PREŠOV. Nový železničný cestovný poriadok, ktorý platí od 15. decembra, priniesol pre cestujúcich okrem pozitívnych zmien aj komplikácie. Tie sa týkajú najmä ranných „študentských“ vlakov z Lipian v okrese Sabinov do Prešova a Košíc.
„Namiesto veľkých súprav nasadili na ranné krátke jednotky. Študenti, ktorí cestujú o 7:02 vlakom 1937, sa tlačia v krátkej jednotke, pričom sami železničiari vedia, že to nie je vhodná súprava,“ povedal nám jeden z odborníkov na železničnú dopravu. Nebol sám, podobných sťažností sme zaznamenali viac.
Nový grafikon si pritom odborník pochvaľuje. „Je prelomová vec, že každú hodinu chodia vlaky medzi Prešovom a Košicami. Máme dobrý cestovný poriadok, ale vlaky s neadekvátnou kapacitou. Na tie do Čiernej nad Tisou, ktoré nie sú tak vyťažené, dali veľké súpravy, a do Lipian malé.“
Situáciu sledujeme, vravia železnice
Železničná spoločnosť Slovensko vysvetľuje, že situáciu si vyžiadala rekonštrukcia košickej železničnej stanice.
„Ranné najvyťaženejšie vlaky REX 1937 (Lipany 7:02 – Košice 8:17) a Os 8551 (Lipany 6:33 – Prešov 7:09) sú v aktuálnom cestovnom poriadku radené z elektrických jednotiek typu Panter. Je to kvôli rekonštrukcii železničnej stanice v Košiciach, kde je požiadavka zo strany Železníc Slovenskej republiky radiť len vratné súpravy, teda nie klasické vozne s potrebou obiehania rušňa,“ uvádza hovorca národného prepravcu Dominik Drevický.
„Situáciu pravidelne monitorujeme a pripravujeme riešenie pre komfortnejšie cestovanie,“ dodáva.

Hlava na hlave
Problém začne byť znovu vypuklejší v čase, keď sa začne vyučovanie na školách. Ranný vlak o 6:02 z Lipian mal pôvodne kapacitu zhruba 350 cestujúcich a býval zaplnený takmer na sto percent. Po novom má trojvozňová elektrická jednotka o sto miest menej.
Ešte vypuklejšie je to pri vlaku Regional Express 1937, ktorý odchádza z Lipian po siedmej ráno.
Pôvodne jazdila veľká súprava, rušeň a 6 vozňov. Vlak býval využitý na viac ako sto percent, teda okrem 550 sediacich cestujúcich boli aj stojaci.
Podľa nového radenia jazdí elektrická jednotka 661 s kapacitou na sedenie zhruba 250 miest. Je ich teda o viac ako polovicu menej, o tristo miest, čo spôsobuje najmä študentom značné problémy. Vo vlaku je hlava na hlave, cestujúci sú natlačení ako sardinky.
Vlakov s kapacitnými problémami je viac, pričom to platí aj o popoludňajších vlakoch opačným smerom, z Košíc do Prešova a do Lipian.

Nové mašiny na východe
Pozitívnou správou je, že od nového grafikonu sú všetky regionálne vlaky na trase Lipany - Prešov - Košice a späť moderné a nízkopodlažné. Ide o jednotky typu Panter od výrobcu Škoda Transportation.
„Elektrické jednotky svojimi parametrami spĺňajú požiadavky európskych noriem a predstavujú tak účelné vozidlá na úrovni 21. storočia,“ vraví Drevický.

„Nízkopodlažné klimatizované jednotky s bezbariérovými nástupnými priestormi sú so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom a majú multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle. "
Opisuje, že súpravy majú centrálne ovládanie dverí a WC bunky s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotiek je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich.


Kapacitné problémy
Najvyťaženejšie vlaky s kapacitnými problémami na trati Lipany - Prešov - Košice a späť
• REX 1935 Lipany 6.02 - Prešov 6.39–42 - Košice 7.12:
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) – 4 × veľkopriestorový vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 350 cestujúcich – využitie takmer na 100 %.
Nové radenie (od 15.12.2024) – elektrická jednotka 661 (trojvozňová), kapacita (na sedenie) cca 250 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o približne 30 % (100 miest).
• Os 8551 Lipany 6.33 - Prešov 7.09:
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) - 5 × veľkopriestorový/kupé vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 370 cestujúcich - využitie na viac ako 100 % (stojaci cestujúci).
Nové radenie (od 15.12.2024) - elektrická jednotka 660 (štvorvozňová), kapacita (na sedenie) cca 340 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o približne 10 % (30 miest).
• REX 1937 Lipany 7.02 - Prešov 7.39–42 - Košice 8.12:
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) - 6 × veľkopriestorový vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 550 cestujúcich – využitie na viac ako 100 % (stojaci cestujúci).
Nové radenie (od 15.12.2024) - elektrická jednotka 661 (trojvozňová), kapacita (na sedenie) cca 250 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o viac ako 50 % (300 miest).
• REX 1948 Košice 13.43 - Prešov 14.14–17 - Lipany 14.55:
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) - 6 × veľkopriestorový vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 550 cestujúcich – využitie takmer na 100 %.
Nové radenie (od 15.12.2024) – elektrická jednotka 660 (štvorvozňová), kapacita (na sedenie) cca 340 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o približne 35 % (200 miest).
• REX 1950 Košice 14.43 – Prešov 15.14–17 – Lipany 15.55 (v piatky až do Plavča, 16.27):
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) - 4 × veľkopriestorový vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 350 cestujúcich - využitie na viac ako 100 % (stojaci cestujúci).
Nové radenie (od 15.12.2024) – elektrická jednotka 661 (trojvozňová), kapacita (na sedenie) cca 250 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o približne 30 % (100 miest).
• REX 1959 Plaveč 17.31 – Lipany 18.01–02 – Prešov 18.39–42 – Košice 19.12 (vlak ide v nedeľu):
Pôvodné radenie (do 14.12.2024) - 4 × veľkopriestorový vozeň klasickej stavby, kapacita (na sedenie) cca 350 cestujúcich - využitie na viac ako 100 % (stojaci cestujúci).
Nové radenie (od 15.12.2024) - elektrická jednotka 661 (trojvozňová), kapacita (na sedenie) cca 250 cestujúcich - zníženie počtu miest na sedenie o približne 30 % (100 miest).

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári