PREŠOV. Novým generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva akciovej spoločnosti Dopravný podnik mesta Prešov by mal byť Juraj Hrehorčák.
O novom štatutárovi spoločnosti, ktorá zabezpečuje mestskú hromadnú dopravu v Prešove, rozhodne mestské zastupiteľstvo.
Komisia na výberovom konaní Hrehorčáka do funkcie odporučila.
V článku sa tiež dočítate:
- Aké boli kritériá a zloženie komisie,
- kto je Juraj Hrehorčák
- ako dopadlo grilovanie,
- čo píše v pláne rozvoja,
- kedy bude platba kartou,
- či sa zmenia ceny lístkov.
Štvrtý riaditeľ v ére Oľhu
V prípade, že väčšina v mestskom zastupiteľstve bude návrh komisie akceptovať, nahradí Hrehorčák v pozícii konateľa Dopravného podniku mesta Prešov Karla Hirmana. Pôjde už o štvrtého šéfa prešovského dopravcu za éry primátora Františka Oľhu (Demokrati).
Z éry predchodkyne Andrey Turčanovej (KDH) „zdedil“ Martina Jaša. Ten z podniku odišiel a nahradil ho Peter Davidov, najprv ako poverený, neskôr riadny štatutár. Davidova zastupiteľstvo v decembri minulého roku odvolalo a vzápätí nahradilo exministrom hospodárstva a Oľhovým kolegom z predsedníctva strany Demokrati. Karel Hirman sa do vypísaného výberového konania neprihlásil.
Pred Jašom takmer tri dekády šéfoval dopravnému podniku Peter Janus. Stal sa ním ešte v čase, keď bol primátorom Viliam Sopko (SDĽ) a ako výkonný riaditeľ zažil päť hláv mesta. Po tom, čo ho komisia minulý rok vo výberovom konaní za riaditeľa neodporučila, sa už doň neprihlásil.

Čo požadovala komisia
Podmienkami nového výberového konania bolo ukončené vysokoškolské vzdelanie II. stupňa, minimálne tri roky praxe v riadiacej pozícii, znalosť minimálne jedného cudzieho jazyka, práce s PC a bezúhonnosť. Medzi odporúčané požiadavky patril vodičský preukaz skupiny B, prax v dopravnom odbore a skúsenosti z verejnej správy.
Ponúkaná základná platová zložka je od 2 300 eur mesačne v hrubom. Flexibilná platová zložka bude stanovená vopred a naviazaná na dosahovanie ročných výkonnostných ukazovateľov a plnenie manažérskych cieľov.
Jediným uchádzačom bol ekonomický inžinier Juraj Hrehorčák z Prešova, ktorý v minulosti viedol Dopravný podnik mesta Košice. Od komisie získal 125 zo 144 bodov.
Sedeli v nej psychologička, zástupca odborov prešovského dopravcu a predstavitelia všetkých poslaneckých klubov – viceprimátor Martin Ďurišin za „oľhovcov“, Martina Copáková za klub nezaradených, Ľuboš Micheľ za Hlas a Smer a predseda komisie Marián Damankoš za KDH.

Hrehorčák pôsobí ako riaditeľ úseku verejného obstarávania a vnútornej správy na Slovenskej správe ciest. Svoju profesionálnu kariéru začínal vo Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti ako ekonomický námestník v odštepnom závode Prešov.
V roku 2011 nastúpil do Dopravného podniku mesta Košice ako člen predstavenstva a riaditeľ logistiky a nákupu, neskôr stál zhruba štyri roky na jeho čele.
Viedol tiež Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, pôsobil na ministerstvách obrany a vnútra a v Železniciach Slovenskej republiky.

Kedy bude platba kartou
Na tzv. grilovaní počas verejného vypočutia uchádzača dostal Hrehorčák od poslankyne Copákovej otázku ohľadom informačného a odbavovacieho systému.
Doposiaľ bol pre prešovského dopravcu systém SRG Tatran, no bývalé vedenie zrušilo zmluvu na dodanie a montáž nových označovačov.
„Konkrétne sa k tejto spoločnosti neviem vyjadriť, ale považujem za absolútny štandard do budúcna, aby označovače lístkov mali možnosť bezkontaktnej platby kartou či smarfónom,“ odvetil Hrehorčák, podľa ktorého ide o prioritu, ktorú chce po analýze terajšieho stavu riešiť.
Poslanec Micheľ sa pýtal na skúsenosti mestského dopravcu v čase hokejových majstrovstiev sveta v Košiciach, keďže v Prešove bude o niekoľko mesiacov juniorský európsky futbalový šampionát a očakáva sa nápor turistov.
„Boli sme tvorcom logistiky MHD,“ povedal Hrehorčák, pričom vysvetlil, že dopravný podnik bol súčasťou rokovaní všetkých zainteresovaných strán vrátane polície, ale lídrom rokovaní bolo mesto, ktoré nieslo hlavnú zodpovednosť.

Z integrovaného systému chce vyťažiť čo najviac
Na otázku, čo ho viedlo ku kandidatúre, odpovedal: „Profesionálna výzva.“ Začať by chcel predstavením sa u zamestnancov a oboznámením sa s pracovným prostredím.
Pri otázke integrácie dopravy uviedol, že je to na dlhšie obdobie. „Mám záujem na rokovaniach, ktoré by boli prínosom pre dopravný podnik. Je tu aj ďalší subjekt, Národná dopravná autorita, ktorý pripravuje zákon o verejnej osobnej doprave,“ povedal s tým, že cieľom je „vyťažiť z členstva v Integrovanom dopravnom systéme Východ čo najviac pre dopravný podnik a aby to prinieslo zvýšenie komfortu cestovania“.

Na margo investičného dlhu dopravcu uviedol: „Investičný nie je iba v Dopravnom podniku mesta Prešov, ale v celej spoločnosti. Je to závislé od výšky zdrojov, ktoré si mesto môže dovoliť na investície, záleží od úverovej zaťaženosti. Cesta ku skvalitneniu dopravy je poskytovanie kvalitnej služby, vtedy môže cestujúca verejnosť ponuku dopravného podniku akceptovať.“
Otázku, či sa mu podarí minimálne stabilizovať, ak nie znižovať čiastku úhrady mesta na výkon strát vo verejnom záujme, označil za predčasnú.

Ceny lístkov
Vie si predstaviť opätovné zníženie cien lístkov či zmeny minutáže?
„Registrujem túto zmenu. Chcelo by to dlhší čas oboznámiť sa, aký vplyv má táto zmena na počet cestujúcich, aké sú výnosy, čo má vplyv na ďalšie rozvojové aktivity dopravného podniku. Nebránim sa diskusii o zjednodušení tarify, sprehľadnenia časov, ale je to proces vyžadujúci si analýzu a porovnania dopadu viacerých faktorov, ktoré na to majú vplyv,“ povedal Hrehorčák.
Trojročný plán rozvoja podniku, ktorý ako uchádzač predstavil, sa zameriava na riešenie problémov v oblasti personálnej politiky, investícií, prevádzky a zvyšovania kvality služieb pre cestujúcich.
Jednou z najzávažnejších výziev je podľa neho nedostatok kvalifikovaných vodičov a údržbárov. Prešovský dopravný podnik podľa neho nie je trhovo konkurencieschopný, ak ide o mzdy a benefity.
„Naše pracovné podmienky sú zastarané a neatraktívne pre mladých uchádzačov,“ vravel. Riešením by mala byť modernizácia pracovísk, zavedenie nových benefitov a aktívna spolupráca so strednými školami pri nábore nových zamestnancov.

Prešovská hromadná doprava tiež čelí vysokým nákladom na opravy a údržbu starého vozového parku a infraštruktúry. „Stav trolejovej siete a veková štruktúra autobusov si vyžadujú okamžitú modernizáciu,“ sľuboval Hrehorčák, podľa ktorého by v nasledujúcich rokoch mohli prísť investičné zdroje z eurofondov.
V pláne rozvoja tiež píše, že spoločnosť plánuje nákup parciálnych trolejbusov v hodnote 4,5 milióna eur a modernizáciu údržbovej základne za 32,2 milióna eur. Dôraz kladie aj na integráciu ekologickejších foriem dopravy, ako sú elektrobusy a modernizácia zastávok v rámci konceptu smart city.
Podľa Hrehorčáka je pre budúcnosť MHD v Prešove kľúčovým zlepšenie komfortu a spoľahlivosti: „Cestujúci očakávajú klimatizované vozidlá, dostupné Wi-Fi a možnosť bezhotovostných platieb.“
Ako ďalej konštatoval, dopravca potrebuje predvídateľné financovanie. Okrem eurofondov je preň kľúčové lepšie nastavenie rozpočtu a využitie vlastných zdrojov podniku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári