BARDEJOV, KYSAK. Aktuálny grafikon železničnej dopravy odrezal Bardejov od vlakových spojov smerom na železničný uzol Kysak v okrese Košice-okolie a z neho.
Problém sa týka napríklad prípojov na vlaky InterCity, ktoré buď chýbajú úplne, alebo sú tam dlhé čakacie doby, ale aj napojenia ďalších vlakov, ktoré z Prešova odchádzajú krátko po tom, čo odtiaľ odídu vlaky na Kysak a Košice.
Poukazuje na to Bardejovčan Milan Ján Pilip, ktorý je aj nezávislým mestským poslancom.
„Prípojné vlaky prichádzajú z a do Bardejova tesne po odchode iného, ktorý mal na ne nadväzovať v Prešove. Samotní železničiari na tým krútia hlavami,“ tvrdí Pilip, ktorý už v tejto veci oslovil železnice, ale aj krajskú a mestskú samosprávu.

Nadväznosť spojov
Opísal príklady niekoľkých spojov v oboch smeroch, v ktorých sú nelogickosti.
„V smere z Prešova do Bardejova zo siedmich spojov (počas dňa) u štyroch odíde prípojný vlak do Bardejova 16 minút pred príjazdom do Prešova z Kysaku, u zvyšných troch prípoj neexistuje vôbec. U piatich spojov existuje autobusová alternatíva, u tej je však problém v tom, že v prípade meškaní vlakov autobusy na vlaky nečakajú a cestujúci neraz ostanú 'visieť' v prestupnom Prešove.“
Za najviac problematické považuje spojenie na dva večerné IC vlaky: „Prípoje nie sú zabezpečené, k IC 45 sa čaká 50 minút na autobus, k IC 525 prípoj neexistuje vôbec.“
V opačnom smere je podľa neho lepšia situácia ohľadom napojenia na hlavný koridor, existujú autobusové alternatívy, pričom pri medzimestských autobusoch nedochádza k meškaniam v takej miere ako pri vlakoch.
„Otázny však aj tu ostáva účel vlakových spojení Prešov – Kysak. V štyroch prípadoch totiž vlak odíde z Prešova iba pár minút pred príchodom vlaku z Bardejova, v dvoch prípadoch s rozdielom 6 minút, v dvoch 14 minút, pričom na prvé ranné IC-čko prípoj neexistuje vôbec.“
Autobusové alternatívy v smere Kysak - Bardejov s prestupom v Prešove sú podľa neho problematické z dôvodu častých meškaní vlakov na hlavnom koridore, pričom autobusy zmeškané spoje nečakajú.
Pilip chápe snahu zaviesť pravidelnú taktovú dopravu, no podľa neho je terajším výsledkom neefektívna organizácia dopravy.

Hrozba zrušenia IC-čiek

„Tento problém nastal ešte pred platnosťou aktuálneho grafikonu, keď sa zrušili prípoje na vlaky kategórie InterCity, v dôsledku čoho sa prestali využívať v takej miere, ako to bolo v minulosti. Dnes tieto vlaky jazdia s minimálnym počtom vozňov, čo je objektívny fakt, a hrozí, že budú zrušené ,“ hovorí Pilip.
„Aktuálne platný grafikon tento problém rozšíril aj na vlaky ďalších kategórií - expresy. Regióny v Prešovskom kraji, zvlášť Bardejov, sú tým pádom odrezané, s dlhými čakacími dobami na prestupoch,“ sťažuje sa.
Niektoré diery sa podľa neho dali čiastočne vykryť autobusmi, ale „už ani to nie je aktuálne“.
Železnice: Optimalizácia pre väčšinu cestujúcich
Zmena harmonogramu vlakových spojov medzi Bardejovom a Kysakom bola podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Dominika Drevického súčasťou komplexnej optimalizácie vlakových spojení. Jej cieľom bolo lepšie vyhovieť potrebám väčšiny cestujúcich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári