PREŠOV. Pred rokom spôsobili v prešovskej kultúrnej obci prievan. Mladí výtvarníci spravili kolektívnu výstavu Ťažisko, ktorá zarezonovala nielen medzi verejnosťou, ale aj medzi odborníkmi. Za Ťažiskom stáli traja Prešovčania.
Alex Duleba medzitým nastúpil na Akadémiu výtvarných umení v Prahe.
Daniel Rázus končí košickú strednú filmovú školu a má za sebou výstavu svojich fotografických diel v Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach, aktuálne presunutú do prešovského kultúrneho centra Wave.
Daniel Foltín skončil elektrotechnickú priemyslovku a zvažuje štúdium dizajnu. Trojicu Prešovčanov dopĺňa Nina Kolcunová z Vranova nad Topľou, študentka fakulty výtvarných umení v Brne.
Najmladšia generácia východoslovenských výtvarníkov sa prihlásila rázne o slovo. Po úspechu ich kolektívnej výstavy Ťažisko, na ktorú prizvali mladých autorov zo Slovenska i Česka, nasledovalo pozvanie na festival do Smolníka a ďalšie aktivity.
Najnovšie skupina Ťažisko kurátorsky zastrešila a otvorila v novom prešovskom filozoficko-kultúrnom centre Čierny most výstavu Šesť stôp.

Politická situácia ako spúšťač
Tvorba najmladšej generácie je do veľkej miery ovplyvnená tým, čo sa deje v súčasnej politike, kultúre a spoločnosti.
„Veľa umenia, ktoré vzniká teraz, je podnietené situáciou, ktorá panuje na Slovensku. Ľudia sa k nej chcú nejakým spôsobom vyjadrovať. Súčasná situácia je podľa mňa veľkým spúšťačom toho, čo ľudia robia a čo prežívajú,“ hovorí Rázus.
„Určite. Všimla som si, aj keď som bola na súťaži Maľba 2024, že veľa mladých tvorcov na to reaguje. Veľa obrazov narážalo na politiku,“ pripája sa Kolcunová.
Okrem toho podľa nej súčasná domáca tvorba odráža aj sociálnu tematiku a rieši príslušnosť k slovenskej národnosti a k tomu, čo sa deje s ničením kultúry.
„Myslím, že dnešná mládež to dosť vníma a cíti potrebu sa k tomu vyjadrovať. A vyjadruje sa k tomu konkrétne. Môžem byť kritická voči dnešnému mladému umeniu, ale podľa mňa je správne, že tam je konverzácia o politike a kultúre,“ hovorí.
Kolcunová vníma tieto témy ako jedny z dominujúcich, mladej generácii nechýba akt rebélie a vzbury.
„Na druhej strane sú mladí tvorcovia, ktorí cítia tieto politické témy, ale ich navonok neprejavujú. Ako by to v sebe tlmili a skôr rozprávali o vnútorných pocitoch, ktoré nemusia mať priamu súvislosť s politikou, dotýka sa ich len abstraktne,“ vraví mladá umelkyňa.

Duševné zdravie, sociálne siete, ohrozenie slobody
Všíma si ešte jeden fenomén, a to oblasť duševného zdravia: „Veľa obrazov, ktoré sa momentálne tvorí aj na slovenskej a českej scéne, je depresívnych.“
Podľa Alexa Dulebu si mladí tvorcovia uvedomujú „váhu a vážnosť toho, že môžu kreatívne a slobodne tvoriť“ a cítia hrozbu, že o to môže prísť: „Čím ďalej, tým viac to v mladých ľuďoch vrie a snažia sa si to ochrániť.“
Všíma si aj inú tendenciu, a to vplyv internetovej kultúry práve na vizuálne umenie. „Je to celkový trend, ktorý ešte v budúcich rokoch budeme sledovať,“ zdôrazňuje.
„Umenie sa tvorí, deje sa, ale osobne nevnímam až tak veľa živých podujatí, kde sa umelci vedia ukázať, zviditeľniť. V dnešnej dobe sa podľa mňa umenie veľmi vníma práve cez sociálne siete,“ vraví Daniel Foltín.
„Potom to pôsobí tak, že je toho veľa a človek si nevie vybrať. V galérii sa vie postaviť pred obraz a pozorovať ho aj dlhšiu dobu. Nie je to také, že si otvorím Instagram a vidím milión iných vecí. Dôležité je vidieť umenie naživo, nielen na obrázku,“ zdôrazňuje.
Prepojeniam reálneho a virtuálneho sveta sa však nebráni, tie sú prítomné aj na aktuálnej výstave.

Mladá krv z pražskej AVU
Recept na priamy kontakt výtvarných umelcov s ľuďmi ukázalo aj Ťažisko. Chcete výstavu? Spravte si ju. Jednoduchý princíp zafungoval.
„Minimálne ja som od toho nemal žiadne očakávania. Skrátka urobme niečo zaujímavé, niečo hodné toho, aby sa ľudia prišli na to pozrieť a vnímali umenie,“ podotýka Foltín, ktorého potešilo, že najnovší počin opäť zaujal laickú, ale aj odbornú verejnosť.
Výstava Šesť stôp prezentuje dve mená. Sú nimi Prešovčan Adam Križovenský, spolužiak Alexa Dulebu z pražskej AVU a ďalšia spolužiačka, Gréta Fedora Homzová z Budmeríc.
„Povedali sme si, že by to bol celkom zaujímavý koncept prijať týchto ľudí a spraviť im spoločnú výstavu, keďže ich tvorba je odlišná aj tematicky, aj formálne, ale v niečom sa tak zvláštne a pekne doplňujú,“ hovorí Alex Duleba o najnovšej aktivite.

Galéria z bývalej reštauračnej kuchyne
„Ešte začiatkom minulého roka sme si dali za cieľ spraviť skupinovú výstavu mladého nezávislého súčasného umenia v Prešove v nejakých nevyužívaných priestoroch, ktoré by sme zveľadili a z toho vzniklo Ťažisko. V tejto aktivite sme chceli pokračovať. Dostali sme ponuku od novovzniknutého kultúrneho centra Čierny most s tým, že by nám vedeli ponúknuť časť priestorov prevádzky na to, aby sme ju využili na kultúrne zveľadenie. Prišli sme s nápadom vytvoriť prvú nezávislú galériu v Prešove,“ vysvetľuje Duleba.

Kvarteto „ťažiskárov“ je rozlietané na rôznych miestach, spojili sa cez online mítingy.
„Diskutovali sme o tom, ako to pojmeme a čo by sme dokázali vystaviť. Ako sa popasovať s tým, že sú to dosť nekonvenčné priestory. Nie je celkom zaužívané vystavovať na kachličkách,“ nadväzuje Kolcunová.
Ťažisko Gallery sa nachádza v priestoroch bývalej kuchyne. Postupne v nej chcú predstaviť ďalších maliarov najmladšej generácie, aj tých, ktorí študujú v zahraničí.
„V Prešove vizuálna kultúra alebo výtvarné umenie nie je až tak propagované a chceli sme ukázať Prešovu, aké súčasné umenie vzniká,“ zdôrazňuje Duleba.
Rázus jeho slová rozmieňa na drobné: „Chceme túto galériu robiť celoročne, keďže prvé Ťažisko bolo časovo limitované. Veľa ľudí si pýtalo ďalšie pokračovania a toto nám pripadalo ako také pekné doplnenie originálneho projektu.“
Ťažisko ako generačná vzbura
Značka Ťažisko dnes prischla celej skupine, vytvárajú aj rovnomenné občianske združenie. „Bol to len názov a téma výstavy, nečakali sme, že sa z toho stane názov celého nášho zoskupenia,“ usmieva sa Rázus.
„Celý nápad vznikol z Alexovho pocitu, že sa v Prešove nič nedeje pokiaľ ide o umenie alebo tvorivosť mladých ľudí. S Danielom sa dali do reči, že by mohla vzniknúť výstava alebo priestor pre mladých ľudí na to, aby sa vyjadrili. Ja som sa v tej dobe poznal iba s Danielom. V priestoroch, kde bolo Ťažisko, mám svoj ateliér. Vedel som, že pod ním je pivnica. Napadlo mi, že sa tam pozrieme. Chlapcom sa priestor veľmi páčil, takže sme tu začali,“ opisuje Foltín začiatky, po ktorých nasledovalo vynesenie dvoch ton odpadu z pivničných priestorov a úspešná výstava.
On sám na nej prezentoval vlastnú poéziu vytlačenú sieťotlačou.
„Prvé Ťažisko bolo robené čisto z nášho nadšenia, že poďme to urobiť, je jedno ako to dopadne, tešíme sa z toho. Teraz nám pribudlo viac zodpovednosti,“ dodáva Rázus.
Druhý ročník hromadnej výstavy pripravujú aj tento rok, bude sa volať Z kola von. Jej názov tiež naznačuje, že aj v najmladšej generácii slovenských výtvarníkov rezonujú témy aktuálnej politickej situácie, smerovania spoločnosti, zásahov do kultúry, ale aj duševného zdravia.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári