Korzár logo Korzár Prešov

Bez požehnania by s razbou nezačali. Tunel Okruhliak začali vŕtať, Fico poslal len Ráža

Dokončiť ho majú do štyroch rokov.

Spoluzhotoviteľ hovorí o výstavbe tunela Okruhliak. Autor: TASR

PREŠOV. Tretí tunel pri Prešove, ktorý ju súčasťou severného obchvatu mesta v rámci rýchlostnej komunikácie R4, už razia.

Prvú razbu urobili v utorok, symbolicky po požehnaní sošky patrónky baníkov sv. Barbory i celej stavby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Požehnanie udelil rímskokatolícky arcibiskup, metropolita Košickej arcidiecézy Bernard Bober, ktorý je predsedom Konferencie biskupov Slovenska.

Súvisiaci článok Pri Prešove začínajú raziť tretí tunel Okruhliak, privádzač Grófske postaví župa Čítajte 

Fico neprišiel

Na slávnosť sa pôvodne chystal aj premiér Robert Fico (Smer).

SkryťVypnúť reklamu

„Pán premiér mal veľký záujem tu byť, ale, bohužiaľ, pracovné povinnosti mu to nedovolili,“ ospravedlnil predsedu vlády minister dopravy Jozef Ráž mladší (nominant Smeru).

Oznámil, že tento tunel, ale aj ďalšie úseky budú bezplatné.

Obchvaty spoplatnené nebudú

„Z nášho pohľadu je aktuálne najdôležitejšie, že aj tento obchvat Prešova bude súčasťou tých obchvatov, ktoré sú bez úhrady a bez povinnosti mať diaľničnú známku,“ konštatoval Ráž.

„Do 1. 7. stihneme spraviť vyhlášku tak, že aj keď nestihneme dať všade dopravné značenie, tie obchvaty zadarmo budú. Po zverejnení vyhlášky to bude platné,“ upresnil minister.

Tento úmysel si rezort dal odobriť Inštitútu dopravnej politiky, ktorý ho odporučil.

„Ľudia, čo jazdia cez mesto, si nekúpia diaľničnú nálepku na to, aby jazdili po obchvatoch. Ale keď im dáte zadarmo možnosť ísť na obchvat, tak oni tam pôjdu. Tým pádom odťažíte mestá od dopravy. Je to aj v záujme ekológie, aj v záujme kvality života občanov,“ dodal minister.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Úsek diaľnice D1 pod Tatrami bude vyňatý zo spoplatnených diaľnic Čítajte 

Do štyroch rokov

Razenie tunela bude pokračovať v nepretržitej prevádzke, z oboch strán. Oficiálny termín dokončenia stavby je september 2027. Celý desaťkilometrový úsek má byť podľa šéfa rezortu dopravy dokončený do štyroch rokov.

Na razení tunela Okruhliak sa podieľa 180 pracovníkov, z toho 130 tunelárov. Úsek stavia konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS, SMS, Váhostav-SK a TuCon.

„Už sme sa tu udomácnili. Boli sme pri razení všetkých troch tunelov v okolí Prešova,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti TuCon Miroslav Žák. Verí, že stavbu stihnú v termíne.

Súvisiaci článok Telenovela prešovský obchvat R4 graduje. Zmena termínu č. 6, hlásia diaľničiari Čítajte 

Bez rituálov ani nezačnú

„My, tunelári, máme dva magické momenty. Začiatok razby s požehnaním sv. Barbory a prerazenie tunela,“ opísal Žák silu tohto momentu. „Chlapi bez tejto udalosti do tunela ani nevstúpia. Také je to pre nás dôležité,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to pre nás priorita. Dúfam, že sa nám to podarí dokončiť v čase, ako je naplánovaný, aby sme nezažívali podobné sklamania ako pri iných úsekoch,“ konštatoval predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček.

„Každá stavba má svoje osobitnosti a riziká. Pevne verím, že hladko a rovnako nadviažeme na prvú časť prešovského obchvatu, aby sme to dokázali otvoriť v termíne, prípadne trochu skôr. Nasadenie je obrovské. Vidíte to už na prípravných prácach. Všetko išlo podľa plánu, takže verím, že aj razenie tunela pôjde v tomto duchu. Avšak geológia nás vždy môže prekvapiť,“ doplnil Macháček.

Očakáva, že o štyri roky tadiaľ budú prechádzať autá.

Súvisiaci článok Váhostav si trúfa odovzdať severný obchvat Prešova o pol roka skôr Čítajte 

Financovanie stavby

Peniaze určené na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova vyčlenil štát zo svojho rozpočtu. Podľa ministra Ráža sa štátu podarilo dostať 69 miliónov z európskych zdrojov.

„Taktiež sme dostali peniaze na celú prípravu R4, to znamená vyvlastňovacie konanie, majetkovoprávne vysporiadanie a zároveň na projektovú dokumentáciu na územné rozhodnutie. Teda časť z prípravného procesu je krytá z eurofondov,“ uviedol minister.

„Veríme tomu, keďže ide o významnú tepnu Via Carpatia, ktorá spája 6 000 kilometrov medzi Baltským a Egejským morom, že nakoniec dostaneme peniaze aj na tú R4. Ak nie, alternatívne pracujeme na tom, aby to bolo súčasťou PPP projektu, pretože sa predpokladá, že to bude stáť okolo dvoch miliárd eur,“ dodal šéf rezortu dopravy.

Súvisiaci článok Na otvorení prešovského obchvatu majú hrať Heľenine oči. Zabudli ich však pozvať Čítajte 

Na otvorení s úsmevom podotkol, že ako pozná arcibiskupa Bobera, šťastie bude vybavené.

Spomenul aj známy hit skupiny Heľenine oči: „Severný obchvat Prešova je jeden z mála, o ktorých sa skladajú piesne. Juchú, juchú, verím, že to už nebude len v duchu.“

Súvisiaci článok Kamión s Heľeninými očami meškal. Od policajtov dostal pokutu Čítajte 

Hostia z mesta i kraja

Medzi hosťami na slávnostnom začiatku razby tunela bol aj podpredseda Prešovského samosprávneho kraja Jozef Kanuščák (SaS).

„Dnešným dňom sa R4 dostala do ďalšej fázy,“ konštatoval a zdôraznil, že ide o prínos pre celý kraj. Aj preto, že je „súčasťou trasy Via Carpatia, ktorá je dôležitým medzinárodným koridorom“ a táto cesta prepája Európu a okrajové regióny s centrami.

„Pri vzniku Slovenskej republiky vznikol aj zoznam rýchlostných ciest a diaľnic, kde bola aj R4,“ vyhlásil primátor Prešova František Oľha (Demokrati), ktorý je rád, že sa ľady pohli.

„Náš región dlhodobo potrebuje rozvoj dopravnej infraštruktúry,“ zdôraznil a podotkol, že „stačí jedna oprava mosta v centre a sú zápchy“. Preto severný obchvat dopravu v meste odľahčí.

Súvisiaci článok Vodičov v Prešove čakajú obmedzenia. Prvá zaťažkávacia skúška sa začína Čítajte 

Kadiaľ vedie cesta

Trasa rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa nadväzuje na dokončenú prvú etapu.

Vedie údolím potoka Dzikov, prechádza cez budúci tunel Okruhliak, ktorého východný portál sa nachádza v údolí nad mestskou časťou Surdok. Ako uvádza Národná diaľničná spoločnosť, ďalej cesta R4 križuje cestu I/18 a na konci je trasa napojená na križovatku Kapušany.

Účelom stavby je prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce tak, aby došlo k odľahčeniu dopravy z existujúcej komunikačnej siete mesta Prešov a vložením mimoúrovňových križovatiek k prerozdeleniu zdrojovej a cieľovej dopravy.

Ako dodávajú diaľničiari, bude to znamenať vyššiu bezpečnosť účastníkov dopravy a zvýšenie plynulosti jazdy.

Obchvaty Prešova

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 638
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 964
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 796
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 400
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 731
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 513
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 297
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu