PREŠOV. Hlavný kontrolór mesta Prešov Alexander Ernst si posvietil na hospodárenie mestskej akciovej spoločnosti Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) za éry, keď ho viedol Peter Davidov.
Kontrola odhalila viacero závažných nedostatkov v hospodárení a riadení podniku. Mestské zastupiteľstvo sa bude správou z kontroly zaoberať v stredu.
Samotný Davidov považuje kontrolu za účelovú a zavádzajúcu.
Čo odhalila kontrola
Zrejme najzávažnejšie kontrolné zistenia sa týkali prenájmu autobusov od spoločnosti SAD Logistická spoločnosť, s. r. o., z Piešťan. Kontrolná správa ukazuje na neoprávnené použitie verejných financií a obchádzanie pravidiel verejného obstarávania.
Rokovania o prenájme autobusov stroskotali. Až po roku, v júli 2024, sa DPMP podarilo uzavrieť nájomnú zmluvu so SAD Logistická spoločnosť. Zmluva predpokladala prenájom ôsmich ojazdených autobusov, vyrobených v rokoch 2011 a 2013, s možnosťou ich odkúpenia po uplynutí nájmu. Ročný nájom bol dohodnutý na 439 200 eur bez DPH. Zostatková kúpna cena všetkých vozidiel mala byť spolu 49 000 eur.
Spolu teda predpokladaná hodnota (488 200 eur) prekročila zákonný limit pre nadlimitné zákazky. Podľa hlavného kontrolóra však DPMP nevyhlásil súťaž, čím porušil zákon o verejnom obstarávaní. Vtedajšiemu vedeniu kontrola vyčíta platby za autobusy, ktoré nikdy neprišli.

Neoprávnená platba za vyše 40-tisíc
Zmluva obsahovala ustanovenie o „zvýšenej platbe“ vo výške 25 percent ročného nájomného, ktorú musel nájomca zaplatiť vopred. Dopravný podnik zaplatil zálohu za všetkých osem autobusov, hoci tri z nich neboli nikdy prevzaté pre technické problémy.
Celková neoprávnená platba predstavuje 40 800 eur. Kontrolór navyše zistil, že poskytnutý preddavok nebol zúčtovaný v zákonnej lehote troch mesiacov, čo je ďalšie porušenie rozpočtových pravidiel verejnej správy.
Prvé dva autobusy boli odovzdané až v októbri 2024, teda viac ako dva mesiace po termíne stanovenom v zmluve. Vstupné technické kontroly odhalili viaceré závažné nedostatky, pre ktoré niektoré vozidlá nebolo možné zaradiť do prevádzky. K dnešnému dňu boli z ôsmich zazmluvnených autobusov prevzaté iba štyri. Zmluvnú pokutu voči dodávateľovi si podnik neuplatnil.
Hlavný kontrolór navrhuje ako opatrenie „požadovať vrátenie zvýšenej 25 % platby (t. j. preddavku, zálohy) v sume 40 800 eur za vozidlá, ktoré nie sú predmetom nájmu od spoločnosti SAD Logistická spoločnosť, s. r. o., Piešťany alebo o uvedenú sumu znížiť a upraviť nájom za päť autobusov počas doby ich splatnosti na základe uzatvorenia nového dodatku k zmluve“.

Čo hovorí Davidov
Exriaditeľ Davidov pre Korzár uviedol, že prenájom od firmy SAD Logistická spoločnosť bol zvolený „na základe prieskumu trhu“.
Na základe čoho bola určená cena nájmu a zostatková hodnota vozidiel, keď išlo o autobusy s vysokým počtom najazdených kilometrov a zistiteľnými technickými chybami?
„Na základe ponuky na trhu. Počas pôsobenia súčasného riaditeľa Hirmana boli obstarané 8-ročné autobusy za takmer trojnásobnú cenu,“ reagoval Davidov.
Karel Hirman je v súčasnosti poverený vedením DPMP.

Davidov - Hirman - Hrehorčák
K zmene došlo v decembri minulého roku, keď mestské zastupiteľstvo odvolalo Davidova a poverilo vedením Hirmana.
Ide o exministra dopravy, ktorý je, rovnako ako primátor František Oľha, členom predsedníctva strany Demokrati. Hirman nastúpil na riaditeľský post ako krízový manažér.
Do výberového konania sa neprihlásil. Vybral ho Juraj Hrehorčák, ktorého komisia navrhne zastupiteľstvu schváliť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári