PREŠOV. Prečo nemôže byť Prešov napojený na TEN-T koridor novou železničnou traťou? Ide o transeurópsku dopravnú sieť cestných a železničných koridorov, medzinárodných letísk a vodných ciest v Európskej únii.
V roku 2006 sa hovorilo o vízii napojenia Prešova na TEN-T koridor prostredníctvom novej trate medzi Prešovom a Krompachmi. Projekt predpokladal vybudovanie novej trate v úseku Prešov - Krompachy dlhý zhruba 30 kilometrov.
Súčasťou mal byť aj nový tunel s pracovným názvom Kalvária s dĺžkou 8 500 metrov. Momentálne to však vyzerá tak, že Prešov na koridor napojený nebude.
„Táto vízia je stále reálna,“ tvrdí síce rezort dopravy vedený nominantom Smeru Jozefom Rážom, no zdôrazňuje, že „aktuálne je oveľa dôležitejšie zmodernizovať existujúce železničné trate, na ktorých premávajú stovky vlakov a prepravujú sa tisícky cestujúcich“.
Podľa ministerstva má vyššiu pridanú hodnotu prepojenie Budapešť - Košice - Prešov - Krakov, najbližšie aktivity preto majú smerovať práve tam.

K financovaniu sa ani nedostali
Problémom nebolo financovanie novej trate, zámer sa tam za 19 rokov ani neposunul.
„Projekt nedospel do štádia, aby mohol vstúpiť do realizácie, a teda by bolo riešené jeho financovanie. Išlo o technickú štúdiu, ktorá len mala zhodnotiť možnosti nového trasovania a vyčísliť predpokladané náklady,“ uviedlo tlačové oddelenie ministerstva dopravy.
Potvrdilo, že projekt je už odsunutý na neurčito: „Vzhľadom na to, že železničný koridor bol definovaný na spomínanej spojnici Budapešť - Košice - Prešov - Krakov, nepredpokladáme, že sa na tomto projekte bude v krátkej budúcnosti ďalej pracovať. Zostáva však stále v zásobníku pre strategický rozvoj železničnej siete.“

Žiadne nové trasy. Len oprava starých
Kým u nás sa železničný tunel stavať nebude, Česi chystajú oveľa dlhší v úseku Praha - Beroun. dlhý bude 24,7 kilometra. Podľa ministerstva nejde o dĺžku tunela, ale o to, že Slovensko potrebuje dostať na modernú úroveň minimálne existujúce nosné železničné trate. Preto sa štát sústredí na získavanie zdrojov na modernizáciu železníc, nie na výstavbu nových.
Napojenie Prešova na TEN-T koridor by však mohlo pomôcť celkovej dopravnej situácii na východe.
„Prešov už je súčasťou TEN-T siete, a preto je nutné postupovať v horizontoch daných európskymi rozhodnutiami a dobudovať trate zaradené do TEN-T na požadovanú úroveň a technické zabezpečenie,“ zdôraznil rezort dopravy.

Po revízii projekt vypadol
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári