PREŠOV. Výstavba druhej etapy severného obchvatu Prešova je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti v plnom prúde. Práce na východnom portáli začali diaľničiari v septembri 2023.
Raziace práce v tuneli Okruhliak pri Prešove postupujú, vyrazený je už takmer jeden kilometer.
Na úseku rýchlostnej cesty R4 pokračujú aj práce na zakladaní mostov, informovala Národná diaľničná spoločnosť na sociálnej sieti.
Úsek stavia konzorcium firiem Eurovia SK, Eurovia CS, SMS, Váhostav-SK a TuCon.

Čo je spravené
Tunel v dĺžke 1,8 kilometra sa razí od konca vlaňajšieho apríla a aktuálne je vyrazených 900 metrov v každej z rúr.
Vyťažené kubíky horniny sa používajú ako násypový materiál do ostatných stavebných objektov.
V oboch rúrach sa súčasne razí s určitým odstupom od kaloty aj stupeň (lavica) a dno.
"V tuneli sme už začali realizovať aj práce na sekundárnom ostení a drenážnom odvodnení tunela. Zhotovených je 39 blokov železobetónových spodných klenieb tunela, vrátane základových pásov v ľavej tunelovej rúre a 8 blokov spodných klenieb v pravej tunelovej rúre," dodali diaľničiari.
Finálne ukončené sú práce na preložkách inžinierskych sietí aj práce na prístupových cestách. Budujú sa už aj nosné konštrukcie mostov.
Na razení tunela Okruhliak sa podieľa 180 pracovníkov, z toho 130 tunelárov.

Fakty o obchvate
Táto časť obchvatu sa začne pri križovatke Prešov, sever a skončí sa v križovatke Kapušany, kde sa napojí na cestu I. triedy I/18.
Od dokončenia severného obchvatu vodiči očakávajú odklonenie tranzitnej dopravy z Prešova a cez rýchlostnú cestu R4 lepšie prepojenie s celým regiónom.
Celý chystaný dopravný úsek pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov a šiestich protihlukových stien.
Po dokončení má zvládnuť intenzitu až 13-tisíc vozidiel denne a motoristom ušetriť sedem minút jazdy vďaka mimoúrovňovej križovatke v Kapušanoch.
Celkové náklady na výstavbu dosiahnu 337,7 milióna eur. Štát si na projekt zabezpečil 69 miliónov eur z európskych peňazí, zvyšok financuje z vlastných zdrojov.
Druhá etapa severného obchvatu Prešova sa má skončiť v septembri 2027. Cesta bude mať dĺžku približne 10 kilometrov a po dokončení spojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4 Kapušany - Giraltovce.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári