Korzár logo Korzár Prešov

Prešovský kraj chce zabezpečiť kompletnú projektovú prípravu privádzača Grófske

Aktivisti spisovali za výstavbu petíciu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Michal Ivan)

PREŠOV. Prešovský samosprávny kraj (PSK) chce zabezpečiť vypracovanie projektovej dokumentácie na výstavbu privádzača Grófske.

Komunikácia s napojením na rýchlostnú cestu R4, za ktorej výstavbu spísalo petíciu občianske združenie Náš Prešov, má odľahčiť dopravu na sídliskách a v priľahlých obciach Prešova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Náklady na investičnú prípravu stavby pripojenia juhovýchodného obchvatu mesta Prešov na rýchlostnú cestu R4 a cestu III. triedy III/3431 sú odhadované vo výške 1,2 milióna eur.

Ideový zámer prípravy na svojom pondelkovom rokovaní schválili prešovskí krajskí poslanci.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Privádzač Grófske je pri výstavbe R4 nevyhnutný, upozorňuje kraj, mesto i aktivisti Čítajte 

Zlepší dopravnú situáciu

Komunikácia Grófske by mala zásadne upraviť dopravnú situáciu v úseku medzi obcou Kapušany a vstupom do mesta Prešov pri leteckej vojenskej základni.

Práve toto prepojenie a pokračovanie juhovýchodného obchvatu mesta Prešov by malo riešiť dopravnú obsluhu a napojenie pre budovaný priemyselný park Grófske a vytvoriť kompletný vonkajší okruh mesta.

„Išlo by o napojenie privádzača Grófske k spojnici I/18, teda vstupu do mesta Prešov, kde by bola zriadená kruhová križovatka a následne by išlo o napojenie cez obec Nižná Šebastová na juhovýchodný obchvat mesta Prešov,“ vysvetlil vedúci odboru dopravy Úradu PSK Alexander Galajda.

Súvisiaci článok Pod petíciu za výstavbu komunikácie Grófske sa podpísalo vyše 1 400 ľudí Čítajte 

Kto cestu postaví

Za výstavbu komunikácie Grófske bojuje občianske združenie Náš Prešov, ktoré spustilo začiatkom roka petíciu za jej výstavbu, pod ktorú vyzbierali 1 406 podpisov.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom podľa predstaviteľov združenia bolo, že výstavbu komunikácie v tejto lokalite si medzi sebou prehadzujú Ministerstvo dopravy SR, Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Prešovský samosprávny kraj aj mesto Prešov. Napokon sa iniciatívy chytil práve samosprávny kraj.

„Ukázalo sa, že naše aktivity a petícia mali zmysel. Prebudili PSK k tomuto kroku, ktorý vítame. Myslíme si, že prinesie aj ďalší posun v tejto problematike, a keď sa začne na Grófskom robiť ako sa teraz začalo, tak sa dajú pásky strihať spolu aj na druhej etape R4 aj na komunikácii Grófske,“ uviedol predseda OZ Náš Prešov René Polačok.

Súvisiaci článok Privádzač Grófske je pri výstavbe R4 nevyhnutný, upozorňuje kraj, mesto i aktivisti Čítajte 

Projektová dokumentácia za vyše milión

Podľa riaditeľa Správy a údržby ciest PSK Marcela Horvátha sa musí vypracovať štúdia a následne dokumentácia na stavebný zámer a na územné konanie.

SkryťVypnúť reklamu

Dobu investičnej prípravy, ak ju neovplyvnia napríklad problémy s majetkovým vysporiadaním, odhaduje na minimálne dva roky.

„Je dôležité, aby sme stihli programové obdobie. Cieľom teraz je, aby sme mali pripravené projekty so stavebným povolením do roku 2027,“ uviedol Horváth s tým, že cesta nemusí stavebne nadväzovať na aktuálnu výstavbu R4.

Predpokladaná celková cena projektovej dokumentácie je pritom 1,2 milióna eur.

Župa bude potrebovať pomoc

„Financovanie sa uvažuje z vlastných zdrojov PSK s možnosťou následnej refundácie zo zdrojov štátneho rozpočtu, respektíve nenávratného finančného príspevku Programu Slovensko 2021 – 2027,“ vysvetlil riaditeľ SÚC s tým, že odhadované náklady na výstavbu samotného privádzača sú podľa neho vo výške viac ako 10 miliónov eur.

Podľa predstaviteľov OZ Náš Prešov môžu náklady na samotnú výstavbu narásť až na 25 miliónov eur.

Tieto sumy ale župa podľa Horvátha na výstavbu nemá a je odkázaná na pomoc štátu, buď cez štátne, alebo aj európske zdroje.

„Ako celý projekt dopadne, a či financovanie zo štátnych prostriedkov bude možné, ešte nevieme. Ale proces treba začať a pripraviť túto investičnú akciu tak, že pokiaľ bude možné financovať výstavbu tejto strategickej cesty, malo by sa aj ministerstvo dopravy na ňu pozerať ako na vyvolanú investíciu výstavby R4,“ dodal Horváth.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 629
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 131
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 131
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 246
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 201
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 902
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 729
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu