Korzár logo Korzár Prešov

Trať na východe existuje 19 rokov len na papieri. V zásuvke zostáva aj poľský megaprojekt

Budovanie musí počkať, prioritu majú opravy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

PREŠOV. Prečo nemôže byť Prešov napojený na TEN-T koridor novou železničnou traťou? Ide o transeurópsku dopravnú sieť cestných a železničných koridorov, medzinárodných letísk a vodných ciest v Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2006 sa hovorilo o vízii napojenia Prešova na TEN-T koridor prostredníctvom novej trate medzi Prešovom a Krompachmi. Projekt predpokladal vybudovanie novej trate v úseku Prešov - Krompachy dlhý zhruba 30 kilometrov.

Súčasťou mal byť aj nový tunel s pracovným názvom Kalvária s dĺžkou 8 500 metrov. Momentálne to však vyzerá tak, že Prešov na koridor napojený nebude.

SkryťVypnúť reklamu

„Táto vízia je stále reálna,“ tvrdí síce rezort dopravy vedený nominantom Smeru Jozefom Rážom, no zdôrazňuje, že „aktuálne je oveľa dôležitejšie zmodernizovať existujúce železničné trate, na ktorých premávajú stovky vlakov a prepravujú sa tisícky cestujúcich“.

Podľa ministerstva má vyššiu pridanú hodnotu prepojenie Budapešť - Košice - Prešov - Krakov, najbližšie aktivity preto majú smerovať práve tam.

Súvisiaci článok S modernizáciou železníc do Rakúska aj Česka meškáme roky. Bude to drahšie Čítajte 

K financovaniu sa ani nedostali

Problémom nebolo financovanie novej trate, zámer sa tam za 19 rokov ani neposunul.

„Projekt nedospel do štádia, aby mohol vstúpiť do realizácie, a teda by bolo riešené jeho financovanie. Išlo o technickú štúdiu, ktorá len mala zhodnotiť možnosti nového trasovania a vyčísliť predpokladané náklady,“ uviedlo tlačové oddelenie ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Potvrdilo, že projekt je už odsunutý na neurčito: „Vzhľadom na to, že železničný koridor bol definovaný na spomínanej spojnici Budapešť - Košice - Prešov - Krakov, nepredpokladáme, že sa na tomto projekte bude v krátkej budúcnosti ďalej pracovať. Zostáva však stále v zásobníku pre strategický rozvoj železničnej siete.“

Súvisiaci článok Z Rotterdamu do Bratislavy ide vlak 16 hodín. Do Dunajskej Stredy ďalších šesť (rozhovor) Čítajte 

Žiadne nové trasy. Len oprava starých

Kým u nás sa železničný tunel stavať nebude, Česi chystajú oveľa dlhší v úseku Praha - Beroun. dlhý bude 24,7 kilometra. Podľa ministerstva nejde o dĺžku tunela, ale o to, že Slovensko potrebuje dostať na modernú úroveň minimálne existujúce nosné železničné trate. Preto sa štát sústredí na získavanie zdrojov na modernizáciu železníc, nie na výstavbu nových.

Napojenie Prešova na TEN-T koridor by však mohlo pomôcť celkovej dopravnej situácii na východe.

SkryťVypnúť reklamu

„Prešov už je súčasťou TEN-T siete, a preto je nutné postupovať v horizontoch daných európskymi rozhodnutiami a dobudovať trate zaradené do TEN-T na požadovanú úroveň a technické zabezpečenie,“ zdôraznil rezort dopravy.

Súvisiaci článok IC vlak z Košíc do Bratislavy by mal stáť len dvakrát, navrhuje expert Čítajte 

Po revízii projekt vypadol

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB6Q7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 420
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 045
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 491
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 066
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 689
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 656
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 603
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 339
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 544
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 604
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 502
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 873
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 511
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 841
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 4 963
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 339
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 544
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 604
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 502
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 873
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 511
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 841
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 4 963
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu