PREŠOV. Výstavba depa, výmena meniarní, rozširovanie trolejbusových tratí a nákup parciálnych trolejbusov. Tieto štyri priority má schválené mesto Prešov v rámci koncepcie plne bezemisnej verejnej dopravy.
Financie na projekty, ktoré majú posilniť verejnú dopravu v krajskom meste, by mohlo čerpať z európskych zdrojov. Rezort dopravy však dal zelenú iba na nákup parciálnych trolejbusov. Prvé takéto vozidlá už začali brázdiť prešovské cesty. Na zvyšné projekty peniaze vyčlenené neboli.
Aprílová výzva
V apríli ohlásilo ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) spolu s rezortom dopravy výzvu z Programu Slovensko 2021 - 2027 za 350 miliónov eur.
Zameraná je na modernizáciu verejnej osobnej dopravy a udržateľnej mestskej mobility v regiónoch. O peniaze sa môžu uchádzať samosprávy s MHD so stopercentnou účasťou mesta, teda aj Prešov.
Podľa šéfa MIRRI Richarda Rašiho (Hlas) sú milióny z výzvy určené na viaceré aktivity preferujúce verejnú dopravu, od výstavby tratí cez inteligentné semafory až po obnovu trolejbusov na alternatívny pohon. Do výzvy sa môžu samosprávy prihlásiť až do vyčerpania sumy.

O tom, ako budú peniaze z výzvy rozdelené, MIRRI nerozhoduje. „Podmienky v rámci danej výzvy či už do výšky alokácie pre dané mesto, oprávnených aktivít, ako aj kritérií na výber projektov nastavovalo ministerstvo dopravy ako sprostredkovateľský orgán,“ odkázali nám z tlačového oddelenia.
Minister dopravy Jozef Ráž (Smer) sa vyjadril, že výber projektov, ktoré získajú peniaze, je na samospráve a „naše ministerstvo je pripravené všemožne pomôcť žiadateľom, aby bola realizácia ich projektov a čerpanie peňazí plynulé“.
Kde sa to zaseklo
Zisťovali sme, prečo sa zásadné projekty prešovskej mestskej hromadnej dopravy na rezorte dopravy neposunuli.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári