ nepokutujú vodičov, je možné, že keď sa to bude diať aj v budúcnosti, tak pristúpia k extrémnejším opatreniam. V okolí mosta a v centre mesta je viacero zákazov, ktoré sa možno zdajú byť zdanlivo nepotrebné. Ich cieľom je však eliminovať tisíce vozidiel, ktoré centrom mesta prechádzajú. Dotknutí sú aj rezidenti, ktorí sa nemôžu dostať k miestu bydliska odvšadiaľ. Podobne tak dopravná obsluha a taxikári.“

V meste prebiehajú diskusie, či by taxikári nemali mať umožnený vstup do týchto zón zo všetkých smerov, prípadne aspoň počas večerných hodín, keď intenzita dopravy nie je taká vysoká.

Podľa Burgera je túto alternatívu potrebné zvážiť, keďže taxikári istým spôsobom odľahčujú dopravu a ľudia potom nemusia hľadať miesto na parkovanie v centre mesta.

Otázne však je, ako by prebiehala kontrola, pretože dnešné taxislužby často nie sú označené. „Neviem si predstaviť, aby fyzicky stáli policajti na križovatkách a kontrolovali, či je to taxislužba alebo či je to dopravná obsluha, prípadne či je to rezident.“

Medzi najrizikovejšie úseky z hľadiska možných kolón patrí podľa dopravného analytika sídlisko Sekčov. Ide o jedno z najväčších sídlisk na Slovensku, pričom Prešov stále nemá vybudovaný plnohodnotný diaľničný obchvat.

„Touto štvorprúdovkou prechádzajú tisícky áut, vrátane kamiónov. Je to aj jedna z hlavných obchádzkových trás,“ povedal nám Burger.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Od čoho závisí schopnosť prispôsobiť sa? 8 049
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 836
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 047
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 356
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 031
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 442
  7. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 346
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 313
  1. Miroslav Ferkl: Rehot Richtera
  2. Peter Martinkovič: Zažil som goraikō na Fujisane
  3. Jozef Foltýn: Koniec demokracie v USA?!
  4. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody
  5. Ernest Klotton: Armádne zhromaždenie ako sa generáli ocitli uprostred „vnútornej vojny“ s hranolkami a tankami
  6. Janka Bittó Cigániková: Zmena Ústavy: „Pre Boha nie je problém použiť aj Roberta Fica“
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 16 652
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 102
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 897
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 804
  5. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 10 026
  6. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 9 749
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 598
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 9 404
  1. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  2. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  3. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  6. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  7. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  8. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu