Korzár logo Korzár Prešov

Študenti sa tlačia v krátkom vlaku. Dlhé súpravy stiahli, miest je o polovicu menej

Problémy spôsobila oprava stanice.

Preplnený "študentský" vlak Lipany - Prešov - Košice.Preplnený "študentský" vlak Lipany - Prešov - Košice. (Zdroj: Koláž - Korzár)

PREŠOV. Nový železničný cestovný poriadok, ktorý platí od 15. decembra, priniesol pre cestujúcich okrem pozitívnych zmien aj komplikácie. Tie sa týkajú najmä ranných „študentských“ vlakov z Lipian v okrese Sabinov do Prešova a Košíc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Namiesto veľkých súprav nasadili na ranné krátke jednotky. Študenti, ktorí cestujú o 7:02 vlakom 1937, sa tlačia v krátkej jednotke, pričom sami železničiari vedia, že to nie je vhodná súprava,“ povedal nám jeden z odborníkov na železničnú dopravu. Nebol sám, podobných sťažností sme zaznamenali viac.

SkryťVypnúť reklamu

Nový grafikon si pritom odborník pochvaľuje. „Je prelomová vec, že každú hodinu chodia vlaky medzi Prešovom a Košicami. Máme dobrý cestovný poriadok, ale vlaky s neadekvátnou kapacitou. Na tie do Čiernej nad Tisou, ktoré nie sú tak vyťažené, dali veľké súpravy, a do Lipian malé.“

Situáciu sledujeme, vravia železnice

Železničná spoločnosť Slovensko vysvetľuje, že situáciu si vyžiadala rekonštrukcia košickej železničnej stanice.

„Ranné najvyťaženejšie vlaky REX 1937 (Lipany 7:02 – Košice 8:17) a Os 8551 (Lipany 6:33 – Prešov 7:09) sú v aktuálnom cestovnom poriadku radené z elektrických jednotiek typu Panter. Je to kvôli rekonštrukcii železničnej stanice v Košiciach, kde je požiadavka zo strany Železníc Slovenskej republiky radiť len vratné súpravy, teda nie klasické vozne s potrebou obiehania rušňa,“ uvádza hovorca národného prepravcu Dominik Drevický.

SkryťVypnúť reklamu

„Situáciu pravidelne monitorujeme a pripravujeme riešenie pre komfortnejšie cestovanie,“ dodáva.

Súvisiaci článok IC-čká rušíme, ale vlaky pridáme, nebudú preplnené, kvalita ostane, obhajuje sa dopravca Čítajte 

Hlava na hlave

Problém začne byť znovu vypuklejší v čase, keď sa začne vyučovanie na školách. Ranný vlak o 6:02 z Lipian mal pôvodne kapacitu zhruba 350 cestujúcich a býval zaplnený takmer na sto percent. Po novom má trojvozňová elektrická jednotka o sto miest menej.

Ešte vypuklejšie je to pri vlaku Regional Express 1937, ktorý odchádza z Lipian po siedmej ráno.

Pôvodne jazdila veľká súprava, rušeň a 6 vozňov. Vlak býval využitý na viac ako sto percent, teda okrem 550 sediacich cestujúcich boli aj stojaci.

Podľa nového radenia jazdí elektrická jednotka 661 s kapacitou na sedenie zhruba 250 miest. Je ich teda o viac ako polovicu menej, o tristo miest, čo spôsobuje najmä študentom značné problémy. Vo vlaku je hlava na hlave, cestujúci sú natlačení ako sardinky.

SkryťVypnúť reklamu

Vlakov s kapacitnými problémami je viac, pričom to platí aj o popoludňajších vlakoch opačným smerom, z Košíc do Prešova a do Lipian.

Súvisiaci článok Národný dopravca sľuboval východu nové vlaky. Išli do Nových Zámkov, prišli staršie Čítajte 

Nové mašiny na východe

Pozitívnou správou je, že od nového grafikonu sú všetky regionálne vlaky na trase Lipany - Prešov - Košice a späť moderné a nízkopodlažné. Ide o jednotky typu Panter od výrobcu Škoda Transportation.

„Elektrické jednotky svojimi parametrami spĺňajú požiadavky európskych noriem a predstavujú tak účelné vozidlá na úrovni 21. storočia,“ vraví Drevický.

Súvisiaci článok Ranný vlak pre študentov železnice rušia. Náhrada zaň je neistá Čítajte 

„Nízkopodlažné klimatizované jednotky s bezbariérovými nástupnými priestormi sú so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom a majú multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle. "

Opisuje, že súpravy majú centrálne ovládanie dverí a WC bunky s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk. Súčasťou jednotiek je bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich.

Súvisiaci článok Cestujúci sa hnevajú. Na prípoj k vlaku InterCity čakajú skoro hodinu, alebo nejde vôbec Čítajte 
Súvisiaci článok Po Bratislave stráca Prešov priame vlakové spojenie aj s Prahou Čítajte 

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 274
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 014
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 716
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 277
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 665
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 249
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 090
  8. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 1 763
  1. Patrícia Popovičová: Budúcnosť krajiny začína v školách – bez ohľadu na to, kto ich zriaďuje
  2. Ondřej Havelka: Obřízky, šokující tradice a hluboká víra. Velká cesta mezi africké kulturní a náboženské tradice
  3. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  4. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  6. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  7. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 483
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 943
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 930
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 820
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 469
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 536
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 310
  8. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 6 573
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu